Latest News

Παρασκευή 29 Νοεμβρίου 2019

Black Friday: «Άφαντες» οι πρωινές ουρές πελατών -Χρήσιμες οδηγίες για τους καταναλωτές

Οι μεγάλες διαφημιστικές καμπάνιες στις οποίες επιδόθηκαν μέρες τώρα οι μεγάλες αλυσίδες στο χώρο του λιανικού εμπορίου για την πολυπόθητη Black Friday φαίνεται ότι δεν...
έπιασαν τόπο, τουλάχιστον αν κρίνουμε από τις πρώτες ώρες λειτουργίας των καταστημάτων.

Οι ουρές που είχαμε δει προηγούμενα χρόνια, και ειδικά την πρώτη χρονιά, το 2016, όπως φαίνεται από τις πρώτες εικόνες εξωτερικά αλλά και εσωτερικά των καταστημάτων, δεν παρατηρούνται, αν και πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί για το πώς θα συμπεριφερθούν οι καταναλωτές και ειδικά οι νεώτερης ηλικίας, τις επόμενες ώρες, προς μεσημέρι και απόγευμα. 
Εικόνες από τις ουρές της περσινής Black Friday


Για παράδειγμα, μεγάλες αλυσίδες, όπως τα Public στο Σύνταγμα ή τα Media Markt, κατά το άνοιγμά τους, δεν είχαν ιδιαίτερο κόσμο. 
Eικόνες από μεγάλες αλυσίδες Public και Media Markt σήμερα το πρωί



Χρήσιμες οδηγίες για τους καταναλωτές - Τι να προσέξετε

Ο θεσμός της «Μαύρης Παρασκευής» ήρθε και στην Ελλάδα το 2016 και απ' ότι φαίνεται θα μείνει. Η Black Friday είναι η μέρα που ακολουθεί την Ημέρα των Ευχαριστιών στις Ηνωμένες Πολιτείες, δηλαδή η τέταρτη Παρασκευή του Νοεμβρίου, ημέρα η οποία έχει θεωρηθεί ως η αρχή της περιόδου των Χριστουγεννιάτικων αγορών για τις ΗΠΑ από το 1952.
Οι Έλληνες καταναλωτές από το 2016, που η «Μαύρη Παρασκευή» ήρθε στην Ελλάδα, την αγκάλαισαν και τα καταστήματα ανταποκρίθηκαν συμμετέχοντας με προσφορές στα προϊόντα τους.
Βέβαια σε πολλές περιπτώσεις οι προσφορές αυτές κρύβουν «παγίδες» οπότε οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και καλό είναι πριν ξεχυθούν σήμερα στα εμπορικά καταστήματα για τις αγορές τους να έχουν κάνει μία έρευνα πριν.
Μάλιστα η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος με ανακοίνωση που εξέδωσε συστήνει στους καταναλωτές να είναι ιδιαιτέρως προσεκτικοί και να μη δελεάζονται από φαινομενικά εντυπωσιακές προσφορές οι οποίες σε αρκετές περιπτώσεις μπορεί να είναι παραπλανητικές.
Η Ένωση, προτείνει την τήρηση πέντε κανόνων που διασφαλίζουν ότι οι καταναλωτές δεν θα πέσουν θύματα «προσφορών»:
* Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης, να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν, βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.
* Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό, αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες.
* Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς.
* Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή! Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι' αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής.
* Να ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.
Καλό θα ήταν να γνωρίζουν όλοι ότι η καταναλωτική φρενίτιδα που με τεχνικές marketing δημιουργούν μεγάλοι παράγοντες του εμπορίου (Βlack Friday, άνοιγμα καταστημάτων τις Κυριακές, λευκές νύκτες κλπ) έχει ως αποτέλεσμα την υποσυνείδητη άσκηση ψυχολογικής πίεσης στον καταναλωτή, ο οποίος αισθάνεται ότι «πρέπει» να εκμεταλλευτεί τις προσφορές, σπεύδοντας στα μαγαζιά.