Με εκτροχιασμό κινδυνεύει το χρονοδιάγραμμα της επέκτασης του μετρό προς τον Πειραιά, το οποίο...
αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα δημόσια έργα των τελευταίων ετών δεδομένου πως πρόκειται για επένδυση ύψους 730 εκατομμυρίων ευρώ.
Αν και από τον περασμένο Φεβρουάριο ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Γιάννης Μυλόπουλος υποστήριζε πως οι τρεις πρώτοι σταθμοί, από το σύνολο των έξι της επέκτασης, θα δοθούν στην κυκλοφορία τον Ιούνιο του 2019.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, το σενάριο του Ιουνίου έχει πλέον εγκαταλειφθεί οριστικά, δεδομένου ότι εκκρεμούν σημαντικές εργασίες στους σταθμούς της Αγίας Βαρβάρας, του Κορυδαλλού και της Νίκαιας.
Μάλιστα, όπως λένε οι τελευταίες εκτιμήσεις, το πιο πιθανό ενδεχόμενο είναι να μετατεθεί η παράδοση των σταθμών στο επιβατικό κοινό το 2020.
Τα εμπόδια
Τα βασικά εμπόδια που καθιστούν αδύνατη τη λειτουργία των τριών πρώτων σταθμών είναι οι εξής:
Δεν έχει εγκατασταθεί ακόμα σύστημα τηλεδιοίκησης, δίχως το οποίο δεν μπορούν να γίνουν δοκιμαστικά δρομολόγια. Η καθυστέρηση στην εγκατάσταση του συστήματος με το ακρωνύμιο BACS (Building Automation Control System) οφείλεται σε δικαστική εμπλοκή.
Δεν έχει εγκατασταθεί σύστημα (TETRA) για την επικοινωνία μεταξύ των σταθμαρχών και των ηλεκτροδηγών των συρμών.
Δεν έχει γίνει καμία ενέργεια προκειμένου να εγκατασταθούν πύλες και αυτόματα μηχανήματα πώλησης εισιτηρίων (ΑΜΕΚ) στους σταθμούς, στο πλαίσιο του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
Πριν από μερικούς μήνες το διοικητικό συμβούλιο της Αττικό Μετρό αποφάσισε να αφαιρέσει από τον ισπανικό όμιλο INDRA την εγκατάσταση πυλών και ΑΜΕΚ στους έξι σταθμούς της επέκτασης προς τον Πειραιά και να αναθέσει το έργο στην Hellas Smart Ticket (HST), η οποία υλοποίησε το ηλεκτρονικό εισιτήριο στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας.
Ωστόσο η HST, μέτοχοι της οποίας είναι η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή και ο κορεάτικος όμιλος LG, δεν έχει ενημερωθεί ακόμα για τις προθέσεις του ΟΑΣΑ και της Αττικό Μετρό σε ό,τι αφορά την εγκατάσταση πυλών και ΑΜΕΚ στους σταθμούς.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η έλλειψη πυλών εισόδου-εξόδου στους σταθμούς δεν θα οδηγήσει σε καθυστερήσεις καθώς είναι εφικτό να τοποθετηθούν μηχανήματα επικύρωσης εισιτηρίων, παρόμοια με εκείνα στα λεωφορεία.
Δεν ισχύει το ίδιο όμως και σε ό,τι αφορά την εγκατάσταση ΑΜΕΚ. Τα αυτόματα μηχανήματα κατασκευάζονται στην Ιταλία και αποτελούν ειδική παραγγελία για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας.
Το χρονικό διάστημα που απαιτείται από τότε που θα γίνει η παραγγελία τους μέχρι να έρθουν στην Ελλάδα ανέρχεται σε μήνες.
Η ταυτότητα του έργου
Η επέκταση του μετρό προς τον Πειραιά αποτελείται από έξι σταθμούς. Όταν ολοκληρωθεί το σύνολο του έργου σε περίπου 2,5 χρόνια, με την κατασκευή και των σταθμών Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο, θα συνδέεται απευθείας το αεροδρόμιο ««Ελευθέριος Βενιζέλος» με το λιμάνι του Πειραιά.
Ο χρόνος του δρομολογίου υπολογίζεται σε περίπου 50 λεπτά.
Οι έξι νέοι σταθμοί θα εξυπηρετούν καθημερινά 132.000 επιβάτες, ενώ θα κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 23.000 ΙΧ οχήματα λιγότερα, επιφέροντας αντίστοιχα μείωση των ρύπων CO2 κατά 120 τόνους ημερησίως.
Ο σταθμός του Πειραιά θα αποτελέσει σημαντικό συγκοινωνιακό κόμβο, ενώνοντας τις γραμμές των ΗΣΑΠ και του μετρό, το λιμάνι, τον προαστιακό σιδηρόδρομο και το τραμ.