Περίπου δύο εβδομάδες μετά την φωτιά μεσοπέλαγα στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» έρχονται στο φως οι πρώτες πληροφορίες από την έρευνα των ειδικών για τα αίτια...
της πυρκαγιάς στο πλοίο εκτός από το πλήρωμα του, μετέφερε 875 επιβάτες, 152 ΙΧ και 80 φορτηγά.
Όσοι επέβαιναν έζησαν εφιαλτικές ώρες μέχρι να μπορέσουν να αποβιβαστούν ασφαλείς στον Πειραιά, όπου επέστρεψε το πλοίο που είχε ξεκινήσει με προορισμό την Κρήτη.
H αιτία της φωτιάς στο πλοίο «Ελευθέριος Βενιζέλος» ήταν ένα βραχυκύκλωμα σε μοτέρ φορτηγού-ψυγείου, που βρισκόταν στο γκαράζ. Σύμφωνα με πηγές του λιμενικού, προκλήθηκε βραχυκύκλωμα στο μοτέρ και από την υπερθέρμανση πήραν φωτιά τα καλώδια και στη συνέχεια τα σκέπαστρα των οχημάτων που βρίσκονταν στο γκαράζ του «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα των ειδικών, μόλις τέσσερα λεπτά χρειάστηκαν να επεκταθεί η φωτιά στο πλοίο σε τέτοιο βαθμό, ώστε να μην μπορεί να ελεγχθεί.
Οι λόγοι που η φωτιά δεν πήρε μεγαλύτερες διαστάσεις οφείλονται στις πυράντοχες θύρες του «Ελευθέριος Βενιζέλος» που έκλεισαν και στεγανοποίησαν μεγάλα κομμάτια του πλοίου και στο σύστημα πυρόσβεσης που δημιούργησαν στα γκαράζ, τεχνητή ομίχλη νερού, χωρίς να κινδυνεύσει να πλημμυρίσει το πλοίο, όπως σημειώνεται.
Αν το πλοίο δεν ήταν καλής κατασκευής ή επαρκώς συντηρημένο, η φωτιά θα είχε εξαπλωθεί προς τα πάνω και ίσως βρισκόμασταν αντιμέτωποι με μια πολύνεκρη τραγωδία.
Οι ζημιές στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» είναι πολύ σοβαρές, αλλά εκτιμάται ότι θα επισκευαστούν και το πλοίο θα επιστρέψει και πάλι στις θάλασσες.
Οι μεγαλύτερες ζημιές έχουν προκληθεί στις πόρτες των γκαράζ, στις ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις και στα πατώματα του πλοίου.
Οι μεγαλύτερες ζημιές έχουν προκληθεί στις πόρτες των γκαράζ, στις ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις και στα πατώματα του πλοίου.