Σε πολύ χαμηλά ως απογοητευτικά επίπεδα κινήθηκε χθες πρώτη ημέρα του ανοίγματος της αγοράς με την περιβόητη μέθοδο click away...
Σύμφωνα τους εμπορικούς συλλόγους όλης της χώρας, 8 στα 10 εμπορικά καταστήματα παρέμειναν κλειστά, ενώ και από αυτά που άνοιξαν ο τζίρος δεν ξεπέρασε το 5 έως 10% μιας κανονικής ημέρας.
Η κατάσταση είναι τόσο απογοητευτική στην αγορά που ούτε οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ (με ορισμένες εξαιρέσεις) άνοιξαν για το κοινό. Συγκεκριμένα, τα καταστήματα τόσο της Σκλαβενίτης όσο και της Μασούτης παρέμειναν με κατεβασμένα ρολά χθες Κυριακή, ενώ άλλες αλυσίδες, όπως π.χ. ο Γαλαξίας υιοθέτησαν το μέτρο και λειτούργησαν.
Όσον αφορά στην ελληνική περιφέρεια τα περισσότερα καταστήματα λειτούργησαν με τηλεφωνικές παραγγελίες χωρίς την μέθοδο click away και χωρίς SMS.
Έρημη η Ερμού, λιγοστοί πελάτες και στη Θεσσαλονίκη
Στις 12:00 το μεσημέρι της Κυριακής στην καρδιά του λιανεμπορίου, στην Ερμού, η κίνηση ήταν περιορισμένη, λίγοι ήταν και οι καταστηματάρχες που περίμεναν τους πρώτους πελάτες ύστερα από περίπου ένα μήνα.
Την ίδια ώρα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης οι καταναλωτές επίσης λιγοστοί, καθώς και στη συμπρωτεύουσα υπήρξαν πολλοί που προτίμησαν να κάνουν τις αγορές τους εξ ολοκλήρου μέσω e-shop. Πάντως βάσει επίσημων στοιχείων, μόλις το 17% των εμπορικών επιχειρήσεων διαθέτουν e-shop, ωστόσο, το ποσοστό αυτών που είναι πλήρως λειτουργικό, είναι πολύ μικρότερο και περιορίζεται σε μονοψήφιο ποσοστό.
”Ακόμη δεν έχουμε προσαρμοστεί ούτε εμείς ούτε οι καταναλωτές με το click away, προσπαθούμε να είμαστε αισιόδοξοι γιατί περιμέναμε καιρό να ανοίξουμε , προς το παρόν είναι πολύ ήσυχα. Δεν υπάρχουν μέχρι στιγμής τηλεφωνικές παραγγελίες, περιμένουμε” δήλωσε η Κατερίνα Βιζαρέλη, υπεύθυνη καταστήματος στην οδό Τσιμισκή.
Επιφυλάξεις αλλά και αντιδράσεις συνδικαλιστικών φορέων
Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης , Παντελής Φιλιππίδης σε δήλωση που έκανε στο thestival.gr εξέφρασε την ανησυχία του για αυτό το νέο εγχείρημα: ” Δεν μπορεί να λειτουργήσει αυτός ο τρόπος αγοράς. Το click away καταρχάς είναι ένα μοντέλο που καλώς ή κακώς προηγείται της προόδου της Ελλάδος. Θέλω να πω ότι για να κάνεις click away πρέπει να είσαι καθ’ όλα τα υπόλοιπα έτοιμος, αλλά όταν το 15% έχει μόνο e-shop στην αγορά δεν είσαι έτοιμος να το κάνεις αυτό. Η αγορά δεν είναι έτοιμη να ανταποκριθεί σε κάτι τέτοιο, που θα σε βρούνε; πως θα σε ξέρουν;” διερωτάται ο κ. Φιλιππίδης.
Επιπλέον ο ίδιος αναφέρθηκε στα μειονεκτήματα του click away διευκρινίζοντας ότι: Σύμφωνα με στις οδηγίες που έχουμε στα χέρια μας φαίνεται ότι η μέθοδος αυτή θα γίνεται μέσω υπολογιστή ή τηλεφωνικώς άρα τα μειονεκτήματα τις αγοράς είναι δύο: Το ένα είναι ότι μόνο το 15% έχει eshop και δεύτερον η τηλεφωνική επικοινωνία είναι δύσκολη καθώς κάπως πρέπει να σε ξέρει ο άλλος για να σε πάρει τηλέφωνο, δεν νομίζω ο καθένας να παίρνει αυθαίρετα όπου να ναι και να ζητάει ένα παντελόνι για παράδειγμα. Επίσης πόσοι έχουν ασύρματα pos στα μαγαζιά τους; πως θα λειτουργήσουν χωρίς ασύρματα pos, αφού λένε ότι θα τους τα δίνουν έξω από το μαγαζί; Είναι ένας τρόπος να κοροϊδέψουμε την αγορά και να πούμε ότι άνοιξε”, τόνισε ο πρόεδρος του Εμπορικού συλλόγου.
Ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Νίκος Κογιουμτζής, μιλώντας στο MEGA την Κυριακή, ανέφερε πως το click away είναι «σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες» και δημιουργεί σύγχυση στον εμπορικό κόσμο.
Για «ολοκληρωτική καταστροφή» έκανε λόγο ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, ο οποίος εκτίμησε ότι τουλάχιστον 150.000 επιχειρήσεις θα αναγκαστούν να βάλουν λουκέτο μέχρι τον Ιούνιο. Για το click away, ο Γ. Χατζηθεοδοσίου διατύπωσε την εκτίμηση ότι δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτό πάνω από το 10% των επιχειρήσεων και ότι λειτουργεί προς όφελος των μεγάλων επιχειρήσεων σε βάρος των μικρών.
«Στην επιχειρηματικότητα υπάρχουν κλάδοι που ο τζίρος τους αυτής της περιόδου φτάνει στο 30-40% του τζίρου της χρονιάς. Οι επιχειρήσεις αυτές μένουν κλειστές και μάλιστα υπάρχουν κάποιες που έχουν παραγγείλει δώρα για τα Χριστούγεννα τα οποία δεν θα μπορέσουν να τα πουλήσουν τον Γενάρη. Μιλάμε για μια ολοκληρωτική καταστροφή. Στην ήδη πολύ μεγάλη ζημιά της οικονομίας προστίθεται μια νέα ζημιά που θα αποτιμηθεί το επόμενο διάστημα, από τον Γενάρη ως τον Απρίλη και θα είναι πολύ παραπάνω από αυτό που φάνηκε στην αρχή», κατέληξε ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών.
ΕΣΕΕ: Ωφελημένες οι μεγάλες αλυσίδες
Σε ανάλογους τόνους, ήταν και η δήλωση που εξέδωσε ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), Χάρης Καρανίκας: «Όλες οι μεγάλες αλυσίδες του λιανεμπορίου – μαζί με ελάχιστες μικρότερες που έχουν ισχυρή ψηφιακή παρουσία – θα αυξήσουν τον όγκο πωλήσεων τους είτε αποκλειστικά μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου, είτε συνδυαστικά με την μέθοδο του click away. Αλλά για την συντριπτική πλειονότητα των εμπορικών επιχειρήσεων – ιδιαίτερα στους μεγάλους κλάδους της ένδυσης και της υπόδησης – οι οποίες δεν διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα, ο εορταστικός τζίρος χάνεται οριστικά και αμετάκλητα».
«Δημιουργείται έτσι μία άνιση αγορά δύο ταχυτήτων, η λειτουργία της οποίας είναι πασιφανές ότι δεν πληροί τους κανόνες του θεμιτού ανταγωνισμού: Από τη μία πλευρά είναι τα χιλιάδες κλειστά, επί δύο συνεχείς μήνες, κυρίως συνοικιακά μικρά και μεσαία εμπορικά καταστήματα, οι ιδιοκτήτες των οποίων αντιμετωπίζουν άμεσο πρόβλημα επιβίωσης. Στον αντίποδα βρίσκονται οι λίγοι ισχυροί του εμπορίου, που διευκολύνονται με το click away να εξυπηρετούν τους πελάτες στους οποίους δεν μπορούν να φθάσουν έγκαιρα οι εταιρίες κούριερ» ανέφερε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, καταλήγοντας: «Επειδή ο εορταστικός τζίρος ήταν η τελευταία ελπίδα του εμπορίου να “σώσει” τη χρονιά, αναμένουμε από την κυβέρνηση να ανακοινώσει άμεσα ένα γενναίο πλαίσιο αντισταθμιστικών μέτρων στήριξης της ρευστότητας για τους μικρομεσαίους εμπόρους, που είναι οι μεγάλοι χαμένοι του νέου πλαισίου λειτουργίας της εορταστικής αγοράς».