Την ανάγκη αναβολής της αυριανής (25.9) ΕΣΑΛ προκειμένου να προηγηθεί επαρκής και εκτεταμένη διαβούλευση για το νέο Master Plan του ΟΛΠ...
Ειδικότερα, το κλιμάκιο που αποτελούνταν από τη βουλευτή Β’ Πειραιά, Νίνα Κασιμάτη, τη συντονίστρια του Τμήματος Ναυτιλίας, Αναστασία Φραντζεσκάκη, το στέλεχος του τμήματος Ναυτιλίας και πρώην Γενικό Γραμματέα Λιμένων, Χρήστο Λαμπρίδη, το συντονιστή της ΝΕ ΣΥΡΙΖΑ Πειραιά, Χρήστο Φωτιάδη καθώς και στελέχη του κόμματος είχε συναντήσεις με τον τον Δήμαρχο Περάματος, κ. Γιάννη Λαγουδάκη, τον Δήμαρχο Κερατσινίου- Δραπετσώνας, κ. Χρήστο Βρεττάκο, τον Πρόεδρο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, κ. Βασίλη Κορκίδη και τον Πρόεδρο του ΣΕΝΑΒΙ κ. Βασίλειο Κανακάκη,
Αντικείμενο των επαφών αυτών ήταν η επικείμενη συζήτηση του Master Plan του ΟΛΠ στην Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) του Υπουργείου Ναυτιλίας, αύριο Τετάρτη. Η πρωτοβουλία αυτή του ΣΥΡΙΖΑ είχε σα σκοπό την καταγραφή των θέσεων των φορέων και την ανάδειξη των απόψεών τους, υπό το φως της εξέτασης του Σχεδίου από την αρμόδια Επιτροπή, θέσεις οι οποίες δεν περιέχονται στο κατατεθειμένο Master Plan, αφού η προβλεπόμενη από τους όρους της Σύμβασης παραχώρησης διαβούλευση, για τις νέες επενδυτικές προτάσεις, δεν έγινε ποτέ.
Το κλιμάκιο του ΣΥΡΙΖΑ εξέφρασε στους εκπροσώπους των φορέων την έντονη αντίθεση του κόμματος στην διαδικασία που έχει μέχρι σήμερα ακολουθηθεί, η οποία δεν επέτρεψε στην αυτοδιοίκηση, στους παραγωγικούς φορείς, στις συνδικαλιστικές ενώσεις και εν τέλει στην κοινωνία να λάβει γνώση για ένα σχέδιο που θα επηρεάσει για τις επόμενες δεκαετίες καθοριστικά τον τρόπο ανάπτυξης, όχι μόνο του λιμένα και αλλά και της ευρύτερης περιοχής.
Επισημαίνεται ότι η ΕΣΑΛ με απόφαση της το 2018 είχε απαιτήσει την παράταση της διαδικασίας διαβούλευσης του τότε κατατεθέντος σχεδίου κρίνοντας ότι η διαδικασία δεν είχε τελεστεί επαρκώς. Υπενθυμίζεται επίσης ότι το 2018 η Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων είχε πραγματοποιήσει σύσκεψη διαβούλευσης επί του τότε κατατεθέντος σχεδίου Master Plan, ενώ είχε πραγματοποιηθεί σειρά επιμέρους συσκέψεων επί του θέματος με εκπροσώπους της αυτοδιοίκησης, κινήσεων πολιτών και παραγωγικών φορέων. Υπενθυμίζεται τέλος ότι διαδικασία διαβούλευσης είχε πραγματοποιηθεί εκείνη την περίοδο με πρωτοβουλία του γραφείου Πειραιά της Δημόσιας Αρχής Λιμένων.
Αντίθετα σήμερα, η όλη διαδικασία έγκρισης του σχεδίου προχωράει «εν κρυπτώ» αγνοώντας όχι μόνο την ουσιαστική ανάγκη ενημέρωσης και διαβούλευσης και τις διατάξεις της σύμβασης και του Νόμου 4404/2016, αλλά και την απαίτηση εκπροσώπων του κοινοβουλίου για ενημέρωση καθώς το αρμόδιο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δεν απαντήσει στο από 11/9/2019 αίτημα έξι βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ για κατάθεση του MASTER PLAN στη Βουλή.
Ο αρμόδιος Τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ, ολοκληρώνοντας το κλιμάκιο του ΣΥΡΙΖΑ τις επισκέψεις του στην περιοχή, σχολίασε: «Η υλοποίηση του σχεδίου ανάπτυξης του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας, του Πειραιά, δεν μπορεί να είναι επιτυχημένη αν δεν τύχει της συναίνεσης των παραγωγικών φορέων, των εργαζομένων και των τοπικών κοινωνιών. Καλούμε την Κυβέρνηση αντί να θέτει εκβιαστικές προθεσμίες να οργανώσει και να απαιτήσει την επαρκή ενημέρωση και διαβούλευση, η οποία αποτελεί όχι μοναδική αλλά οπωσδήποτε αναγκαία προϋπόθεση για την υλοποίηση ενός σχεδίου που θα τύχει ευρύτερης συναίνεσης».
Παρέμβαση του πρώην Αντιπεριφερειάρχη Γ. Γαβρίλη για το νέο master plan
Παρέμβαση του πρώην Αντιπεριφερειάρχη Γ. Γαβρίλη για το νέο master plan
Νέο master plan κατέθεσε ο ΟΛΠ/ Cosco με ουσιαστικές αλλαγές από τα όσα μέχρι σήμερα είχαν συζητηθεί. Αυτό το νέο master plan:
1. Αγνοεί και δεν τηρεί τη συμβατική υποχρέωση ως οφείλει να θέσει το προτεινόμενο σχέδιο στη διαδικασία της διαβούλευσης με τους φορείς της Αυτοδιοίκησης και της πόλης.
2. Με τις προτεινόμενες αλλαγές επεκτείνει την εμπορική δραστηριότητα (εμπορευματοκιβώτια) μέσα στον αστικό ιστό (Κερατσίνι).
3. Συρρικνώνει τη ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα
4. Δημιουργεί νέα προβλήτα με νέες επιχώσεις στο μόλο της ΔΕΗ για να μεταφέρει το car terminal
5. Παρεμβαίνει και ορίζει νέες αποθηκευτικές, βιομηχανικές δραστηριότητες υψηλής όχλησης.
6. Ορίζει νέα ύψη και πολεοδομικούς όρους
7. Τροποποιεί συμβατικούς όρους, όπως χρήσεις γης, παρά τις αντίθετες δεσμεύσεις της Σύμβασης Παραχώρησης
8. Προτείνει δημιουργία του νέου mall έκτασης 20.000 τετρ. μέτρων.
9. Δεν προβλέπει κανένα μέτρο αντιμετώπισης της ηχορύπανσης, του κυκλοφοριακού και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
10. Δεν συνοδεύεται μέχρι τώρα με νέα σχεδιαγράμματα για τα πολεοδομικά και χωροταξικά διαγράμματα των έργων.
Επειδή, σ σχεδιασμός και η ανάπτυξη του λιμανιού δεν μπορεί ν’ αφεθεί στη διακριτική ευχέρεια του ιδιώτη, με το Ελληνικό Δημόσιο να παραμένει στη θέση του θεατή.
Επειδή το λιμάνι δραστηριοποιείται μέσα στη πόλη και η ανάπτυξή του και ο σχεδιασμός θα επηρεάσει τη λειτουργία της πόλης και τη ποιότητα ζωής των πολιτών.
Επειδή θα επηρεάσει οικονομικές δραστηριότητες από ολιγοπωλιακές πρακτικές.
Επειδή με αυτές τις πρακτικές ουσιαστικά παραδίδονται σε οικονομικά συμφέροντα τα κλειδιά της υποτιθέμενης ανάπτυξης χωρίς έλεγχο, χωρίς όρια και όρους, πράγμα που όχι μόνο δεν συνιστά αναπτυξιακό άλμα αλλά μας οδηγεί σε νέα περιβαλλοντικά εγκλήματα και δημιουργεί τις ανάλογες συνθήκες ενός οικονομικού. Αναπτυξιακού μοντέλου, που χρεοκόπησε.
Για αυτούς τους λόγους:
Απαιτείται να αποφασιστεί ποιος θα είναι αυτός και με ποια διαδικασία που θα ορίσει τα όρια της μεγέθυνσης του λιμανιού και των νέων χρήσεων, προκειμένου η ανάπτυξή του να μην είναι σε βάρος της πόλης, της ποιότητας ζωής των πολιτών και της ευρύτερης οικονομικής δραστηριότητας, έτσι ώστε να δημιουργηθεί το έδαφος, που οι δραστηριότητες λιμανιού και η προοπτική του θα παράγει όφελος και ισορροπία για όλες τις πλευρές.
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΟΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ ΠΕΙΡΑΙΑ "ΕΝΕΡΓΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ Α' ΚΟΙΝΟΤΗΤΗΣ-ΟΧΙ ΛΙΜΑΝΙ ΣΤΗΝ ΠΕΙΡΑΪΚΗ!"
Για την Τετάρτη 25/9/19 στις 9:30 π.μ. έχει προγραμματιστεί συνεδρίαση της ΕΣΑΛ (Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων) στο Υπουργείο Ναυτιλίας με θέμα την έγκριση του νέου Master Plan της ΟΛΠ ΑE - COSCO για το λιμάνι του Πειραιά, το οποίο υποβλήθηκε στην ΕΣΑΛ πολύ πρόσφατα και δεν έχει δημοσιοποιηθεί, ούτε καν κοινοποιηθεί στους άμεσα εμπλεκόμενους και ενδιαφερόμενους Δήμους, Κοινότητες, φορείς της κοινωνίας των πολιτών κ.ά. Σύμφωνα με διαρροές στον Τύπο, το νέο Master Plan, σε σχέση με εκείνο που είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, περιλαμβάνει σημαντικές και κρίσιμες αλλαγές, οι οποίες θα επηρεάσουν σημαντικά την ποιότητα ζωής των κατοίκων και την οικονομική δραστηριότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων της ευρύτερης περιοχής.
Σύμφωνα με τα οριζόμενα στη Σύμβαση Παραχώρησης, όπως έχει κυρωθεί με τον νόμο 4404/16, κάθε Master Plan που υποβάλλεται προς έγκριση στην ΕΣΑΛ πρέπει προηγουμένως να έχει τεθεί σε γνώση των τοπικών κοινωνιών και των χρηστών του λιμανιού και στη συνέχεια σε δημόσια διαβούλευση από την ΟΛΠ ΑΕ - COSCO, η οποία είναι υποχρεωμένη να λάβει υπόψη της τα αποτελέσματα της διαβούλευσης αυτής και να τα συμπεριλάβει στον φάκελο που θα υποβάλλει. Σε περίπτωση που δεν τηρηθεί ο συγκεκριμένος όρος, δεν μπορεί να υπάρξει έγκριση - κι αν υπάρξει δεν θα είναι σύννομη, γιατί θα παραβιάζει τον νόμο 4404/16, στοιχείο το οποίο θα αποτελέσει τη βάση προσφυγής μας στο ΣτΕ για ακύρωσή της.
Καλούμε τα μέλη της ΕΣΑΛ να απορρίψουν το νέο Master Plan, προκειμένου να γίνει από την ΟΛΠ ΑΕ - COSCO η προβλεπόμενη από τον νόμο ενημέρωση του κοινού και δημόσια διαβούλευση, τα αποτελέσματα της οποίας πρέπει να ληφθούν υπόψη τόσο από την ΟΛΠ ΑΕ - COSCO, όσο και από τα μέλη της ΕΣΑΛ.
Οι κάτοικοι του Πειραιά δεν θα ανεχτούν να σχεδιάζουν κάποιοι πίσω από την πλάτη τους κολοσσιαία έργα στο λιμάνι, τα οποία θα επηρεάσουν τη ζωή και την υγεία των ίδιων και των επερχόμενων γενεών.