Με σχέδιο νόμου που κατατίθεται στην Βουλή, η κυβέρνηση επιχειρεί να πλαισιώσει με αυστηρό νομικό πλαίσιο τις πορείες και τις διαδηλώσεις...
Μεταξύ άλλων θα πρέπει να γνωστοποιείται στις αρχές ο χρόνος και ο χώρος της εκάστοτε συγκέντρωσης, ενώ θα ορίζεται και οργανωτής για κάθε πορεία που θα λειτουργεί ως διαμεσολαβητής με την αστυνομία. Η γνωστοποίηση της όποιας συγκέντρωσης στην ΕΛ.ΑΣ θα γίνεται είτε εγγράφως, είτε ηλεκτρονικά μέσω ειδικής πλατφόρμας.
Ο οργανωτής θα πρέπει επίσης να δηλώνει στοιχεία ταυτότητας και επικοινωνίας, τον σκοπό της διαδήλωσης και την προτεινόμενη διαδρομή. Αν τα παραπάνω δεν τηρηθούν και κάποια διαδήλωση γίνει χωρίς να έχει δηλωθεί, «αυθόρμητη συνάθροιση που δεν έχει γνωστοποιηθεί δύναται να επιτραπεί εφόσον δεν διαφαίνονται κίνδυνοι διασάλευσης της δημόσιας ασφάλειας ή σοβαρής διατάραξης της κοινωνικοοικονομικής ζωής».
Σε αυτή την περίπτωση, η αρμόδια αστυνομική ή λιμενική αρχή θα ζητά από τους συμμετέχοντες να ορίσουν οργανωτή, «εφόσον οι υφιστάμενες συνθήκες το επιτρέπουν, ενώ δύναται να επιβάλει περιορισμούς».
Διάλυση συναθροίσεων - Αποζημιώσεις
Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, την τελική μορφή του οποίου επικαλείται η εφημερίδα «Έθνος», σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, η αστυνομική ή λιμενική Αρχή «δύναται να προβεί στη διάλυση της ανωτέρω συνάθροισης». Οι διαδηλώσεις θα μπορούν να διαλύονται και «εάν πιθανολογείται ότι η διεξαγωγή τους θα διαταράξει δυσανάλογα την κοινωνικοοικονομική ζωή της περιοχής».
Στο νομοσχέδιο θα περιλαμβάνονται και προβλέψεις για καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης (όπως το ξέσπασμα βίαιων επεισοδίων) καθώς και για την αποζημίωση όσων υπέστησαν βλάβη της ζωής, της σωματικής ακεραιότητας ή της ιδιοκτησίας τους, με ορισμένες ευθύνες να βαραίνουν, ανά περίπτωση, και τον οργανωτή της διαδήλωσης. «Από την ευθύνη αυτή απαλλάσσεται εάν είχε γνωστοποιήσει εγκαίρως τη διεξαγωγή της συνάθροισης και αποδεικνύει ότι είχε λάβει όλα τα αναγκαία και πρόσφορα μέτρα για την πρόληψη και αποτροπή της ζημιάς»
Αναλυτικά «η διάλυση δύναται να διαταχθεί όταν μετατρέπεται σε βίαιη με τη διάπραξη σοβαρών αξιόποινων πράξεων, όπως επιθέσεων κατά προσώπων, εμπρησμών, φθορών δημόσιας ή ιδιωτικής περιουσίας, βιαιοπραγιών κατά της αστυνομικής δύναμης και ιδίως σε περιπτώσεις που χρησιμοποιούνται αυτοσχέδιοι εκρηκτικοί και εμπρηστικοί μηχανισμοί, φωτοβολίδες, αιχμηρά αντικείμενα ή από τη συνέχισή της προκαλείται άμεσος κίνδυνος κατά της ζωής ή σωματικής βλάβης».
Η κυβέρνηση σημειώνει πως με αυτόν τον τρόπο επιδιώκεται η διασφάλιση της άσκησης του δικαιώματος του συνέρχεσθαι, εντός ενός θεσμικού πλαισίου που συνάδει προς την αρχή της αναλογικότητας και είναι εναρμονισμένο με τις επιταγές του άρθρου 11 του Συντάγματος και του άρθρου 11 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ). "Live" ενημέρωση για τους κλειστούς δρόμους Το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη προωθεί ιστοσελίδα, μέσω της οποίας οι πολίτες θα μπορούν να ενημερώνονται για τις προγραμματισμένες ή τρέχουσες συναθροίσεις, καθώς και για τις αναγκαίες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις. Στόχος είναι οι οδηγοί να γνωρίζουν εκ των προτέρων για τις διαδηλώσεις, τον χρόνο διεξαγωγής τους και τους δρόμους που ενδεχομένως να κλείσουν, ώστε να προσαρμόσουν ανάλογα τις μετακινήσεις τους. Η ιστοσελίδα θα τροφοδοτείται με στοιχεία από τα επιχειρησιακά κέντρα της Τροχαίας.
Σε κάθε πορεία θα ορίζεται αντίστοιχα αξιωματικός της αστυνομίας ή του λιμενικού ως διαμεσολαβητής που θα βρίσκεται σε επικοινωνία με τον οργανωτή της πορείας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το νομοσχέδιο με τίτλο «Δημόσιες Υπαίθριες Συναθροίσεις» συγκαταλέγεται στα νομοθετήματα που η κυβέρνηση θέλει να έχουν ψηφιστεί έως το τέλος του Ιουλίου. Είχε αναρτηθεί για δημόσια διαβούλευση στις 25 Φεβρουαρίου που ολοκληρώθηκε στις 10 Μαρτίου με μικρό αριθμό σχολίων.
Υπολογίζεται πως το 2019 πραγματοποιήθηκαν πάνω από 3.100 πορείες και συγκεντρώσεις σε όλη την Ελλάδα - πάνω από οκτώ την ημέρα κατά μέσο όρο, αν και πρακτικά υπήρξαν μέρες με δεκάδες κινητοποιήσεις και άλλες χωρίς καμία συγκέντρωση.
Μεταξύ άλλων θα πρέπει να γνωστοποιείται στις αρχές ο χρόνος και ο χώρος της εκάστοτε συγκέντρωσης, ενώ θα ορίζεται και οργανωτής για κάθε πορεία που θα λειτουργεί ως διαμεσολαβητής με την αστυνομία. Η γνωστοποίηση της όποιας συγκέντρωσης στην ΕΛ.ΑΣ θα γίνεται είτε εγγράφως, είτε ηλεκτρονικά μέσω ειδικής πλατφόρμας.
Ο οργανωτής θα πρέπει επίσης να δηλώνει στοιχεία ταυτότητας και επικοινωνίας, τον σκοπό της διαδήλωσης και την προτεινόμενη διαδρομή. Αν τα παραπάνω δεν τηρηθούν και κάποια διαδήλωση γίνει χωρίς να έχει δηλωθεί, «αυθόρμητη συνάθροιση που δεν έχει γνωστοποιηθεί δύναται να επιτραπεί εφόσον δεν διαφαίνονται κίνδυνοι διασάλευσης της δημόσιας ασφάλειας ή σοβαρής διατάραξης της κοινωνικοοικονομικής ζωής».
Σε αυτή την περίπτωση, η αρμόδια αστυνομική ή λιμενική αρχή θα ζητά από τους συμμετέχοντες να ορίσουν οργανωτή, «εφόσον οι υφιστάμενες συνθήκες το επιτρέπουν, ενώ δύναται να επιβάλει περιορισμούς».
Διάλυση συναθροίσεων - Αποζημιώσεις
Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, την τελική μορφή του οποίου επικαλείται η εφημερίδα «Έθνος», σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, η αστυνομική ή λιμενική Αρχή «δύναται να προβεί στη διάλυση της ανωτέρω συνάθροισης». Οι διαδηλώσεις θα μπορούν να διαλύονται και «εάν πιθανολογείται ότι η διεξαγωγή τους θα διαταράξει δυσανάλογα την κοινωνικοοικονομική ζωή της περιοχής».
Στο νομοσχέδιο θα περιλαμβάνονται και προβλέψεις για καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης (όπως το ξέσπασμα βίαιων επεισοδίων) καθώς και για την αποζημίωση όσων υπέστησαν βλάβη της ζωής, της σωματικής ακεραιότητας ή της ιδιοκτησίας τους, με ορισμένες ευθύνες να βαραίνουν, ανά περίπτωση, και τον οργανωτή της διαδήλωσης. «Από την ευθύνη αυτή απαλλάσσεται εάν είχε γνωστοποιήσει εγκαίρως τη διεξαγωγή της συνάθροισης και αποδεικνύει ότι είχε λάβει όλα τα αναγκαία και πρόσφορα μέτρα για την πρόληψη και αποτροπή της ζημιάς»
Αναλυτικά «η διάλυση δύναται να διαταχθεί όταν μετατρέπεται σε βίαιη με τη διάπραξη σοβαρών αξιόποινων πράξεων, όπως επιθέσεων κατά προσώπων, εμπρησμών, φθορών δημόσιας ή ιδιωτικής περιουσίας, βιαιοπραγιών κατά της αστυνομικής δύναμης και ιδίως σε περιπτώσεις που χρησιμοποιούνται αυτοσχέδιοι εκρηκτικοί και εμπρηστικοί μηχανισμοί, φωτοβολίδες, αιχμηρά αντικείμενα ή από τη συνέχισή της προκαλείται άμεσος κίνδυνος κατά της ζωής ή σωματικής βλάβης».
Η κυβέρνηση σημειώνει πως με αυτόν τον τρόπο επιδιώκεται η διασφάλιση της άσκησης του δικαιώματος του συνέρχεσθαι, εντός ενός θεσμικού πλαισίου που συνάδει προς την αρχή της αναλογικότητας και είναι εναρμονισμένο με τις επιταγές του άρθρου 11 του Συντάγματος και του άρθρου 11 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ). "Live" ενημέρωση για τους κλειστούς δρόμους Το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη προωθεί ιστοσελίδα, μέσω της οποίας οι πολίτες θα μπορούν να ενημερώνονται για τις προγραμματισμένες ή τρέχουσες συναθροίσεις, καθώς και για τις αναγκαίες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις. Στόχος είναι οι οδηγοί να γνωρίζουν εκ των προτέρων για τις διαδηλώσεις, τον χρόνο διεξαγωγής τους και τους δρόμους που ενδεχομένως να κλείσουν, ώστε να προσαρμόσουν ανάλογα τις μετακινήσεις τους. Η ιστοσελίδα θα τροφοδοτείται με στοιχεία από τα επιχειρησιακά κέντρα της Τροχαίας.
Σε κάθε πορεία θα ορίζεται αντίστοιχα αξιωματικός της αστυνομίας ή του λιμενικού ως διαμεσολαβητής που θα βρίσκεται σε επικοινωνία με τον οργανωτή της πορείας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το νομοσχέδιο με τίτλο «Δημόσιες Υπαίθριες Συναθροίσεις» συγκαταλέγεται στα νομοθετήματα που η κυβέρνηση θέλει να έχουν ψηφιστεί έως το τέλος του Ιουλίου. Είχε αναρτηθεί για δημόσια διαβούλευση στις 25 Φεβρουαρίου που ολοκληρώθηκε στις 10 Μαρτίου με μικρό αριθμό σχολίων.
Υπολογίζεται πως το 2019 πραγματοποιήθηκαν πάνω από 3.100 πορείες και συγκεντρώσεις σε όλη την Ελλάδα - πάνω από οκτώ την ημέρα κατά μέσο όρο, αν και πρακτικά υπήρξαν μέρες με δεκάδες κινητοποιήσεις και άλλες χωρίς καμία συγκέντρωση.