Latest News

Δευτέρα 22 Μαρτίου 2021

ΠΕΙΡΑΙΑΣ: Νέα περιβαλλοντική βόμβα σε απόσταση αναπνοής από τις κατοικίες (ΦΩΤΟ -ΧΑΡΤΕΣ)

 


Νέα περιβαλλοντική βόμβα στη Δραπετσώνα σε απόσταση αναπνοής από τις κατοικίες,...

καταγγέλλει ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΠΕΙΡΑΪΚΗΣ, το οποίο σημειώνει τα εξής:


"Με βάση τη νέα (23/02/2021) αδειοδότηση της Διεύθυνσης Περιβαλλοντικών Αδειοδοτήσεων (ΔΙΠΑ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/3283/215, ΑΔΑ 6ΩΞΟ4653Π8-4Χ5, αδειοδοτούνται 2 νέα εργοτάξια του ΟΛΠ Α.Ε, για τις ανάγκες κατασκευής του έργου του νέου λιμανιού στην Πειραϊκή (ΤΕΠΕΜ-ΕΡΓ-2021). Ένα στη Δραπετσώνα και ένα στην Ακτή Βασιλειάδη καθώς και ένας βοηθητικός χώρος. στη Δραπετσώνα. Το νέο εργοτάξιο που θα λειτουργήσει στην περιοχή της Δραπετσώνας εμφανίζεται στον Χάρτη 1.α. & 1.β. Το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στο γεγονός ότι το νέο αυτό εργοτάξιο (το οποίο σημαίνεται με ροζ πινέζες) απέχει από τα πρώτα σπίτια μόνο κατά 160 μέτρα, ενώ προορίζεται και για προσωρινή αποθήκευση αδρανών υλικών). Επίσης, ο χώρος που περιγράφεται ως «Βοηθητικός Χώρος» (γαλάζιες πινέζες), οριοθετείται σε απόσταση 100 μέτρων από την πλησιέστερη κατοικημένη περιοχή. Αυτός ο βοηθητικός χώρος, με βάση την παραπάνω άδεια, δύναται να χρησιμοποιηθεί, κατόπιν έγκρισης της ΟΛΠ ΑΕ, επίσης για την αποθήκευση υλικών.

Χάρτης 1.α. Με κίτρινες πινέζες είναι τα όρια του ήδη αδειοδοτημένου εργοταξίου που εκτείνεται μέχρι τη Γ1 του  εμπορικού λιμένα Ηρακλέους. Με ροζ πινέζες σχηματοποιείται το νέο κύριο εργοτάξιο και με γαλάζιες ο Βοηθητικός χώρος.


Στο εργοτάξιο της Δραπετσώνας θα γίνεται επίσης η προκατασκευή φορέων από οπλισμένο σκυρόδεμα και η παρασκευή οπλισμένου σκυροδέματος για παντός είδους και εργασίες που απαιτούνται για την κατασκευή του έργου της νότιας επέκτασης του επιβατικού λιμένα Πειραιά. Ο κύριος εργοταξιακός χώρος, συνολικού εμβαδού περί τα 76 στρέμματα, αποτελείται από χερσαία έκταση εμβαδού περί τα 43 στρέμματα, εντός της χερσαίας λιμενικής ζώνης του ΟΛΠ και σε θαλάσσια έκταση εμβαδού περί τα 33 στρέμματα, εντός της θαλάσσιας ζώνης του ΟΛΠ. Στο χώρο αυτόν προβλέπεται η προσωρινή αποθήκευση αδρανών υλικών, σε επιφάνεια 4.180 m2. Στο θαλάσσιο αυτό χώρο (33.058 m2) θα παράγονται και θα αποθηκεύονται τα κυψελωτά κιβώτια σκυροδέματος (caissons) και θα γίνεται η διακίνηση και μεταφορά δια θαλάσσης των caissons αλλά και των αδρανών υλικών, επιφάνειας, σε μικρή απόσταση από το μώλο Δραπετσώνας. 

Χάρτης 1.β. Για επεξηγήσεις, βλέπε Χάρτη 1.α.



ΝΕΟ ΕΡΓΟΤΑΞΙΟ ΑΚΤΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗ : Η νέα αδειoδότηση περιλαμβάνει επίσης νέο εργοτάξιο στην ακτή Βασιλειάδη και συγκεκριμένα πλησίον του ταινιόδρομου Κράκαρη, όπως φαίνεται στους Χάρτες 2.α., 2.β. & 2.γ.

Ο χώρος βρίσκεται στο δυτικό άκρο της Ακτής Βασιλειάδη, σε έκταση που διοικητικά εμπίπτει στη Δημοτική Ενότητα Δραπετσώνας του Δήμου Κερατσινίου – Δραπετσώνας και αφορά σε χερσαία έκταση συνολικού εμβαδού περί τα 2,8 στρέμματα εντός της χερσαίας λιμενικής ζώνης του ΟΛΠ.

Στον χώρο αυτόν προβλέπεται η εγκατάσταση μίας κεκλιμένης επιφάνειας πρόσβασης (ράμπας) για την φόρτωση πλωτών φορτηγίδων με υλικά λατομείου. Επιπλέον προβλέπεται περίφραξη του εργοταξιακού χώρου και εγκατάσταση ενός οικίσκου πλησίον των ανατολικών ορίων του. Η ράμπα προβλέπεται να εγκατασταθεί στο ΝΑ τμήμα του εργοταξιακού χώρου επί του θαλάσσιου μετώπου για τη φόρτωση πλωτών φορτηγίδων (δεν διευκρινίζεται αν θα είναι μόνο υλικά λατομείο και πως θα διασφαλίζεται η ποιότητα αυτών).



Χάρτης 2.α. Με Πράσινες πινέζες οριοθετείται το νέο εργοτάξιο επί της Ακτής Βασιλειάδη, όπως περιγράφεται στο έγγραφο της ΔΙΠΑ του ΥΠΕΝ. Η απόσταση του εν λόγω εργοταξίου από τα πλησιέστερα σπίτια είναι 300 μέτρα, ενώ πολύ μικρότερη (100 μέτρα) είναι η απόσταση από τις δραστηριότητες στην περιοχή του Πάρκου Κράκαρη.


Χάρτης 2.β. Για επεξηγήσεις, βλέπε Χάρτη 2.α.


Χάρτης 2.γ. Για επεξηγήσεις, βλέπε Χάρτη 2.α.


Οι κάτοικοι ανησυχούν ότι η άδεια με αόριστες διατυπώσεις ιδιαίτερα όσον αφορά π.χ. στη διαλογή υλικών εκσκαφών, στη φορτοεκφόρτωση και αποθήκευση αδρανών υλικών, τη θραύση υλικών αγνώστου προέλευσης, τη δυνατότητα της αξιοποίησης υλικών από το έργο (εννοώντας τα υλικά από εργασίες εκβάθυνσης και εξυγίανσης του πυθμένα) αφήνει ανοιχτή τη δυνατότητα χρήσης και διαχείρισης τοξικών βυθοκορημάτων.

Επιπλέον λόγος ανησυχίας αφορά στο γεγονός ότι στον θαλάσσιο αδειοδοτημένο χώρο δεν περιγράφεται επακριβώς τι είδους και πόσης ιπποδύναμης θα είναι τα μηχανήματα που θα εγκατασταθούν  για τις εργασίες που προβλέπονται, ιδιαίτερα όταν ο νόμος απαιτεί οι Τεχνικές Περιβαλλοντικές Μελέτες (ΤΕΠΕΜ) που κατατίθενται και με βάση αυτές αδειοδοτείται το εργοτάξιο, να περιλαμβάνουν την περιγραφή αυτή.

Καμία αναφορά δεν γίνεται για την ποιότητα των αδρανών υλικών και των υλικών λατομείου, τα οποία θα έρχονται στον χώρο, οδικώς ή/και δια θαλάσσης (δεν διευκρινίζεται) και πως θα διασφαλίζεται η προστασία από τη σκόνη και τις τοξικές ουσίες, ιδιαίτερα σκωρίας που προβλέπεται να χρησιμοποιηθεί για την πλήρωση των caisson.

Τέλος, έκδηλη είναι η ανησυχία ότι η COSCO μετατρέπει το κεντρικό λιμάνι, που για τουλάχιστον 30 χρόνια εξυπηρετεί την επιβατηγό ναυτιλία, σε εμπορικό (βλέπε τις τελευταίες εξελίξεις με τη μετατροπή του λιμενικού χώρου της κρουαζιέρας, δίπλα στο Παλατάκι, σε car terminal με χιλιάδες οχήματα να φορτοεκφορτώνονται σε εβδομαδιαία βάση). Επιπλέον αυτής της αδικαιολόγητης και νομικά έωλης απόφασης, μέρος του επιβατηγού λιμένα μετατρέπεται τώρα και σε εργοτάξιο με εργασίες και δραστηριότητες πολύ κοντά σε κατοικημένες περιοχές, με άμεσες συνέπειες στη δημόσια υγεία και το περιβάλλον.