Στο επίκεντρο βρέθηκε το λιμάνι, το περιβάλλον και η ανάπτυξη στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά στο Συνέδριο της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφερειακής Ενότητας Πειραιά, που...
πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο του Ε.Β.Ε.Π.
Κατάμεστη ήταν η αίθουσα στο πλαίσιο Ημερίδας, με θέμα: «Λιμάνι. Περιβάλλον και Ανάπτυξη στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά», που διοργάνωσε, η Περιφέρεια Αττικής.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχαν οι εισηγήσεις πανεπιστημιακών για τις εμπειρίες και πρακτικές από μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης αλλά και τα πρώτα συμπεράσματα από ερευνητικά προγράμματα του «Δημόκριτου»,του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών (ΕΚΕΘΕ) και του Αστεροσκοπείου Αθηνών, που υλοποιούνται σε συνεργασία με την Περιφέρεια.
Η έναρξη της Ημερίδας έγινε από την Περιφερειάρχη Αττικής Ρένα Δούρου και ακολούθησαν χαιρετισμοί από τον αναπληρωτή Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σωκράτη Φάμελλο, τον Γενικό Γραμματέα Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής του Υπουργείου Ναυτιλίας Χρήστο Λαμπρίδη και τους Δημάρχους Πειραιά Γιάννη Μώραλη, Κερατσινίου- Δραπετσώνας Χρήστο Βρεττάκο και Περάματος Γιάννη Λαγουδάκη.
Επίσης, παρεμβάσεις έγιναν από τον Πρόεδρο του ΕΒΕΠ Βασίλη Κορκίδη και από την ΟΛΠ ΑΕ, ο κ. Νεκτάριος Δεμενόπουλος.
Στον εναρκτήριο χαιρετισμό του ο Αντιπεριφερειάρχης Πειραιά Γιώργος Γαβρίλης υπογράμμισε μεταξύ άλλων τα εξής:
«Για να σχεδιάσουμε την επόμενη μέρα χρειαζόμαστε ένα άλλο αναπτυξιακό μοντέλο, έναν διαφορετικό προσανατολισμό και μια άλλη κουλτούρα διαλόγου. Απαιτείται να θέσουμε ερωτήματα και να αναζητήσουμε απαντήσεις και συναινέσεις.
Η Αυτοδιοίκηση έχει να αντιμετωπίσει μια σοβαρή πρόκληση: να αναλάβει να εκπροσωπήσει την πόλη, τα συλλογικά συμφέροντα και τις προσδοκίες της, να διασφαλίσει μια πόλη περιβαλλοντικά βιώσιμη και λειτουργική, που να διεκδικεί ένα διαφορετικό παραγωγικό μοντέλο και προσανατολισμό. Η Αυτοδιοίκηση δεν καλείται απλά να διαχειριστεί τις συνέπειες και την «καθημερινότητα». Καλείται να σχεδιάσει και να οργανώσει, να παρέμβει και να κατευθύνει στη βάση ενός συλλογικού σχεδίου.
Γι’ αυτό, αναζητήσαμε τη συμβολή εξειδικευμένων επιστημονικών εργαστηρίων εγνωσμένου κύρους και αναθέσαμε τη διεξαγωγή συστηματικών μετρήσεων για την ποιότητα του αέρα και των θαλάσσιων υδάτων».
Στο πρώτο μέρος εισηγητές ήταν οι:
- Αμβούργο: Δρ. Volker Matthias, επικεφαλής του τμήματος Μοντελοποίησης Μεταφορών του Ινστιτούτου παράκτιας έρευνας Helmholtz- Zentrum Geesthacht GmbH
- Βενετία: Prof. Francesco Musco, Αναπληρωτής Καθηγητής, Αναπληρωτής Πρύτανης για την Έρευνα, Διευθυντής του προγράμματος Erasmus Mundus για το θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό του Πανεπιστημιακού Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής στη Βενετία.
- Ρότερνταμ: Prof. Harry Geerlings, Καθηγητής Διαχείρισης της Βιώσιμης Κινητικότητας στη Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Erasmus του Ρότερνταμ.
Στο δεύτερο μέρος με συντονίστρια την Δρ. Αργυρώ Παρασκευοπούλου, Γενική Διευθύντρια Βιώσιμης Ανάπτυξης και Κλιματικής Αλλαγής της Περιφέρειας έγινε ενημέρωση για τα τρία χρηματοδοτούμενα από την Περιφέρεια προγράμματα από τους εξής:
Δρ. Ευάγγελος Γερασόπουλος από το Αστεροσκοπείο, Δρ, Θωμάς Μάγγος, από το ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος, Δρ. Σουλτάνα Ζερβουδάκη, από το ΕΛΚΕΘΕ.
Ο Πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, κ. Β. Κορκίδης, συμμετείχε, ως ομιλητής, με θέμα «Περιβάλλον και Ανάπτυξη στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά: περιβαλλοντικές επιπτώσεις και προοπτικές για τις λιμενικές πόλεις», καταθέτοντας παράλληλα στην Περιφέρεια υπόμνημα προτάσεων του Επιμελητηρίου, στο πλαίσιο διαμόρφωσης της Στρατηγικής για τη νέα Προγραμματική Περίοδο 2021 – 2017.
Στην ομιλία του ο Πρόεδρος του ΕΒΕΠ ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής:
«Θα ήθελα να χαιρετίσω, αρχικά, την αξιόλογη πρωτοβουλία της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφερειακής Ενότητας Πειραιά για τη διοργάνωση της σημερινής εκδήλωσης, που έχει ως στόχο την έγκυρη ενημέρωση, καθώς επίσης και τη διατύπωση ενός διαφορετικού αναπτυξιακού σχεδίου για την πόλη μας, που δίνει προτεραιότητα στην προστασία του περιβάλλοντος και την μετατροπή της σε αυτοδύναμο πόλο έλξης τουριστών.
Ζητούμενο, το οποίο, επιδιώκουμε κι εμείς, ως Διοίκηση του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, γιατί πιστεύουμε πως, εάν αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά οι περιβαλλοντικές προκλήσεις, οι λιμένες μπορούν να συμβάλλουν στην μακροπρόθεσμη ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών βιομηχανιών στις παγκόσμιες αγορές, δημιουργώντας παράλληλα προστιθέμενη αξία και θέσεις εργασίας σε όλες τις παράκτιες περιφέρειες της Ένωσης.
Όπως είναι γνωστό, η ποιότητα του αέρα και η κλιματική αλλαγή είναι στην κορυφή των περιβαλλοντικών προτεραιοτήτων των ευρωπαϊκών λιμανιών. Μάλιστα, η εφαρμογή του διεθνούς ορίου για το θείο στα καύσιμα της ναυτιλίας, αναμένεται, σύμφωνα με μελέτες, να οδηγήσει στην αποφυγή 200.000 πρόωρων θανάτων για το διάστημα 2020-2025, εξαιτίας της βελτίωσης της ποιότητας του αέρα. Σημαντικό επίσης, είναι ότι, το μέτρο θα εναρμονίσει τους παγκόσμιους κανονισμούς με τους ισχύοντες ευρωπαϊκούς, συμβάλλοντας στην αποφυγή τυχόν στρέβλωσης του ανταγωνισμού μεταξύ ευρωπαϊκών και εκτός Ευρώπης χωρών.
Όμως, η κύρια απάντηση των ευρωπαϊκών λιμανιών στις προκλήσεις που θέτουν η νομοθεσία και η ίδια η ανάγκη προστασίας του περιβάλλοντος είναι το δίκτυο των" EcoPorts", που ήδη μετρά είκοσι ένα χρόνια και στο οποίο ο Ο.Λ.Π. είναι ενεργό μέλος, αποσκοπώντας στη συνεχή βελτίωση της περιβαλλοντικής του απόδοσης, ακολουθώντας τα Ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα και στοχεύοντας στην προστασία του περιβάλλοντος και τη διατήρηση των φυσικών πόρων για τις επόμενες γενιές, σημαντικό έργο που μας βρίσκει απόλυτα σύμφωνους.
Σε αυτό το πλαίσιο, δεδομένου ότι, το λιμάνι του Πειραιά, λόγω του ηγετικού του ρόλου στην περιοχή της Μεσογείου αλλά και της κομβικής του θέσης στον Ευρωπαϊκό χώρο, βρίσκεται διαρκώς σε μια διαδικασία ανάπτυξης, έχουμε διατυπώσει την άποψη για τη δημιουργία μίας γέφυρας συνεργασίας, με στόχο, τη ζεύξη του Σχεδίου Ανάπτυξης Λιμένος (Σ.Α.Λ.), ως υποσυνόλου και αναπόσπαστου μέρους του "Masterplan" και της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης (Ο.Χ.Ε.) του Δήμου Πειραιά, ώστε να λειτουργήσουν συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά.
Άλλωστε, ο στόχος όλων των επιχειρηματικών φορέων της περιοχής, θα πρέπει να είναι να αποτελέσει το λιμάνι του Πειραιά κόμβο του παγκόσμιου συστήματος μεταφορών και να σηματοδοτήσει την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας στην μεταμνημονιακή εποχή.
Ειδικότερα, θεωρούμε αναγκαία μία περιβαλλοντική μελέτη, η οποία θα αφορά στις νέες επενδύσεις της Ο.Λ.Π. Α.Ε. και την όποια περιβαλλοντική επιβάρυνση μπορεί αυτές να επιφέρουν. Για παράδειγμα, θα πρέπει να προσδιοριστεί το πώς, θα αντιμετωπιστεί η αυξημένη ατμοσφαιρική ρύπανση εξαιτίας, τόσο των νέων δραστηριοτήτων, όσο και της επέκτασης των υφισταμένων χρήσεων, καθώς επίσης και της ηχορύπανσης, λόγω και της λειτουργίας βαρέων μηχανημάτων.
Με αυτές τις σκέψεις, θα ήθελα να σας διαβεβαιώσω ότι, το Επιμελητήριο, υποστηρίζοντας πρωτίστως τα συμφέροντα χιλιάδων πειραϊκών επιχειρήσεων, με σημαντική εμπορική, βιομηχανική, εισαγωγική, εξαγωγική, εφοδιαστική, μεταφορική, ναυπηγοεπισκευαστική και ναυτιλιακή δραστηριότητα, συμπράττει στην προσπάθεια της Περιφέρειας Πειραιά, προκειμένου, μέσω της αναζήτησης συνεργιών, να κερδηθεί τελικά το διπλό στοίχημα για το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας μας: εκείνο της περιβαλλοντικής προστασίας, η οποία εναρμονίζεται με την οικονομική ανάπτυξη προς όφελος όλων μας, επιχειρηματιών, κατοίκων και επισκεπτών»!