Latest News

Πέμπτη 21 Φεβρουαρίου 2019

ΕΝΕΡΓΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ: "Μποφόρ" αντιδράσεων για την επέκταση του λιμανιού κρουαζιέρας στην Πειραϊκή

Κάθετα αντίθετοι με το master plan του ΟΛΠ-Cosco για την επέκταση του λιμανιού κρουαζιέρας στην Πειραϊκή...
δήλωσαν οι εκπρόσωποι κινήσεων ενεργών πολιτών του Πειραιά στη συνεδρίαση της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ).
Στη συνεδρίαση, σύμφωνα με πληροφορίες, η ΕΣΑΛ προχώρησε στην έγκριση των υποχρεωτικών επενδύσεων του ΟΛΠ, οι οποίες θα πρέπει να έχουν υλοποιηθεί μέχρι το 2021, ύψους 293 εκατ. ευρώ, προκειμένου να μεταβιβαστεί στην Cosco και το υπόλοιπο 16% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ εκτός από το 51% που απέκτησε το 2016.

Ειδικότερα, η Κίνηση Πολιτών Πειραιά  'Λιμάνι φιλικό στην πόλη!' και η Κίνηση Ενεργοί Πολίτες της Πειραϊκής εξέδωσαν κοινή ανακοίνωση στην οποία σημειώνουν τα εξής:

"Έγινε την Τρίτη 19/2/19 στο Υπουργείο Ναυτιλίας η συνεδρίαση της διυπουργικής Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων για να συζητήσει το 7ο κατά σειρά προτεινόμενο Επενδυτικό Σχέδιο (Μaster Plan) που υπέβαλε η ΟΛΠ ΑΕ-COSCO προς έγκριση.Στην πρώτη φάση της συνεδρίασης, που ήταν ανοιχτή, παραβρέθηκαν εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης του ευρύτερου Πειραιά, φορέων του Πειραιά, της Ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας του Περάματος, συλλογικοτήτων και κινημάτων της πόλης - μεταξύ των οποίων οι κινήσεις πολιτών Λιμάνι φιλικό στην πόλη, Ενεργοί πολίτες της Πειραϊκής, Κίνηση πολιτών για την Πειραϊκή Ακτή -, εκπρόσωποι περιβαλλοντικών, καταναλωτικών και άλλων οργανώσεων, καθώς και αρκετοί πολίτες οι οποίοι ενημερώθηκαν την τελευταία στιγμή.
Η παρουσίαση του Master Plan από  τους εκπροσώπους της  ΟΛΠ ΑΕ-COSCO επιβεβαίωσε αυτό που ήδη γνωρίζαμε, δηλ. ότι πρόκειται για ένα εσωστρεφές μονοπωλιακό επενδυτικό σχέδιο το οποίο μοναδικό αναπτυξιακό στόχο έχει την αύξηση της κερδοφορίας της εταιρίας ερήμην ή και εις βάρος της πόλης και της τοπικής οικονομίας και κοινωνίας:
Α. Δεν ακούσαμε τίποτα για μια λιμενική αναπτυξιακή πολιτική που φροντίζει η προστιθέμενη αξία των επενδύσεων να διαχέεται στην τοπική οικονομία, ούτε για την ανάγκη αρμονικής συνύπαρξης των λειτουργιών του λιμανιού με τις λειτουργίες της πόλης και τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας.
Β. Δεν υπήρξε καμία αναφορά στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα που θα αφήσουν στην πόλη οι προτεινόμενες επενδύσεις - ούτε λόγος για τις επιπτώσεις στην υγεία και την ποιότητα ζωής των κατοίκων, για την ατμοσφαιρική ρύπανση, το κυκλοφοριακό και την ηχορύπανση από την 24ωρη φορτοεκφόρτωση κοντέινερ. 
Γ. Αποσιωπήθηκε ότι το λιμάνι του οποίου τη διαχείριση ανέλαβε η COSCO δεν λειτουργεί εν κενώ αλλά είναι ταυτοτικό στοιχείο του ευρύτερου Πειραιά των 500.000 κατοίκων και είναι σφιχταγκαλιασμένο από  έναν πολύ πυκνό οικιστικό ιστό με το μικρότερο ποσοστό πρασίνου της χώρας. 
Δ. Δεν ακούσαμε  καν για τη διεθνώς καθιερωμένη και εφαρμοζόμενη 'εταιρική ευθύνη' των επενδυτών απέναντι στις τοπικές κοινωνίες, όταν μάλιστα η εταιρία COSCO κατέχει, όχι απλώς δεσπόζουσα, αλλά μονοπωλιακή θέση στο λιμάνι μας.
Οι εκπρόσωποι των κινημάτων της πόλης - που επί ένα χρόνο τώρα αγωνιζόμαστε για την ακύρωση των παρανοϊκών σχεδίων επέκτασης της χερσαίας ζώνης του λιμένα κρουαζιέρας  μέσα στη θάλασσα κατά 180 στρ. σε δύο φάσεις (135 στρ. στη φάση Α') - ζητήσαμε από την ΕΣΑΛ να μην εγκρίνει την αδικαιολόγητη αυτή καταστροφή του περιβάλλοντος γιατί:
1. Η ανάγκη τέτοιας επέκτασης δεν προκύπτει από καμία μελέτη. Αντίθετα, μελέτη του ΕΜΠ του Μαρτίου 2018 καταλήγει ότι δεν κρίνεται αναγκαία.
2. Η ίδια η βιομηχανία της κρουαζιέρας δηλώνει ότι δεν θέλει, ούτε χρειάζεται τις νέες προβλήτες, ενώ δεν χρησιμοποιεί ούτε καν τις μισές από τις 11 υπάρχουσες θέσεις κρουαζιέρας. 
3. Η φέρουσα ικανότητα του οδικού δικτύου της πόλης μας δεν επιτρέπει την ταχεία  διέλευση με πούλμαν των χιλιάδων επιβατών των κρουαζιερόπλοιων προς την Ακρόπολη και πίσω.
4. Η βιομηχανία της κρουαζιέρας αναζητά για βάσεις εκκίνησης (homeporting)  λιμάνια με χαμηλά λιμενικά τέλη και φθηνά κοντινά αεροδρόμια.To "Ελ. Βενιζέλος" είναι από  το ακριβότερα αεροδρόμια της Μεσογείου, ενώ το αεροδρόμιο "Ατατούρκ" της γειτονικής Κωνσταντινούπολης το φθηνότερο και το μεγαλύτερο, με διηπειρωτικές συνδέσεις. Η ΟΛΠ ΑΕ-COSCO έχει προαναγγείλει για το 2020 αύξηση των τελών κρουαζιέρας μέχρι 30%, ενώ το Υπουργείο Τουρισμού της Τουρκίας επιδοτεί με 25 ευρώ κάθε διερχόμενο επιβάτη κρουαζιέρας και με 45 ευρώ κάθε επιβάτη κρουαζιέρας που επιβιβάζεται ή αποβιβάζεται  (homeporting) σε τουρκικό λιμάνι (η Τουρκία είναι η χώρα όπου οι επιβάτες κάνουν ψώνια λόγω χαμηλών τιμών). 
5.Το έργο αντιστρατεύεται και προσβάλλει την προγραμματισμένη ολοκλήρωση του οράματος της Μελίνας και του Τρίτση για τη δημιουργία των δύο εμβληματικών αρχαιολογικών περιπάτων της Αττικής, της Διονυσίου Αρεοπαγίτου στην Ακρόπολη και της Πειραϊκής Ακτής κατά μήκος του Κονώνειου Τείχους,  από τη Ζέα μέχρι τον Τάφο του Θεμιστοκλή και το 'φυλακισμένο' από τον ΟΛΠ τμήμα του τείχους στο Παλατάκι. Αυτός ο μέγας αρχαιολογικός περίπατος - μαζί με το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων στο Σιλό (που η COSCO σαμποτάρει) - θα βάλει τον Πειραιά στον χάρτη των τουριστικών προορισμών της Μεσογείου.
6. Δεν υπάρχουν οι εξής 8 απαραίτητες μελέτες/αποφάσεις:
6.1 Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) 
6.2 Μελέτη Σκοπιμότητας του έργου
6.3 Μελέτη Φέρουσας Ικανότητας της πόλης
6.4 Μελέτη Κυκλοφοριακής Φόρτισης 
6.5 Μελέτη Αερίων Ρύπων
6.6 Μελέτη Κοινωνικού Κόστους & Επιπτώσεων επί της Δημόσιας Υγείας
6.7 Μελέτη διαχείρισης των τοξικών βυθοκορημάτων (θεμελίωση/εξυγίανση βυθού)
6.8 Απόφαση καθορισμού αιγιαλού και παραλίας
Είναι αδιανόητο, με αυτά τα δεδομένα κι αυτές τις ελλείψεις, ακόμη και να τίθεται  υπό συζήτηση η έγκριση αυτού του έργου.  

Κατά τη συνεδρίαση τονίστηκε ότι η τεράστια επέκταση του λιμανιού κρουαζιέρας - 135 στρέμματα για 2 πρόσθετες θέσεις όταν οι 11 υπάρχουσες θέσεις εξυπηρετούνται από 290 στρ. χερσαίας ζώνης - υποκρύπτει σχέδια της COSCO για την ανάπτυξη  κερδοσκοπικών δραστηριοτήτων εμπορίου, αναψυχής κλπ., που είναι άσχετες και ασυμβίβαστες με τη λιμενική βιομηχανία, δημιουργώντας υπεραξίες πάνω σε μία μοναδική τεχνητή χερσόνησο σε προνομιακή θέση, την οποία θα αποκτήσει δωρεάν - με χρήματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης! 

Ακόμα κι αν, χάρη στην καθολική αντίδραση, η COSCO δεν καταφέρει να στήσει πάνω στην νέα χερσόνησο το Εμπορικό Κέντρο και το Κέντρο Αναψυχής που ονειρεύεται, μπορεί πάντα να μετατρέψει τις προβλήτες αυτές σε προβλήτα για κοντεϊνερόπλοια, ώστε να εκπληρώσει το διακηρυγμένο όραμά της να διπλασιάσει τα κοντέινερ που έρχονται από την Κίνα από 5 εκ. σε 10 εκ. τον χρόνο - με χρήματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης!

Και στις δύο περιπτώσεις έχουμε μια τεράστια  απάτη σε βάρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα 135 εκ. ευρώ της οποίας θα  απορροφηθούν από την COSCO για αποδεδειγμένα άχρηστες προβλήτες κρουαζιέρας, αλλά θα χρησιμοποιηθούν για ίδιους σκοπούς από την κρατική αυτή κινεζική εταιρία. 

Οι κάτοικοι της Πειραϊκής και του υπόλοιπου Πειραιά θα συνεχίσουμε και θα εντείνουμε τον αγώνα μας  με όλα τα μέσα για να αποτρέψουμε τη μη αναστρέψιμη κακοποίηση του Σαρωνικού, της Πειραϊκής και ολόκληρου του Πειραιά και καλούμε τους Πειραιώτες και τις Πειραιώτισσες που αγωνιούν για το μέλλον της πόλης μας να συστρατευτούν μαζί μας".
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ