Κινεζικό ενδιαφέρον για επενδύσεις σε υποδομές, ενέργεια και τουρισμό πέρα από το λιμάνι του Πειραιά, αποκάλυψε ο υπουργός ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης, ο οποίος
«Η πρόσφατη επίσκεψη του Προέδρου της Κίνας στο λιμάνι του Πειραιά, πιστοποιεί την πραγματική σημασία που δίνει η κινεζική πλευρά στην ανάπτυξη και περαιτέρω βελτίωση των υποδομών στο λιμάνι» τόνισε σήμερα σε συνέντευξη Τύπου, ο υπουργός Ναυτιλία και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, αναφερόμενος στην πρόσφατη επίσκεψή του στη Σανγκάη και στις επαφές που είχε με τον πρόεδρο της Cosco σε Κίνα και Ελλάδα.
Ο υπουργός είπε ότι υπάρχει τεράστιο επενδυτικό ενδιαφέρον από την κινεζική πλευρά στις υποδομές, την ενέργεια και τον τουρισμό, ενώ προσέθεσε ότι ο πρόεδρος της Cosco επανέλαβε την πρόθεση τού παγκόσμιου ναυτιλιακού ομίλου να προχωρήσει σε επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά, προκειμένου το container terminal να αποκτήσει την ικανότητα διακίνησης 10 εκατ. TEUS το χρόνο, με όραμα να γίνει o Πειραιάς ένα από τα πρώτα λιμάνια στην Ευρώπη.
Αναφερόμενος στο master plan του ΟΛΠ που έχει εγκριθεί, είπε ότι η υλοποίηση των επενδύσεων 620 εκατ. ευρώ της Cosco μπορεί να προχωρήσει, ενώ αναφορικά με τα δύο έργα που αφορούν την κατασκευή του προβλήτα 4 και της επέκταση του car terminal τόνισε ότι θα πρέπει πρώτα να υπάρξει μία βάση συνεννόησης με τις τοπικές κοινωνίες. «Γνωρίζετε πολύ καλά ότι οποιαδήποτε επένδυση είτε μικρή είτε μεγάλη θα πρέπει να έχει την αποδοχή της τοπικής κοινωνίας» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο Γ. Πλακιωτάκης επισήμανε ότι ήδη δύο κινεζικές τράπεζες -η μία εκ των οποίων μάλιστα συμμετέχει σε μία επένδυση με φωτοβολταϊκά στη Σητεία, προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ- θα ανοίξουν γραφεία αντιπροσώπευσης στην Ελλάδα, προσθέτοντας ότι υπάρχει έντονο ενδιαφέρον και από μία τρίτη κινεζική τράπεζα που εξειδικεύεται στη δανειοδότηση ναυτιλιακών επιχειρήσεων και δραστηριοτήτων αλλά και στον τομέα των υποδομών.
Συμπλήρωσε εξάλλου ότι πέρα από το μνημόνιο συνεργασίας που υπεγράφη μεταξύ του υπουργείου Ναυτιλίας και της Cosco, υπεγράφησαν από την ελληνική κυβέρνηση άλλες 15 συμφωνίες που κινούνται στην κατεύθυνση συγκεκριμένων επενδυτικών πρωτοβουλιών και περαιτέρω εμβάθυνσης των σχέσεων μεταξύ των δύο χωρών.
Αναφορικά με την αξιοποίηση των 10 μεγαλύτερων λιμανιών της χώρας (Πάτρα, Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο, Καβάλα, Βόλος, Ελευσίνα, Λαύριο, Ραφήνα, Κέρκυρα, Αλεξανδρούπολη) ο υπουργός δήλωσε ότι υπήρξε μία πρώτη επαφή με το ΤΑΙΠΕΔ και έχει ζητήσει να του παρουσιαστούν όλα τα πιθανά μοντέλα αξιοποίησης.
Τόνισε ότι αυτό θα γίνει μέσα στο Νοέμβριο και μέσα στο 2020 θα υπάρξουν εξελίξεις στον τομέα αυτό.
«Έχουμε μία κυβέρνηση η οποία στην πράξη πλέον αποδεικνύει ότι θέλει και επιθυμεί τις επενδύσεις. Καταφέραμε μέσα σε τρείς μήνες και εγκρίναμε το αναθεωρημένο επενδυτικό σχέδιο για το λιμάνι του Πειραιά που υπό άλλες συνθήκες θα χρειαζότανε κάποια χρόνια» ανέφερε ο υπουργός Ναυτιλίας προσθέτοντας ότι «αυτό δείχνει αξιοπιστία και ό,τι λέμε προεκλογικά το κάνουμε πράξη μετεκλογικά».
Για τις άγονες γραμμές στην ακτοπλοΐα είπε ότι αύριο Παρασκευή 15 Νοεμβρίου θα υπάρξει μία συνολική εικόνα για τα αποτελέσματα του διαγωνισμού, ενώ είπε ότι αρχές Δεκεμβρίου θα προκηρυχθούν και νέες δρομολογιακές γραμμές.
Επίσης, ανακοίνωσε ότι μέχρι τις 15 Δεκεμβρίου θα είναι έτοιμο ένα νομοσχέδιο και θα τεθεί προς διαβούλευση, το οποίο θα περιλαμβάνει καινοτόμες και μεταρρυθμιστικές προτάσεις που θα καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων του υπουργείου Ναυτιλίας σε λιμάνια, ακτοπλοΐα και Λιμενικό Σώμα.
Aνάγκη ενίσχυσης του λιμενικού σώματος με μόνιμο προσωπικό
Την ανάγκη ενίσχυσης του λιμενικού σώματος με μόνιμο προσωπικό, ιδιαίτερα στα νησιά του ανατολικού Αιγαίου, επεσήμανε σήμερα ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, προσθέτοντας επίσης ότι το υπουργείο Ναυτιλίας προχωρά με γρήγορους ρυθμούς το εθνικής στρατηγικής σημασία σύστημα της ολοκληρωμένης θαλάσσιας επιτήρησης για την καλύτερη αντιμετώπιση των μεταναστευτικών ροών αλλά και την πάταξη του οργανωμένου εγκλήματος.
Ο υπουργός τόνισε ότι οι μεταναστευτικές ροές των τελευταίων ετών αλλά και η πολυπλοκότητα των αρμοδιοτήτων του λιμενικού χρήζουν αύξηση της οργανικής του σύνθεσης. Πρόσθεσε ότι ήδη υπάρχει μια φάση προκήρυξης αξιολόγησης αιτήσεων 250 αξιωματικών και λιμενοφυλάκων αλλά η πραγματικότητα όπως τόνισε είναι ότι το λιμενικό χρειάζεται και άλλο κόσμο.
Δήλωσε ότι το συγκεκριμένο σώμα έχει πολυεπίπεδο έργο αφού εξυπηρετεί τα συμφέροντα της ελληνικής ναυτιλίας με παρουσία στα 180 λιμεναρχεία της χώρας, τον τουρισμό την προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος και την πάταξη των εγκληματικών ενεργειών. Εξήρε το έργο των λιμενικών στη διαχείριση των προσφυγικών ροών ζητώντας από την Τουρκία να εφαρμόσει τις σχετικές συμφωνίες.
Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας από τον Ιανουάριο έως τον Ιούλιο έφτασαν στη χώρα μας 17.990 μετανάστες και πρόσφυγες σε 830 περιστατικά, ενώ από τον Ιούλιο έως σήμερα διεσώθηκαν 39.304 άτομα σε 1.252 περιστατικά.
Οι μεταναστευτικές ροές του πρώτου 10μηνου του 2019 αυξήθηκαν κατά 70% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, ωστόσο τον Οκτώβριο του 2019 υπήρξε μείωση της τάξεως του 15% περίπου σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα. Σύμφωνα με στελέχη του Frontex σε αυτό συνετέλεσαν οι άσχημες καιρικές συνθήκες στο Αιγαίο. Επίσης Λέσβος, Χίος και Σάμος θεωρούνται τα τρία βασικά νησιά αφίξεων μεταναστών.
Επιπλέον,όπως αναφέρει το υπουργείο, το διάστημα 01-01-2019 έως 30-09-2019 σε 674 περιστατικά διασώθηκαν 20.868 άτομα ενώ ο αριθμός των μεταναστών σε hotspots αυτή τη στιγμή είναι 35.407 (πηγή Frontex).
Κομβικός, όπως λένε στελέχη του Λιμενικού Σώματος, είναι ο ρόλος των τούρκων συναδέλφων τους αναφορικά με την ανταπόκριση τους όταν τους ενημερώνουν για παρουσία λέμβου με μετανάστες στα τουρκικά χωρικά ύδατα. Όπως σημειώνουν το τελευταίο χρονικό διάστημα το ποσοστό ανταπόκρισης έχει αυξηθεί αγγίζοντας το 60%.
Ακόμη (μετά τη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ για το μεταναστευτικό) αυτή τη στιγμή στις λιμενικές αρχές του ανατολικού Αιγαίου υπηρετούν 1025 στελέχη ενώ έχει υπάρξει μηνιαία ενίσχυση με πάνω από 140 άτομα (στα άτομα συμπεριλαμμβάνονται και στελέχη Ειδικών Δυνάμεων ενώ πριν το ΚΥΣΕΑ η ενίσχυση ήταν περίπου 40 στελέχη).
Αναφορικά με τα επιχειρησιακά μέσα το υπουργείο αναφέρει ότι βρίσκονται 14 παράκτια περιπολικά σκάφη, δυο ελικόπτερα, ένα αεροπλάνο, 9 οχήματα παράκτιας επιτήρησης, ένα πλοίο ανοικτής θαλάσσης, 17 επιχειρησιακά μέσα της Frontex και 10 σκάφη τύπου magna (Στρατού).