Η Black Friday έχει καθιερωθεί τα τελευταία χρόνια και στην ελληνική αγορά και πολλοί καταναλωτές προτιμούν να κάνουν εκείνη την ημέρα κάποια «μεγάλη αγορά» που προγραμματίζουν, θέλοντας να πετύχουν μια... καλύτερη τιμή.
Φέτος η Black Friday πέφτει στις 27 Νοεμβρίου και, εν αναμονή των επίσημων ανακοινώσεων, ήδη αρκετά καταστήματα λιανικής προετοιμάζονται για εκείνη την ημέρα, που φέτος αναμένεται να έχει μεγαλύτερη ηλεκτρονική κίνηση παρά φυσική, εξαιτίας της πανδημίας και των περιορισμών για τον μέγιστο αριθμό πελατών ανάλογα με τα τετραγωνικά μέτρα επιφάνειας των επιχειρήσεων.
Τι πιστεύουν οι Έλληνες για την Black Friday
Έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για την περυσινή Black Friday έδειξε πως οι Έλληνες αγοραστές κινήθηκαν στοχευμένα, είχαν συγκεντρώσει το πσό που χρειάζονταν και έμειναν πιστοί στον προγραμματισμό τους.
Αναλυτικά, 63 στους 100 καταναλωτές είχαν την πρόθεση να αγοράσουν συγκεκριμένα προϊόντα σε χαμηλότερη τιμή, περίπου οι μισοί περίμεναν να αναζητήσουν ευκαιρίες, ενώ μόλις το 19,4% δεν είχαν καμία προγραμματισμένη αγορά. Ένας στους δύο (ποσοστό 46,8%) ξόδεψε τελικά περίπου όσα είχε προϋπολογίσει.
Ωστόσο, μόνο ένας στους τρεις καταναλωτές είχαν ικανοποιημένοι από τα ποσοστά έκπτωσης που συνάντησαν στην προηγούμενη «Black Friday».
Σύμφωνα με το Εργαστήριο «Αγορά» του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, το 71% των Ελλήνων θεωρεί ότι η ελληνική εκδοχή της Black Friday δεν είναι οργανωμένη με βάση τα πρότυπα του εξωτερικού.
«Δεν είναι πάρα πολύ ικανοποιημένοι από τις εκπτώσεις (σ.σ της συγκεκριμένης άτυπης ημέρας) οι Έλληνες και το πιο ενδιαφέρον είναι πως σε ποσοστό 56% τις χαρακτηρίζουν παραπλανητικές και μόνο το 17% πιστεύει ότι είναι "έντιμες" οι εκπτώσεις που γίνονται τη συγκεκριμένη ημέρα» εξηγούσαν οι συγγραφείς της έρευνας.
«Την θεωρούν μια συνηθισμένη εκδοχή των εκπτώσεων την οποία έχουν στοχευμένη σε μεγάλα πράγματα όπως π.χ στις μεγάλες αλυσίδες, τα ηλεκτρονικά, τα ρούχα και τα παπούτσια».
Τι πρέπει να προσέχουν οι Έλληνες καταναλωτές
Σύμφωνα με την Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεχτικοί και:
-Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. -Να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν, βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα. -Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό, αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες. -Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς. -Να ζητούν πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.
Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης).
Προσοχή! Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι' αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής.