Η αεροπυρόσβεστη στο Μάτι έμεινε, βασανιστικά και θανατηφόρα...
από καύσιμα!
Το μοναδικό S-64 Εricsson, πυροσβεστικό ελικόπτερο, που επιχειρούσε στην πυρκαγιά της Κινέτας, εκτράπηκε στις 17:10 το απόγευμα της «Μαύρης Δευτέρας», να επιχειρήσει στον Νέο Βουτζά. Οπως αναφέρει ο Ελεύθερος Τύπος, όταν έφθασε στην περιοχή, περίπου στις 17:20, δεν είχε καύσιμα για να προβεί σε ρίψεις, κατόπτευσε το μέτωπο της πυρκαγιάς και στη συνέχεια έφυγε για ανεφοδιασμό, όπως προκύπτει από τις καταθέσεις μαρτύρων και τα πρώτα στοιχεία της εν εξελίξει δικαστικής έρευνας.
Μετά από τέσσερις αποτυχημένες εντολές απογειώσεων Καναντέρ και ελικοπτέρων, από τα αεροδρόμια Ελευσίνας, Ανδραβίδας, Τανάγρας και Σάμου, εξαιτίας των θυελλωδών δυτικών ανέμων, στις 17:37 δόθηκε νέα εντολή για την απογείωση ενός S-64 Εricsson από Ελευσίνα. Το αεροδρόμιο άνοιξε και το ελικόπτερο απογειώθηκε στις 18:12, ήταν όμως ήδη αργά!
Ήταν το μοναδικό που έφθασε και επιχειρούσε στην περιοχή, όταν όμως η φωτιά είχε περάσει την Λ. Μαραθώνος, «καταπίνοντας» στο πέρασμά της 95 ανθρώπους, κατοικίες και φύση. Τα επόμενα ελικόπτερα που έφθασαν, πάνω από το Μάτι, αυτή τη φορά, ήταν δύο Super Puma, το ένα στις 19:00, όταν εκτράπηκε από άλλη φωτιά στα Μέγαρα και ένα ακόμη στις 19:10. Η σωτήρια παρέμβασή τους όμως σε εκείνη την χρονική στιγμή ήταν από ακατόρθωτη έως μάταιη. Η πυρκαγιά είχε χρειαστεί… 48 λεπτά, από τις 18:22 έως τις 19:10, για να «σπείρει» θάνατο και καταστροφή.
Κομβικό σημείο στην αδυναμία ενίσχυσης των εναέριων μέσων την κρίσιμη ώρα από 16:45 (ώρα έναρξης πυρκαγιάς) έως και τις 18:25 περίπου, όταν η φωτιά πέρασε πάνω από την Λ. Μαραθώνος, ήταν οι προσγειώσεις αεροπλάνων και ελικοπτέρων, που επιχειρούσαν στην φωτιά της Κινέτας, για ανεφοδιασμό, συντήρηση και επισκευές. Από τα 7 αεροσκάφη και τα τέσσερα ελικόπτερα, μόλις ένα Έρικσον κατάφερε να μετακινηθεί στο Νέο Βουτζά, το κρίσιμο χρονικό διάστημα, αλλά και αυτό έμεινε από… βενζίνη!
Aπό τις 19:10 και μετά, στα τρία ελικόπτερα που επιχειρούσαν, προστέθηκαν δύο ακόμη Έρικσον, δύο Σινούκ και δύο Καναντέρ, ωστόσο η φωτιά λίγο αργότερα είχε σβήσει στην θάλασσα...
Στο μεταξύ, σύμφωνα με δημοσίευμα στο διαδικτυακό «Βήμα», το όχημα της Πυροσβεστικής που είχε ορισθεί για να επιτηρεί την περιοχή Ντράφι-Νταού Πεντέλης για τυχόν έναρξη πυρκαγιάς δεν βρισκόταν στην θέση του, αλλά είχε σταλεί στην Κινέτα. Όταν στις 16:45 του δόθηκε εντολή να πάει να σβήσει την εστία στο Νταού Πεντέλης, το πλήρωμά του... διαβίβασε ότι βρίσκεται στην Κινέτα, όπου το είχαν «διατάξει» να μεταβεί προς ενίσχυση.
Το πρώτο πυροσβεστικό όχημα, «βρήκε» την πυρκαγιά στην Καλλιτεχνούπολη, όπως προκύπτει από την κατάθεση αξιωματικού της ΕΛ.ΑΣ., που βρισκόταν εκεί, στις 17:35...
Κάμερα κατοικίας στο Νταού, έχει καταγράψει την έναρξη της πυρκαγιάς από την οποία προκύπτει η καθυστερημένη αντίδραση της Πυροσβεστικής, η οποία πληροφορήθηκε την ύπαρξή της από έναν εθελοντή πυροσβέστη, από έναν υπάλληλο εταιρείας σεκιούριτι και έναν εκτός υπηρεσίας πυροσβέστη. Τα παραπάνω, φαίνεται πως προκύπτουν από τις αναλυτικές καταγραφές του Πυροσβεστικού Σώματος, αποκαλύπτοντας τα σφάλματα αξιωματικών της, στα πρώτα στάδια της φωτιάς, που εξελίχθηκε σε θανατηφόρα…
Από τις καταθέσεις μαρτύρων, αναδεικνύεται το γεγονός της ανυπαρξίας παρατηρητών, για την έγκαιρη ειδοποίηση, και πυροσβεστικής ομάδας, να κατασβέσει σε αρχικά στάδια την φωτιά.