Θύελλα αντιδράσεων προκαλούν τα σχέδια της ΟΛΠ ΑΕ (COSCO) για τη νότια επέκταση του λιμένα κρουαζιέρας...
στον Πειραιά.
Ήδη καταγράφονται αντιδράσεις από κατοίκους και φορείς για το προτεινόμενο έργο που χαρακτηρίζεται περιττό φαραωνικό και καταστροφικό για την πόλη.
Ειδικότερα, όπως σημειώνει η Κίνηση Πολιτών Πειραιά "ΛΙΜΑΝΙ ΦΙΛΙΚΟ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ" σύμφωνα με επιστημονικές μελέτες του EMΠ και άλλων φορέων, οι 10-11 θέσεις για κρουαζιερόπλοια που έχουμε στο λιμάνι του Πειραιά υπεραρκούν για τις τρέχουσες και μελλοντικές ανάγκες της τουριστικής βιομηχανίας της κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο, η οποία βρίσκεται σε διαρκή συρρίκνωση για πολλούς λόγους και κυρίως διότι:
- η φέρουσα ικανότητα και το πλήθος των μικρών νησιών του Αιγαίου είναι ακατάλληλα για τα νέα τεράστια κρουαζιερόπλοια των 5.000+ επιβατών
- οι αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών είναι έντονες και σε αρκετές περιπτώσεις εχθρικές, η Σαντορίνη είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα
- τα προβλήματα ασφάλειας για τους τουρίστες στις παράκτιες χώρες από Αίγυπτο μέχρι Τουρκία διαρκώς οξύνονται
Επιχειρηματικά η COSCO δεν θα διέθετε ποτέ από δικά της κεφάλαια τα € 120.000.000 που θα απαιτηθούν για το συγκεκριμένο έργο, γιατί δεν πρόκειται να τα αποσβέσει ποτέ. Το εντάσσει στον σχεδιασμό της για την επόμενη πενταετή περίοδο μόνο επειδή:
- το ποσό αυτό θα της διατεθεί από την Περιφέρεια Αττικής από κονδύλια του ΕΣΠΑ και
- η σύμβαση παραχώρησης του λιμανιού την υποχρεώνει να κάνει επενδύσεις ύψους € 294.000.000 στο λιμάνι, στις οποίες συμπεριλαμβάνει και την επέκταση αυτή. Μόνο που αυτή θα χρηματοδοτηθεί με τα χρήματα των Ευρωπαίων φορολογούμενων – κατά παράβαση των ευρωπαϊκών κανονισμών περί αθέμιτου ανταγωνισμού, τώρα που το λιμάνι δεν είναι πλέον δημόσιο. Χρήματα που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν προς όφελος των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά
Η Cosco αιτιολογεί αυτή την απόφαση, λέγοντας ότι θα μετατρέψει τον Πειραιά σε λιμάνι εκκίνησης και κατάληξης της κρουαζιέρας (home port). Όμως για αυτή την περίπτωση δεν χρειάζονται επιπλέον προβλήτες, αλλά περισσότεροι επιβατικοί σταθμούς. Το λιμάνι με την υπάρχουσα υποδομή έχει εξυπηρετήσει πριν από μερικά χρόνια μέχρι μισό εκατομμύριο επιβάτες κρουαζιέρας περισσότερους από σήμερα. Στόχο που η Cosco προγραμματίζει να πιάσει στο μέλλον.
Ακόμα κι αν στο απώτατο μέλλον η τουριστική βιομηχανία χρειαστεί νέες θέσεις για κρουζιερόπλοια κοντά στην Αθήνα, αυτές δεν πρέπει να δημιουργηθούν στην προτεινόμενη θέση, καθώς θα αλλοιώσουν με τρόπο μη αναστρέψιμο την ακτογραμμή και το τοπίο της Πειραϊκής Ακτής, που αποτελεί το μπαλκόνι της Αττικής στον Σαρωνικό με αρχαιολογικό και τουριστικό ενδιαφέρον. Νέες θέσεις πρέπει να αναζητηθούν εκτός Πειραιά, ενδεικτικά αναφέρεται το λιμάνι της Ραφήνας που ήδη δέχεται κρουαζιερόπλοια ή η Ελευσίνα.
Οι εταιρείες κρουαζιέρας δεν ενθουσιάζονται μπροστά στην προοπτική οι επιβάτες τους να περνούν ένα δίωρο κλεισμένοι σε ένα τουριστικό λεωφορείο στην προσπάθειά τους να βγουν από τον Πειραιά και να προσεγγίσουν το κέντρο της Αθήνας και στη συνέχεια να επιστρέψουν. Αιτία είναι το οδικό δίκτυο της πόλης που δεν έχει άλλες δυνατότητες βελτίωσης.Τα προβλήματα από την υπερβολική συγκέντρωση τουριστών σε ένα μέρος απασχολούν πλέον έντονα τις εταιρείες αυτές.
Τα κρουαζιερόπλοια που δένουν στον Πειραιά, για να επισκεφτούν οι επιβάτες τους την Ακρόπολη, προξενούν στην πόλη μας:
- τεράστια πρόσθετη ατμοσφαιρική ρύπανση (60 φορές πάνω από το όριο εκπομπές θανατηφόρων αιωρούμενων σωματιδίων που συσσωρεύονται στους πνεύμονες όπως ο αμίαντος, οξείδια του αζώτου και του θείου κλπ). Πρέπει να τους επιβληθεί η χρήση καθαρών καυσίμων όπως το φυσικό αέριο και να σβήνουν τις μηχανές τους κατά τη διάρκεια της παραμονή τους, ηλεκτροδοτούμενα από το δίκτυο
του λιμανιού.Το Master Plan της Cosco δεν προβλέπει καμία δράση προς αυτή την κατεύθυνση. Ήδη από το 2010, πριν την εμφάνιση των τεράστιων κρουαζιερόπλοιων, η ατμοσφαιρική ρύπανση του Πειραιά ήταν η μεγαλύτερη όλης της χώρας, σύμφωνα με μετρήσεις του Πολυτεχνείου για τη Νομαρχία. - πρόσθετη περιβαλλοντική επιβάρυνση από τα φορτηγά τροφοδοσίας των πλοίων, η πλειονότητα των οποίων είναι με ξένες πινακίδες.
- χαοτική κυκλοφοριακή συμφόρηση και πρόσθετη ατμοσφαιρική ρύπανση στην πόλη, καθώς για κάθε πλοίο δεκάδες πούλμαν διασχίζουν την πόλη 4 φορές μέσα σε λίγες ώρες προκειμένου να μεταφέρουν τους εκδρομείς από τον Πειραιά στην Αθήνα και πίσω.
Οι πολίτες του Πειραιά που έχουμε συναντηθεί σε αγώνες για την υπεράσπιση της πόλης μας και της ποιότητας ζωής σ’ αυτήν, πρέπει επειγόντως να ενημερώσουμε τους συμπολίτες μας για τα τεκταινόμενα και να αγωνιστούμε μαζικά και με όλα τα μέσα για να αποτρέψουμε την καταστροφική επέκταση του λιμανιού σε βάρος της πόλης μας και των κατοίκων της.
Nα ενώσουμε τις δυνάμεις μας και να επιβάλουμε σε COSCO, Περιφέρεια, Κυβέρνηση, Ευρωπαϊκή Ένωση την απένταξη και ματαίωση του παράλογου αυτού έργου".
Η θέα από την αρχή της Πειραϊκής (όριο Σχολής Ν. Δοκίμων) μετά/πριν την επέκταση ...