Ο μεγάλος λεξικογράφος Σάμιουελ Τζόνσον είχε πει κάποτε ότι ο καλύτερος τρόπος για να μάθεις τον πραγματικό χαρακτήρα κάποιου ανθρώπου είναι να περάσεις μια ώρα συζητώντας με... τους υπηρέτες του.
Αυτό ακριβώς έπραξε και ο Βρετανός συγγραφέας Τομ Κουίν, ο οποίος μετά από δεκάδες συνεντεύξεις με πρόσωπα που εργάστηκαν κατά καιρούς στο παλάτι «ξέπλυνε» τις μνήμες τους βγάζοντας στη φορά τα άπλυτα του παλατιού.
Όπως καταθέτει ο συγγραφέας, ελάχιστα είναι τα πράγματα που ξεφεύγουν από τους υπαλλήλους του παλατιού, συμπεριλαμβανομένων αντιπαλοτήτων, παράνομων εραστών και εκρηκτικών συζυγικών καβγάδων κι όπως χαρακτηριστικά δήλωσε μία παλιά εργαζόμενη του παλατιού με το ψευδώνυμο Γουίνφρεντ: «Στο Kensington Palace όλοι γνώριζαν τα πάντα κι αυτό ήταν το μεγαλύτερο πρόβλημα της βασιλικής οικογένειας… Μιας εφιαλτικής στην πραγματικότητα οικογένειας δυσλειτουργικών ανθρώπων. Βλέπαμε συνεχώς ημίγυμνους τύπους, εραστές ή συγγενείς, να τρέχουν από δω κι από κει… Σ’ αυτό το παλάτι κανείς δεν έμαθε πως όσα περισσότερα κάνεις μπροστά στο προσωπικό σου τόσα περισσότερα θα έχει κάποια στιγμή να διηγηθεί για σένα…».
Η ατάλαντη Μαργαρίτα και ο εκκεντρικός Σνόουντεν
Αν τον ρωτούσες τι άλλο είναι εκτός από σύζυγος της Μαργαρίτας, αδελφής της βασίλισσας Ελισάβετ, ο Λόρδος Σνόουντεν θα σου απαντούσε «ταλαντούχος σχεδιαστής και μεγάλος εραστής». Κι όπως αναφέρεται στο βιβλίο, τα έπραξε και τα δύο με το παραπάνω. Ο Σνόουντεν επέμενε να συμμετάσχει στην ανακαίνιση του διαμερίσματος 1Α στο Kensington Palace, όπου κατοικούσε με τη σύζυγό του Μαργαρίτα. Έτσι, κατέστρεψε μερικά από τα παλαιότερα τμήματα του ανακτόρου, που σχεδιάστηκαν τον 18ο αιώνα από τον Σερ Κρίστοφερ Ρεν, έναν από τους σπουδαιότερους Άγγλους αρχιτέκτονες όλων των εποχών. Αρχαίοι θόλοι, τζάκια, βιβλιοθήκες, επενδύσεις και άλλα αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά ξηλώθηκαν και πετάχτηκαν στα σκουπίδια προκειμένου να αντικατασταθούν από τα… μοντέρνα σχέδια του Σνόουντεν. Ωστόσο, καμία από τις φιλόδοξες ανακαινίσεις του, δεν μπορούσε να αντισταθμίσει το τεράστιο ρήγμα στον γάμο του με την Μαργαρίτα.
Ο Ρον, ένας από τους υπηρέτες τους, θυμάται τους «σκληρούς καβγάδες» τους που «κάλυπταν» ολόκληρο το παλάτι σημειώνοντας: «Η πριγκίπισσα Μαργαρίτα ούρλιαζε χρησιμοποιώντας ακατάληπτες βρισιές και δεν έδινε δεκάρα αν τα παράθυρα και οι πόρτες ήταν ορθάνοιχτα κι όλοι μπορούσαν να την ακούσουν. Οι περισσότεροι από τους καβγάδες τους αφορούσαν σε έναν μεταξύ τους «ανταγωνισμό» για το ποιος θα μπορούσε να κοιμηθεί με τον καλύτερο εραστή. Η Μαργαρίτα έκανε σεξ με κάποιον κι ύστερα του το έλεγε κατάμουτρα οπότε κι εκείνος με τη σειρά του έκανε το ίδιο πράγμα. Κάποτε, εκείνη, κοιμήθηκε με έναν από τους φίλους του και εν συνεχεία, εκείνος, κοιμήθηκε σκόπιμα με… τον ίδιο άνδρα! Έτσι, όταν εκείνη του είπε: “Κοιμήθηκα με τον τάδε φίλο σου...”, εκείνος της ανταπέδωσε τα πυρά λέγοντας της: "Το έκανα και εγώ!". Νικητής αυτών των μαχών ήταν νομίζω ο Σνόουντεν διότι η Μαργαρίτα πάντα ζοριζόταν πολύ όταν ο σύζυγός της, της έλεγε πως έκανε σεξ με έναν άντρα…».
Μετά το διαζύγιο του ζευγαριού το 1978, η Μαργαρίτα έζησε μόνη της στο διαμέρισμα 1Α ενώ έκανε μια σχέση με έναν άνδρα 18 χρόνια μικρότερό της, τον Ρόντι Λεβέλν. Όταν συναντήθηκαν, εκείνος ήταν 25 και εκείνη 43. Το διαμέρισμά της αποτέλεσε πλέον τόπο συνάντησης των μποέμ φίλων του, κάτι που της άρεσε πολύ. Εκεί, μεθυσμένη από ψεύτικες κολακείες και άφθονο αλκοόλ, άρχισε να φαντασιώνεται ότι είναι μία μεγάλη καλλιτέχνης, μία γυναίκα με εξαιρετική φωνή. Όπως θυμάται ο υπηρέτης της Ρον: «Μια φορά είχα πάει να σερβίρω ποτά σε ένα από τα πάρτι της στο Διαμέρισμα 1Α και είχε σηκωθεί για να τραγουδήσει. Όλοι στέκονταν γύρω από το πιάνο κι εκείνη τραγουδούσε ένα τζαζ κομμάτι - κι ενώ τραγουδούσε, προσπαθούσα να είμαι σίγουρος πως στεκόμουν ακίνητος. Αν είχα μετακινηθεί έστω και ελάχιστα μέσα στο δωμάτιο θα με έστελνε αργότερα στον διάβολο. Όταν τραγουδούσε απαιτούσε την απόλυτη προσοχή όλων. Το τραγικό ήταν πως δεν μπορούσε να βγάλει ούτε μια νότα. Οι πιανίστες έκαναν ό, τι μπορούσαν για να την καλύψουν και να συγχρονιστούν μαζί της, αλλά εκείνη ήταν απελπιστική. Το θλιβερό ήταν πως στο τέλος, όλοι την επιδοκίμαζαν και την χειροκροτούσαν δυνατά. Χαιρόταν η καημένη… Δεν μπορούσε να δει ότι κανείς δεν θα την χειροκροτούσε αν δεν ήταν αδερφή της Βασίλισσας…».
Ο Ρον δεν ήταν o μοναδικός που είχε αντιληφθεί ότι η Μαργαρίτα δεν διέθετε μουσικό ταλέντο. Μία βραδιά ένας από τους προσκεκλημένους της σε κάποιο πάρτι, ήταν ο καλλιτέχνης Φράνσις Μπέικον. Όταν η Μαργαρίτα σηκώθηκε για να τραγουδήσει, εκείνος, έχοντας πιεί πάρα πολύ άρχισε να της φωνάζει: «Σταμάτα! Δεν μπορείς να τραγουδήσεις ούτε μία νότα…». Μια σοκαριστική σιωπή απλώθηκε παντού και η Μαργαρίτα όρμησε έξω από το δωμάτιο με πρόσωπό κατακόκκινο από την οργή…
Η διχασμένη Νταϊάνα και ο καβγατζής Κάρολος
Τον καιρό που η πριγκίπισσα Νταϊάνα ζούσε στο Kensington Palace προσπαθούσε με νύχια και με δόντια να κρύβει τι συμβαίνει και να κρύβεται πίσω από όλα όσα της συνέβαιναν. Ωστόσο όπως επισημαίνει στο βιβλίο κάποιο υπηρέτριά της: «Οι προσπάθειές της ήταν άσκοπες… Είχαμε δει και είχαμε καταλάβει τα πάντα όπως ότι κάποιος έμπορος έργων τέχνης και παλιός απόφοιτος του Ήτον που είχε «συλληφθεί» να κρύβεται γυμνός πίσω από μία τεράστια γλάστρα, σε έναν από τους διαδρόμους του παλατιού, ήταν ένας από τους εραστές της…».
Το 1981, όταν ο πρίγκιπας Κάρολος και η λαίδη Νταϊάνα Σπένσερ παντρεύτηκαν, μετακόμισαν σε έναν μεγάλο χώρο που αποτελείται από δύο διαμερίσματα, γνωστά ως 8 και 9: «Εδώ ήταν που η Νταϊάνα είχε τα μεγαλύτερα σκαμπανεβάσματα της: την μία στιγμή ήταν ενθουσιασμένη και την επόμενη έτοιμη να αυτοκτονήσει», λέει κάποιος υπηρέτης του Kensington Palace και συνεχίζει: «Ο γάμος αυτός δεν ήταν ότι δεν πήγε καλά στην πορεία. Ο γάμος αυτός δεν είχε καν καλή αρχή. Υπάρχει ένας μύθος ότι ο Κάρολος και η Νταϊάνα, στα πρώτα χρόνια του γάμου τους, ζούσαν ευτυχισμένοι σε αυτό το όμορφο παλάτι, αλλά, η πραγματικότητα είναι πως δεν πέρασε ούτε λεπτό χωρίς καβγά. Μας είχε ζητηθεί να είμαστε διακριτικοί και να περιμένουμε στον διάδρομο μέχρι να πάψει η φασαρία… Μόνο τότε μπορούσαμε να τους χτυπήσουμε την πόρτα… Όταν ο Κάρολος μετακόμισε από το Κένσινγκτον το 1992, η Νταϊάνα ένιωσε μεγάλη ανακούφιση. Το αγαπούσε πραγματικά το Κένσινγκτον. Ήταν το μέρος όπου μεγάλωναν τα παιδιά της και κυρίως το σημείο όπου όρθωσε το ανάστημά της απέναντι στον Κάρολο… Σαν άτακτη μαθήτρια, απολάμβανε να ξεφεύγει από τους περιορισμούς του παλατιού με τρόπους που πολλές φορές τρομοκρατούσαν το προσωπικό ασφαλείας της - ή τους «δεσμοφύλακές» της, όπως τους αποκαλούσε η ίδια αστειευόμενη».
Σύμφωνα με την υπηρέτριά της Γουίνφρεντ, η Νταϊάνα ήταν μία διχασμένη προσωπικότητα. Ήθελε, πάντα, να είναι την ίδια στιγμή μία μεγάλη σταρ και το κορίτσι της διπλανής πόρτας. Πολλές φορές το έσκαγε από το παλάτι βολτάροντας στο πάρκο ή στην Kensington High Street, κι όταν η ασφάλειά της την εντόπιζε, απλώς ζητούσε συγγνώμη λέγοντάς: «Αυτή, είναι η δική μου εκδοχή για το κρυφτό». Κάποτε, κρύφτηκε πίσω από έναν φράκτη που περιβάλλει μέρος του ανακτόρου κι όταν την πλησίασε ένας από τους φύλακες του πάρκου, λέγοντάς της πως δεν επιτρέπεται στο κοινό να βρίσκεται σε αυτή την πλευρά του φράκτη, εκείνη, ζήτησε συγγνώμη και έφυγε. Ο φύλακας του πάρκου προφανώς δεν είχε ιδέα ποια ήταν. Η Νταϊάνα ήταν πολύ καλή στο να φαίνεται μία άλλη… Όπως θυμάται κάποιο πρόσωπο του παλατιού: «Αυτό που της άρεσε πάνω απ 'όλα ήταν να περπατά στο πάρκο ντυμένη με μουντά, άχρωμα ρούχα. Φορούσε σκούρα γυαλιά και καθόταν σε ένα παγκάκι δίπλα στο Round Pond (λίμνη μέσα στο πάρκο Kensington Gardens), χαζεύοντας τους περαστικούς. Κάποια φορά κάθισε σε ένα παγκάκι πλάι σε έναν άστεγο που ροχάλιζε. Όταν εκείνος ξύπνησε, δεν είχε ιδέα ποια ήταν, άρχισε να της μιλάει και οι δυο τους έπιασαν κουβεντούλα…
Εκτός από το πάρκο, της άρεσε ο μικρός, ιδιωτικός, περιφραγμένος κήπος της, καθώς και ένας κήπος στον τελευταίο όροφο που δεν ήταν πάντα… τόσο ιδιωτικός όσο πίστευε. Καθόλη τη διάρκεια του καλοκαιριού στα τέλη της δεκαετίας του 1980 και στις αρχές της δεκαετίας του 1990, η Νταϊάνα έκανε συχνά ηλιοθεραπεία, εντελώς γυμνή, στο roof garden του Παλατιού. Κάποιες φορές, ζαλισμένη από τη ζέστη, ξεχνούσε πού βρισκόταν και σηκωνόταν θεωρώντας ότι κανείς δεν μπορούσε να την δει. Κάπως έτσι η Νταϊάνα βρέθηκε μια φορά ολόγυμνη απέναντι σε δύο οικοδόμους! Πριν προλάβει να αρπάξει τα ρούχα της, και οι δυο τους έκαναν βαθειά υπόκλιση, της γύρισαν την πλάτη και εξαφανίστηκαν…».
Το Kensington Palace αποτέλεσε επίσης το σκηνικό όπου διαδραματίστηκαν πολλοί από τους έρωτες της Νταϊάνας. Κάποιος υπηρέτης θυμάται έναν από αυτούς: «Η Νταϊάνα έπαθε εμμονή με τον Όλιβερ Χορ - σχεδόν σε βαθμό τρέλας. Περιπλανιόταν μεταμφιεσμένη στο Κένσινγκτον αναζητώντας τηλεφωνικούς θαλάμους απ΄ όπου του έκανε εκατοντάδες κλήσεις. Η υπόθεση τελικά ξέφτισε και το πιο επώδυνο για τη Νταϊάνα ήταν όταν έφτασε στο παλάτι ένα μικρό δέμα που περιείχε ένα όμορφο ζευγάρι μανικετόκουμπα του νεκρού πατέρα της τα οποία η ίδια είχε δωρίσει κάποτε στον Χορ…».
Όσον αφορά στον τελευταίο -και μοιραίο- έρωτα της ζωής της Ντόντι Αλ Φαγιέντ, οι υπηρέτες της σημειώνουν πως: «Ήταν υπερόπτης… Ένας playboy που είχε εμμονή με το status του… Μας φερόταν πολύ απαξιωτικά, μας μείωνε, μας φώναζε, και η Νταϊάνα που ήταν πολύ καλή μαζί μας, φρόντιζε να μας ζητάει συγγνώμη γι 'αυτόν. Ήταν αυτές οι κινήσεις της που μας έκαναν να αισθανόμαστε τόσα πολλά για εκείνη…».
Η ευγενής Κέιτ και η αυταρχική Μέγκαν
Όπως οι περισσότεροι νεοεισερχόμενοι κάτοικοι των ανακτόρων, έτσι κι ο Γουίλιαμ με την Κέιτ φρόντισαν να ανακαινίσουν τα διαμερίσματα που τους δόθηκαν και στην περίπτωσή τους, η ανακαίνιση πήγε εξαιρετικά. Το προσωπικό των Historic Royal Palaces - μια φιλανθρωπική οργάνωση που διαχειρίζεται τα βασιλικά παλάτια -μετακινήθηκε από το κεντρικό κτήριο σε ένα τεράστιο υπόγειο που χτίστηκε κάτω από το έδαφος του παλατιού Orangery και του κήπου ενώ οι συνεργάτες του βασιλικού ζεύγους– νταντάδες, γραμματείς, υπηρέτες, καμαριέρες και ειδικοί επικοινωνίας μεταφέρθηκαν στον χώρο που άδειασε. Όταν η ανακαίνιση έλαβε τέλος, ο Γουίλιαμ και η Κέιτ είχαν τα πάντα.
Αυτό που έμελε ωστόσο να μην έχουν, ήταν η συντροφιά των πλησιέστερων «γειτόνων» τους, Χάρι και Μέγκαν. Ο Δούκας και η Δούκισσα του Gloucester είχαν ήδη εγκαταλείψει το διπλανό διαμέρισμα. Όμως για την Μέγκαν το να ζει τόσο κοντά στον Γουίλιαμ και την Κέιτ, δεν ήταν και το καλύτερό της… Το διαμέρισμα παρέμεινε άδειο και αχρησιμοποίητο - μια ντροπή χρηματοδοτούμενη από τους φορολογούμενους. Η Μέγκαν δεν βρήκε παρηγοριά ούτε στο Frogmore Cottage στο Windsor, «συνειδητοποίησε ότι το να ζει εκεί θα ήταν σαν να ζει στις ρωσικές στέπες», και κάπως έτσι το πριγκιπικό ζευγάρι χτίζει σήμερα μια νέα ζωή στη Βόρεια Αμερική.
Ωστόσο, όταν η Μέγκαν μετακόμισε για πρώτη φορά στο εξοχικό σπίτι του Χάρι στους χώρους του Kensington Palace, η Κέιτ την καλοδέχτηκε και τα δύο ζευγάρια φαινόταν ότι θα μπορούσαν να τα πάνε καλά: «Η Κέιτ είναι στην πραγματικότητα ένα από τα καλύτερα μέλη της βασιλικής οικογένειας και δεν έχουν πάρει τα μυαλά της (πολύ) αέρα παρότι ζει σε ένα εξαιρετικά μεγαλοπρεπές διαμέρισμά του Κένσινγκτον», λέει πρόσωπο μέσα από το παλάτι και συνεχίζει: «Οι εντάσεις ξεκίνησαν επειδή η Μέγκαν δεν μπορούσε να αποδεχτεί πως δεν είναι παντρεμένη με τον επόμενο βασιλιά. Ο Χάρι αγαπούσε το εξοχικό του διαμέρισμα στο ισόγειο , η Μέγκαν όμως είχε πρόβλημα επειδή ήταν πολύ μικρό σε σύγκριση με το τεράστιο συγκρότημα διαμερισμάτων όπου ζουν η Κέιτ και ο Γουίλιαμ. Η σχέση της με την Κέιτ δεν πήγε και τόσο καλά με αποτέλεσμα ο Γουίλιαμ και ο Χάρι να συναντιούνται συχνά χωρίς τις συζύγους τους προκειμένου να αποφύγουν τους καβγάδες και τις πέτρινες σιωπές τους…».
Τι ήταν όμως αυτό που πυροδότησε τη μετακόμιση του Χάρι και της Μέγκαν στο Windsor; «Η Κέιτ αναστατώθηκε όταν η Μέγκαν έβαλε τις φωνές σε ένα μέλος του δικού της προσωπικού- κι αυτή ήταν η αρχή των συζητήσεων αναφορικά με την αποχώρηση τους από το Kensington Palace», συνεχίζει ο πρώην υπηρέτης. «Όπως πολλοί άνθρωποι που δεν είχαν μάθει να έχουν υπηρέτες, έτσι και η Mέγκαν δεν ξέρει πώς να τους φερθεί. Είναι πολύ αυταρχική! Από τη μία, θέλει να είναι όπως η Νταϊάνα, η πριγκίπισσα των ανθρώπων, και από την άλλη απαιτεί από εκείνους να στέκονται προσοχή μπροστά της κάθε φορά που κουνάει το μικρό της δαχτυλάκι…».
Μόνο τυχαίο δεν είναι άλλωστε ότι λίγες μόλις εβδομάδες μετά την άφιξή της στο παλάτι, το προσωπικό της είχε αποδώσει τα διόλου κολακευτικά παρατσούκλια: «Me-Gain» (εγώ κερδίζω), «Duchess of Difficult» (Η Δούκισσα της Αναποδιάς), θέλοντας να τονίσουν πόσο κακότροπη και εγωπαθής είναι η συμπεριφορά της δούκισσας του Σάσεξ, καθώς και «Di 2» και «Di Lite», καυτηριάζοντας την αγωνιώδη προσπάθειά της να μιμηθεί τη Νταϊάνα. Όταν δε μετακόμισε με τον Χάρι στην Αμερική, οι βασιλικοί αυλικοί στο Κένσινγκτον - οι ίδιοι παραδοσιακοί Βρετανοί που δεν έβρισκαν σε εκείνη ούτε ίχνος αριστοκρατικού στυλ, ένιωσαν μόνο ένα πράγμα: Ανακούφιση… protothema.gr