Σε ναυάγιο εξελίσσεται ο διαγωνισμός για την ανέλκυση του κρουαζιερόπλοιου "Sea Diamond" από το βυθό στο λιμάνι της Σαντορίνης, καθώς το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας θεωρεί αναρμόδια... τη Δ.Α.Λ.
Ειδικότερα, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής διευκρινίζει ότι η Δημόσια Αρχή Λιμένων (Δ.Α.Λ.), με βάση το Νόμο 4389/2016, δεν έχει αρμοδιότητα στους Οργανισμούς Λιμένων των οποίων το μετοχικό κεφάλαιο έχει παραμείνει στον έλεγχο του Ελληνικού Δημοσίου ή τελούν υπό τη διαχείριση Δημοτικών ή Κρατικών Λιμενικών Ταμείων.
Συνεπώς, η Δ.Α.Λ. είναι αναρμόδια να προκηρύξει διεθνή διαγωνισμό για την ανέλκυση του κρουαζιερόπλοιου «Sea Diamond», που βρίσκεται στην Σαντορίνη. Αρμόδιος φορέας είναι το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας.
Ακριβώς γι’ αυτό, αλλά και για να προστατευθεί το Ελληνικό Δημόσιο από πιθανές μεταγενέστερες απαιτήσεις εταιριών που θα συμμετάσχουν, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με επιστολή του (16.1.2020) κάλεσε τη Δ.Α.Λ. να ακυρώσει τον διαγωνισμό.
Το ζήτημα του «Sea Diamond» απαιτεί σοβαρότητα και κυρίως απαιτεί σεβασμό στη νομιμότητα και δεν μπορεί να αποτελεί αντικείμενο της προσωπικής ατζέντας κανενός.
Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής θα χρησιμοποιήσει όλα τα νόμιμα μέσα και προς κάθε κατεύθυνση, προκειμένου να διασφαλιστεί τόσο η τήρηση της νομιμότητας, όσο και το δημόσιο συμφέρον.
Σημειώνεται ότι το κόστος για την ανέλκυση του ναυαγίου του «Sea Diamond» ανέρχεται, σύμφωνα με την ΔΑΛ, συνολικά στα 434.000.000,00 ΕΥΡΩ περιλαμβανομένου ΦΠΑ 24%.
Η Δημόσια Αρχή Λιμένων αναφορικά με την ανέλκυση του ναυαγίου SEA DIAMOND υποστηρίζει τα εξής:
"Με την με αριθμό πρωτοκόλλου 6000/431/2019 απόφαση του Διοικητή της Δημόσιας Αρχής Λιμένων, αποφασίστηκε η διακήρυξη επαναληπτικού ανοικτού μειοδοτικού διαγωνισμού για την ανέλκυση, απομάκρυνση εκτός Όρμου Αθηνιού Θήρας και νόμιμη τελική διάθεση ναυαγίου Κ.Ζ SEA DIAMOND με δαπάνες των κατά το α. 2 ν. 2881/2001 υπόχρεων προσώπων, προϋπολογιζόμενης δαπάνης 350.000.000,00 ΕΥΡΩ περιλαμβανομένου ΦΠΑ 24% και συνολικά 434.000.000,00 ΕΥΡΩ περιλαμβανομένου ΦΠΑ 24%.
Με το με αριθμό πρωτοκόλλου 1000.0/3130/2020 έγγραφό του, ο κ. Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κάλεσε τη ΔΑΛ να ανακαλέσει την προαναφερόμενη διακήρυξη, για τους αναλυτικά αναφερόμενους σε αυτήν λόγους. Σε συνέχεια ανωτέρω εγγράφου, η ΔΑΛ ανακοινώνει ότι ματαιώνεται η προγραμματισμένη για την Τρίτη 21/1/2020 και ώρα 12.00 πμ αποσφράγιση προσφορών.
Περαιτέρω, ενημερώνουμε για τα εξής:
α. Στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών της ΔΑΛ για την ανέλκυση του ναυαγίου SEA DIAMOND, η Αρχή είναι στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσει ότι σήμερα (20/1/2020) κατατέθηκαν δυο (2) προτάσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος από κινέζικες εταιρείες.
Η εκδήλωση ενδιαφέροντος από κινέζικες εταιρείες είναι ευθυγραμμισμένη με την πολιτική ενίσχυσης της συνεργασίας Ελλάδας – Κίνας και για τη ΔΑΛ θεωρείται ευτυχής συνέχεια της σημαντικής συμβολής της Κίνας στην ανάπτυξη του λιμένα Πειραιά.
β. Η ΔΑΛ θα προβεί άμεσα σε έναρξη τεχνικού διαλόγου με τις προαναφερόμενες κινέζικες εταιρείες, με στόχο τη συμβασιοποίηση από την Αρχή της ανέλκυσης του ναυαγίου SEA DIAMOND μέχρι τέλος Φεβρουαρίου 2020, με πλήρη αξιοποίηση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, πιστή τήρηση των οριζόμενων στο ν. 4412/2016 και καταλογισμό της δαπάνης στους κατά νόμω υπόχρεους στο πλαίσιο της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει». Η πρώτη συνάντηση στο πλαίσιο του ανωτέρω τεχνικού διαλόγου θα λάβει χώρα την Τρίτη 21/1/2020 και ώρα 12.00 πμ και η δεύτερη στις αρχές Φεβρουαρίου (σε ημερομηνία που θα ανακοινωθεί).
γ. Η εκδήλωση ενδιαφέροντος από αλλοδαπές εταιρείες για την ανέλκυση του ναυαγίου SEA DIAMOND θέτει οριστικά τέλος στην ψευδή επιχειρηματολογία περί δήθεν ανέφικτης ανέλκυσης. Για το λόγο αυτό, η ΔΑΛ θα ενημερώσει άμεσα το σύνολο των αρμόδιων δικαστικών αρχών για τις δικές τους κατά νόμω ενέργειες.
δ. Εντός των επομένων ημερών η ΔΑΛ θα προβεί σε συνέλευση διαβούλευσης (μέσω τηλεδιάσκεψης) με τους κατοίκους της Σαντορίνης, προκειμένου να ενημερωθούν για τις εξελίξεις.