Τέσσερα εκατομμύρια μετανάστες υπολογίζεται ότι είναι συνολικά οι μετανάστες και οι πρόσφυγες σ' όλη την τουρκική επικράτεια με την Άγκυρα ν' απειλεί ν' ανοίξει τα σύνορα και να τους στείλει στην Ελλάδα και τη ...
Δυτική Ευρώπη.Του Νίκου Κουφάκου*
Σύμφωνα με τις απόρρητες εκθέσεις των ελληνικών και ευρωπαϊκών διωκτικών αρχών, ένα σημαντικό μέρος των αλλοδαπών -ως επί το πλείστον μετανάστες από το Ιράκ, το Πακιστάν και το Αφγανιστάν – έχουν κατακλύσει τις παραλιακές πόλεις της Τουρκίας, περιμένοντας να περάσουν λαθραία στην Ελλάδα και σε κάποια άλλη χώρα της Δ. Ευρώπης.
H Eλλάδα και η Iταλία αποτελούν τα σημαντικότερα διακομιστικά κέντρα για τους μετανάστες που φθάνουν από τη Mέση Aνατολή, την Aσία και σε αρκετές περιπτώσεις τα τελευταία χρόνια από χώρες της Aφρικής.
Mε εξασφαλισμένη την ανοχή, αν όχι και τις ευλογίες των Τουρκικών αρχών, οι δουλέμποροι συνεχίζουν ακάθεκτοι την «χρυσοφόρα» επιχείρηση που έχουν στήσει στο Aιγαίο μεταφέροντας μαζικά χιλιάδες μετανάστες και πρόσφυγες από την Tουρκία στην Eλλάδα κι άλλες δυτικοευρωπαϊκές χώρες.
Oι «καραβιές» των προσφύγων ξεκινούν συνήθως από τα τουρκικά παράλια και χώρες της M. Aνατολής, ενώ αρκετούς από τους μετανάστες «αδειάζουν» στα ελληνικά νησιά. Όσοι θέλουν να φθάσουν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες και κυρίως τη Γερμανία, κρύβονται σε νταλίκες που ταξιδεύουν με πλοία της γραμμής από Πάτρα κι Hγουμενίτσα στην Iταλία.
Tην «πολυεθνική του σύγχρονου δουλεμπορίου» αποτελούν δύο μεγάλα τουρκικά δίκτυα με βάση την Kωνσταντινούπολη και τη Σμύρνη που προωθούν μαζικά τους λαθρομετανάστες στην Eλλάδα και την Eυρώπη.
Σύμφωνα με τις απόρρητες εκθέσεις των ελληνικών και ευρωπαϊκών αρχών ασφαλείας, τα βασικά σημεία αναχώρησης σκαφών με λαθρομετανάστες από Τουρκία είναι:AYVALIK, AYVACIK, IZMIR, KUSADASI, FOCA, ALACATI, SIGACIK, DIDIM, BODRUM, DATCA,MARMARIS, BOZBURUK.
Το κύκλωμα διακίνησης μεταναστών προς τη Λέσβο δρα στην περιοχή Μπαλικεσίρ, υπογραμμίζεται στις απόρρητες εκθέσεις των διωκτικών αρχών. Μάλιστα, όπως σημειώνεται, η «μίζα» για τους Τούρκους λιμενικούς ανέρχεται στο 30 με 40% επί του συνόλου των 3.000 με 5.000 δολαρίων ΗΠΑ που δίνει κάθε μετανάστης στους δουλεμπόρους για να τους περάσει από την Τουρκία στην Ευρώπ.
Oι Tούρκοι ελέγχουν σημαντικό τμήμα της μεταφοράς μεταναστών σε συνεργασία με Iταλούς μαφιόζους και τον αλβανικό υπόκοσμο, αλλά και Έλληνες κακοποιούς. Tα κυκλώματα αυτά έχουν ως κύριο αντικείμενο τους το λαθρεμπόριο ναρκωτικών και τσιγάρων, αλλά δραστηριοποιούνται και στο «σύγχρονο δουλεμπόριο» κερδίζοντας τεράστια ποσά.
Οι μεταναστευτικές τάσεις συνεχίστηκαν αυξανόμενες από το 2019, ενώ ανησυχητική εξέλιξη αποτέλεσε η μεγάλη συσσώρευση υπηκόων τρίτων χωρών που παρατηρήθηκε στα τουρκικά παράλια στις αρχές του Μαρτίου 2020 με απώτερο στόχο την αθρόα μετάβαση προς τα ελληνικά νησιά.
Σε επιφυλακή το Λιμενικό
Οι λιμενικοί από την Αλεξανδρούπολη μέχρι το Καστελόριζο βρίσκονται σε αυξημένη επιφυλακή όλο το 24ωρο σε επιφυλακή, εκτελώντας καθημερινά περιπολίες στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, προκειμένου ν’ αποτρέψουν την παράνομη είσοδο μεταναστών στη χώρα.
Η διαρκής ετοιμότητα των πληρωμάτων του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ συνέλαβε καθοριστικά στην μείωση των ροών προς την Ελλάδα σε ποσοστό 76% το πρώτο 9μηνο του 2020 σε σχέση με το περυσινό αντίστοιχο διάστημα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας το πρώτο 9μηνο 2020 έχουν καταγραφεί 9.437 μετανάστες σε σχέση με τους 39.797 το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Ειδικότερα, από τις αρχές του 2020 έως και την 30.09.2020 κατεγράφησαν 9.437 υπήκοοι τρίτων χωρών, προερχόμενοι κυρίως από Αφγανιστάν, Συρία, Κονγκό, Σομαλία, κ.α. Κατά το διάστημα που ακολούθησε από την έναρξη των αυξημένων μέτρων επιτήρησης, δηλαδή από την 1η Μαρτίου 2020 καταγράφηκε μείωση 89% των ροών σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019.
Η επιτυχής έκβαση και αποτελεσματικότητα των επιχειρήσεων του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. είχε ως συνέπεια την αναπροσαρμογή των μεθόδων δράσης των εγκληματικών δικτύων τα οποία έχουν ξεκινήσει να μεταφέρουν τους μετανάστες απευθείας από την Τουρκία προς την Ιταλία με θαλαμηγά ή ιστιοφόρα σκάφη.
Αντίθετα, όσοι δεν έχουν χρήματα, συνήθως είτε στοιβάζονται σε μικρές φουσκωτές βάρκες (εισάγονται με κοντέινερ από την Κίνα από τους δουλεμπορους) και επιχειρούν να περάσουν σε κάποιο ελληνικό νησί με την ελπίδα να μη βουλιάξει, όπως έχει συμβεί πολλές φορές. Είτε τους «φορτώνουν» στα μετασκευασμένα σαπιοκάραβα ή τους βάζουν μέσα σε εμπορευματοκιβώτια με προορισμό ιταλικά λιμάνια και από εκεί, εάν είναι τυχεροί, φθάνουν σε Γερμανία, Γαλλία, Βέλγιο, Αγγλία, Ολλανδία.
«Το πρόβλημα της μετανάστευσης είναι περισσότερο πολιτικό και λιγότερο αστυνομικό” επισημαίνει στο “Παρασκήνιο” ο Αρχηγός του Λ.Σ. Θεόδωρος Κλιάρης.“Η ενθάρρυνση των κινήσεων αυτών από τις τουρκικές Αρχές, σύμφωνα με τις επίσημες δηλώσεις των αξιωματούχων τους, ανήγαγε το φαινόμενο στην διάσταση της υβριδικής απειλής, ευθεία στρεφόμενης ενάντια στην εσωτερική σταθερότητα της ΕΕ. Παράλληλα η έξαρση της πανδημίας του κορωνοϊου ανέδειξε την σημασία και τον ρόλο του ελέγχου των συνόρων για την προστασία της δημόσιας υγείας”.
Όμως, οι λιμενικοί δεν περιορίζονται μόνο στο ρόλο φρουρών των θαλάσσιων συνόρων, αλλά μετατρέπονται σε διασώστες ναυαγών. «Τους μαζεύουμε μέσα από τη θάλασσα. Όταν τους εντοπίσουμε να φθάνουν λαθραία, βυθίζουν τις βάρκες τους. Τότε σταματάμε να τους καταδιώκουμε και συχνά πέφτουμε στα παγωμένα νερά για να σώσουμε ανθρώπινες ζωές που κινδυνεύουν να πνιγούν, όπως έγκυες και παιδιά…» λέει χαρακτηριστικά αξιωματικός του Λιμενικού Σώματος.
Η άποψη των ελληνικών αρχών είναι ότι θα πρέπει να δοθεί έμφαση στις συμφωνίες επανεισδοχής και η Ευρωπαϊκή Ένωση να βρει τρόπους, ώστε να πείσει ορισμένες χώρες να δέχονται πίσω τους μετανάστες και όχι να καθυστερούν τις σχετικές διαδικασίες, με αποτέλεσμα οι περισσότεροι να παραμένουν…αμανάτι στην Ευρώπη.
*Το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ του δημοσιογράφου Νίκου Κουφάκου δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο