Σκοτεινές πτυχές από το ερωτικό παρελθόν του Γούντι Άλεν φέρνει ξανά στο προσκήνιο του ντοκιμαντέρ του HBO «Allen v Farrow», με κυρίως αντικείμενο τον άγριο πόλεμο του θρυλικού δημιουργού του αμερικανικού κινηματογράφου με την πρώην σύντροφό του και ...αλλοτινή μούσα του, Μία Φάροου.
Εκτός από τα αίτια, τις συνέπειες και το παρασκήνιο της πολυετούς κόντρας, το ντοκιμαντέρ βάζει στο μικροσκόπιο σοβαρές καταγγελίες που έχουν διατυπωθεί μέσα στα χρόνια σε βάρος του 85χρονου σήμερα σκηνοθέτη, και αφορούν στην προτίμηση που έδειχνε να έχει πάντοτε σε πολύ νεότερες από εκείνον γυναίκες.
Μία από τις μαρτυρίες που φιλοξενούνται στο ντοκιμαντέρ είναι εκείνη της Κριστίνα Ένγκελχαρντ, μιας γυναίκας που ισχυρίζεται ότι ο διάσημος δημιουργός την αποπλάνησε όταν εκείνη ήταν 16 ετών και εκείνος 41. Σύμφωνα με τα λεγόμενά της 61χρονης σήμερα διαζευγμένης γυναίκας, εκείνη και ο Γούντι Άλεν γνωρίστηκαν σε ένα εστιατόριο της Νέας Υόρκης.
Εκείνη την εποχή, η έφηβη κοπέλα με την εντυπωσιακή ομορφιά και τα καταπράσινα μάτια έκανε τα πρώτα της βήματα στον χώρο του μόντελινγκ, έχοντας ήδη εξασφαλίσει ορισμένα συμβόλαια. Από τη μεριά του, ο Γούντι Άλεν είχε ήδη σημειώσει μια επιτυχία με την ταινία «Sleeper» και το ταλέντο του είχε ήδη αρχίσει να έχει την αναγνώριση που του άξιζε. Λίγο καιρό αργότερα, θα κυκλοφορούσαν τα «Annie Hall» (Νευρικός Εραστής) και «Manhattan», δύο από τις πιο εμβληματικές του ταινίες.
Στην δεύτερη, που έκανε πρεμιέρα το 1979, ο Άλεν υποδύεται έναν μεσήλικο άνδρα που έχει ερωτική σχέση με μια 17χρονη κοπέλα. Τον ρόλο της ανήλικης ερωμένης παίζει η Μαριελ Χέμινγουεϊ, τότε 16 ετών.
Σήμερα, 4 ολόκληρες δεκαετίες από την πρεμιέρα του φιλμ, η Κριστίνα μιλά για την ειρωνία που κρύβει η πλοκή της διάσημης ταινίας για την ίδια. «Αυτό το φιλμ μου θύμιζε πάντα πώς έπαιζε με τους χαρακτήρες στις ταινίες του, και πώς έπαιξε μαζί μου», λέει σήμερα η 61χρονη.
Όπως υποστηρίζει, μετά από αυτήν την πρώτη συνάντηση στο εστιατόριο, ξεκίνησε ένας κρυφός ερωτικός δεσμός ανάμεσα σε εκείνη και τον σκηνοθέτη που έμελλε να κρατήσει 8 χρόνια. Μάλιστα, το πρώην μοντέλο υποστηρίζει ότι αυτή η σχέση ήταν εν πλήρει γνώσει της τότε συντρόφου του, Μία Φάροου.
Σε όλη τη διάρκεια του δεσμού τους, ο Άλεν δεν αναφέρθηκε ποτέ στη νεαρή της ηλικία (παρά τα 25 έτη διάφοράς τους) και από την αρχή έθεσε δύο κανόνες: ότι δεν θα συζητούσαν ποτέ για τη δουλειά του και ότι θα βρισκόντουσαν μόνο σπίτι του. Για τη νεαρή κοπέλα, ήταν ένας ωμός και κυνικός τρόπος να «μπει» στον κόσμο των σχέσεων, όμως η ίδια αρνιόταν επί χρόνια να δει τον εαυτό της ως θύμα: Ήταν εξάλλου ξετρελαμένη με τον διάσημο εραστή της και της έλειπε η ωριμότητα να δει τα πράγματα καθαρά. Σήμερα, όμως, μπορεί πλέον να αντιληφθεί με ποιον τρόπο την χειραγώγησε.
«Το γεγονός ότι ήμουν έφηβη δεν αναφέρθηκε ποτέ, κι αυτό ήταν πολύ έξυπνο γιατί με έκανε να νιώθω ενήλικη. Με ρωτούσε συνέχεια τι πιστεύω για διάφορα θέματα και ήμουν πανευτυχής που ζητούσε τη γνώμη μου. Για εμένα, ήταν κάτι συναρπαστικό να κοιτάζει κάποιος πέρα από την εμφάνισή μου. Νόμιζα ότι του άρεσε και το μυαλό μου εκτός από το σώμα μου. Όμως δεν με έβγαλε ποτέ έξω για φαγητό ή σε ραντεβού, ούτε μία φορά».
Μιλώντας στην Daily Mail με αφορμή τη συμμετοχή της στο αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ, η Κριστίνα περιγράφει πώς έπαιρνε τακτικά το λεωφορείο απο το σπίτι των γονιών της στο Νιου Τζέρσι και ταξίδευε δύο ώρες για να επισκεφθεί τον διάσημο εραστή της στο σπίτι τους. Παρότι είχε καλές πλευρές, η σχέση τους απείχε πολύ από αυτό που ονειρεύεται ένα νέο κορίτσι. «Δεν πέρασα ποτέ το βράδι εκεί. Βρισκόμασταν μόνο για κάνα δυο ώρες, συμπεριλαμβανομένου του σεξ. Ένα ποτήρι κρασί, λίγη κουβεντούλα, ένα παιχνίδι σκάκι και μετά σεξ. Μετά μου έλεγε πάντα, "ώρα να φύγεις" και μου πρότεινε να ξαναπεράσω όταν θα βρισκόμουν ξανά στην περιοχή».
H ευάλωτη έφηβη αισθανόταν πληγωμένη και μπερδεμένη από τη μυστική φύση της σχέσης τους και την άρνηση του αγαπημένου της ακόμα και να βγουν να φάνε μαζί. «Του έδωσα εκατό ευκαιρίες να μου προτείνει να πάμε για δείπνο και νομίζω ότι από εκεί πήγαζε η χαμηλή μου αυτοεκτίμηση. Σκεφτόμουν ότι αν ήμουν πιο ενδιαφέρουσα και πετυχημένη τότε τα πράγματα θα ήταν διαφορετικά. Ένιωθα πως τα αισθήματά μου δεν είχαν ανταπόκριση. Το γεγονός ότι ήμουν 16 και ένας τόσο ταλαντούχος με έξυπνος άνδρας είχε ενδιαφερθεί για εμένα με είχε κολακέψει αρχικά».
Κάποτε η ανήλικη ερωμένη του Άλεν εμφανίστηκε χωρίς να τον έχει προειδοποιήσει στο τζαζ κλαμπ της Νέας Υόρκης όπου ο σκηνοθέτης και ερασιτέχνης μουσικός έπαιζε μια φορά την εβδομάδα κλαρινέτο. Η έκπληξή του όταν την είδε ανάμεσα στο κοινό πρέπει να ήταν τεράστια. «Με χαιρέτισε με μια αγκαλιά σαν να ήμασταν φίλοι. Κάθισα και τον άκουσα να παίζει μουσική αλλά ήμουν μόνη μου. Δεν με σύστησε σε κανέναν ως το κορίτσι του».
Η γνωριμία με τη Μία Φάροου και το ομαδικό σεξ
Η ιστορία της μυστικής σχέσης του 41χρονου Γούντι Άλεν με το έφηβο κορίτσι είναι μία μόνο από τις σκοτεινές πτυχές του παρελθόντος του ταλαντούχου δημιουργού. Στα τέσσερα επεισόδιά του, οι δημιουργοί του αποκαλυπτικού ντοκιμαντέρ βάζουν στο μικροσκόπιο τον γάμο του με την Σουν-Γι (την υιοθετημένη κόρη της πρώην συντρόφου του Μία Φάροου) την οποία πρωτογνώρισε όταν ήταν 10 ετών, και τις καταγγελίες ότι ασέλγησε σε μία άλλη υιοθετημένη κόρη της Φάροου, την Ντιλαν, όταν εκείνη ήταν μόλις επτά. Αναφορικά με την τελευταία καταγγελία, αξίζει να σημειωθεί ότι από τη δικαστική έρευνα δεν προέκυψαν ποτέ ενοχοποιητικά στοιχεία για τον σκηνοθέτη, ενώ ο ίδιος ο Αλεν επιμένει ότι πρόκειται για μια σκευωρία από την αρχή έως το τέλος, που πηγάζει από το ασίγαστο πάθος της Φάροου για εκδίκηση.
Από τη μεριά της, η Κριστίνα πιστεύει ότι έπεσε θύμα της γοητείας του Άλεν επειδή τον θάυμαζε τόσο πολύ και είχε χαμηλή αυτοπεποίθηση. «Τα αρπακτικά εντοπίζουν αυτήν την έλλειψη αυτοπεποίθησης σε νεαρά άτομα και την εκμεταλλεύτονται. Νόμιζα ότι ήμουν ξεχωριστή για εκείνον, όμως κατέληξα να νιώθω το παιχνιδάκι του. Ήμουν απλά ένα αντικείμενο που έπαιζε μαζί του. Δεν ήταν ο άνθρωπος που νόμιζα. Του έδινα συνεχώς ευκαιρίες επειδή τον θεωρούσα ιδιοφυία».
Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι οι γονείς της κοπέλας ήξεραν για τις συναντήσεις της με τον 41χρονο Άλεν, επειδή τηλεφωνούσε σπίτι, όμως δεν ήξερα ότι η έφηβη είχε ολοκληρωμένες σχέσεις μαζί του. «Όταν με καλούσε, έλεγα απλά "α, ειναι ο σκηνοθέτης φίλος μου"», εξηγεί η 61χρονη. Περίπου έναν χρόνο μετά τη γνωριμία τους, ο Άλεν της γνώρισε άλλα νεαρά κορίτσια και της πρότεινε να κάνουν τρίο. «Νόμιζα ότι ήταν μέρος της εμπειρίας της ζωής και δέχτηκα», σημειώνει σήμερα η γυναίκα.
Όταν πρωτοείδε το «Manhattan» το 1979, λέει ότι έβαλε τα κλάματα. Η πλοκή την αιφνιδίασε πλήρως: «Αργότερα είπα στον Γούντι, "ουάου, αυτή μου θυμίζει εμένα" και εκείνος απάντησε γελώντας "αλήθεια;". Ένιωσα σαν να είχε πάρει κομμάτια μου και να τα είχε βάλει στο φιλμ».
Τον τέταρτο χρόνο της σχέσης τους, σε μια από τις επισκέψεις της Κριστίνα στη Νέα Υόρκη, ο Άλεν την υποδέχτηκε ενθουσιασμένος. «Μου σύστησε τη Μία Φάροου και είπε "θέλω να σου γνωρίσω το κορίτσι μου". Θυμάμαι ότι σκέφθηκα "δεν είμαι εγώ το κορίτσι σου". Ήταν προφανές ότι δεν ήμουν τίποτα για εκείνον αλλά η Μία ήταν πολύ γλυκιά και ευγενική. Ήταν υπέροχη».
Η σταρ του «Μωρού της Ρόζμαρι» ήταν 16 χρόνια μεγαλύτερή της και οι δυο γυναίκες συμπάθησαν αρκετά η μία την άλλη. Μάλιστα συμμετείχαν μαζί σε τρίο με τον ηθοποιό, σύμφωνα πάντα με τους ισχυρισμούς της Κριστίνα. «Ήμασταν τα δυο του αγαπημένα κορίτσια και ο ίδιος ο "σκηνοθέτης" της σκηνής. Και η Μία είχε πέσει θύμα της γοητείας του. Αν είσαι σε μια υγιή και ευτυχισμένη σχέση, δεν χρειάζεσαι τρίτο άτομο».
Η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι για τη νεαρή κοπέλα ήταν όταν ο Άλεν αρνήθηκε να τη βοηθήσει με την καριέρα της στην υποκριτική. Η Κριστίνα έφυγε από τις ΗΠΑ το 1983 και μετακόμισε στη Ρώμη για δουλειά. Αυτό ήταν το τέλος του δεσμού της με τον διάσημο δημιουργό.
Αναφορικά με τις κατηγορίες περί ασέλγειας που έχουν διατυπωθεί εις βάρος του πρώην εραστή της, η 61χρονη σήμερα γυναίκα πιστεύει ότι μπορεί να συνέβη κάτι ανάρμοστο, όμως τονίζει ότι την αλήθεια την γνωρίζει μόνο ο Άλεν και το φερόμενο θύμα του.