Από τον Κύρο Παληκάρη
"Στα τυφλά" φαίνεται πως πηγαίνει ο Πειραιάς, λίγες ημέρες πριν λήξει η παράταση της προθεσμίας για την κατάθεση προτάσεων στο Μaster plan της ΟΛΠ ΑΕ.
Αυτό τουλάχιστον συμπεραίνει κανείς αν παρακολουθούσε την χθεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Πειραιά.
Κατά τη συνεδρίαση έγινε μια σύντομη περιγραφική ενημέρωση από τον Δήμαρχο Γιάννη Μώραλη, ο οποίος προανήγγειλε ανοικτή διαβούλευση -σύσκεψη με τους φορείς της πόλης για την επόμενη Δευτέρα.Στη σύσκεψη αναμένεται να προσκληθούν να παραστούν επίσης ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής καθώς και οι βουλευτές της Α΄ Πειραιά.
Σημειώνεται ότι η νέα προθεσμία για την διαβούλευση λήγει στις 8 Μαρτίου χωρίς να έχει υπάρξει απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου της πόλης. Μέχρι στιγμή έχει γίνει μια γενική και αόριστη συζήτηση, όπου ο Δήμαρχος διάβασε αποσπάσματα από το 4σέλιδο της ΟΛΠ ΑΕ, καθώς και μια σύσκεψη των Δημάρχων της περιοχής με τον Αντιπεριφερειάρχη Πειραιά Γιώργο Γαβρίλη.
Κοινή διαπίστωση αποτελεί ότι η διαβούλευση γίνεται με προσχηματικές διαδικασίες εξπρές, καθώς δεν υπάρχει επαρκής ενημέρωση για μια σειρά από βασικά στοιχεία για τα σχέδια της COSCO για το λιμάνι του Πειραιά που θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό το μέλλον της ευρύτερης περιοχής.
Παρέμβαση από το "Λιμάνι της Αγωνίας"
Στο Σχέδιο Ανάπτυξης και Διαχείρισης (master plan) του λιμανιού της πόλης μας, η Ο.Λ.Π Α.Ε προτείνει 19 έργα που καλύπτουν τη μεγαλύτερη έκτασή του, από το Παλατάκι έως το Πέραμα. Κάποια από αυτά αναμορφώνουν ριζικά τη λειτουργία του λιμανιού, ενώ τα περισσότερα έχουν άμεσες επιπτώσεις στους όμορους δήμους ή και στην ευρύτερη περιοχή του Μείζονος Πειραιά.
Η δημοτική κίνηση «το Λιμάνι της Αγωνίας – Πειραιάς η πόλη μας» με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης διαπιστώνει ότι πρόκειται, κατ’ αρχήν, για μια παρουσίαση των έργων εν είδει καταλόγου χωρίς ιεράρχηση, ομαδοποίηση ή περιγραφή τους κατά ενότητες που συγχρόνως να αποτυπώνουν τη μεταξύ τους σύνδεση. Αυτού του πνεύματος η καταγραφή, μας δίνει την εντύπωση ότι συμβαίνει επειδή το Σχέδιο δεν στηρίζεται σε κάποια στρατηγική, πολύ περισσότερο σε κάποια «μεγάλη στρατηγική», πράγμα που βεβαίως περιμέναμε να δούμε από έναν επενδυτή αυτού του βεληνεκούς.
Τα Προγραμματικά και Αναπτυξιακά Σχέδια του ΟΛΠ, από την ίδρυση του μέχρι σήμερα, αποτελούσαν πεδία διαλόγου σε όλα τα επίπεδα. Στην αυτοδιοίκηση, στους κοινωνικούς εταίρους (εμπορικές, ναυτιλιακές και εργατικές ενώσεις), στους πολίτες. Αποτελούσαν επίσης πεδίο έντονου επιστημονικού διαλόγου. Αυτή είναι η παράδοση του λιμανιού και της πόλης του Πειραιά. Αυτή η παράδοση διαλόγου οφείλει να επιβληθεί και να τηρηθεί με κάθε τρόπο και με κύρια ευθύνη της αυτοδιοίκησης. Και αυτό γιατί τα νέα έργα στο λιμάνι θα σημαδέψουν τον Πειραιά με τρόπο μη αναστρέψιμο.
Για τον λόγο αυτό εκτιμάμε ότι, καθώς η πόλη του Πειραιά ζούσε και ζει από το λιμάνι της, ο όποιος σχεδιασμός της Ο.Λ.Π. Α.Ε. επιβάλλεται να λαμβάνει υπόψη τη σύνδεση της πόλης με το λιμάνι, τόσο για τη δημιουργία θέσεων εργασίας μέσα στην πόλη όσο και για την καλύτερη λειτουργία της αγοράς, έτσι ώστε να διαχέεται στην ίδια την πόλη μέρος του πλούτου – που πιθανό να αυξηθεί σημαντικά με τα νέα επιχειρηματικά σχέδια της Cosco. Επίσης, στα έργα που θα πραγματοποιηθούν στον χώρο του κεντρικού λιμανιού, αλλά και στο ευρύτερο λιμάνι, πρέπει να αξιοποιηθούν οι παραγωγικές δυνάμεις της πόλης, ώστε η προστιθέμενη αξία του λιμανιού να παράγεται σε συνεργασία με την πόλη.
Αυτά συνιστούν βασικούς όρους της συνύπαρξης της πόλης με το λιμάνι, που μαζί με την ποιότητα ζωής, τον πολιτισμό, την αναψυχή και την ελεύθερη πρόσβαση στη θάλασσα σηματοδοτούν την έννοια «λιμάνι ανοιχτό στην πόλη».
Με γνώμονα το συμφέρον και την ευημερία των Πολιτών και προκειμένου να υπάρξει αποδοχή του Σχεδίου από την κοινωνία, εμείς τα μέλη και οι φίλοι του ΛτΑ εκτός από το αυτονόητο, δηλαδή
· τη συμμετοχή στη διαβούλευση και το διάλογο προ της υλοποίησης του Σχεδίου και
· τον σχεδιασμό από κοινού
ΖΗΤΑΜΕ:
Α- για τα Λιμενικά Έργα Κρουαζιέρας και τα Αστικά / Εμπορικά Έργα Υποστήριξης Κρουαζιέρας
Ø καλύτερη και ειδικότερη τεκμηρίωση της αναγκαιότητας για την επέκταση των προβλητών και του τρόπου κατασκευής των συνοδών έργων τους
Ø μείωση του αριθμού των ξενοδοχείων, σύμφωνα με μελέτη αναγκαιότητας διασφαλίζοντας και τη λειτουργία των ξενοδοχείων της πόλης
Ø μείωση των υψών στα επιτρεπόμενα από τον ΓΟΚ 32 μέτρα (9 όροφοι)
Ø η Παγόδα να παραλάβει τις απαραίτητες λειτουργίες αναψυχής, αναμονής, εμπορίου για τους επιβάτες της κρουαζιέρας
Ø την επιστροφή των "Ποσειδωνίων" σε μία σύγχρονη μόνιμη τριπολική εκθεσιακή υποδομή σε τρεις συνδεδεμένους πόλους εντός του Κεντρικού Λιμένα, στο Παλατάκι, στον Άγιο Νικόλαο και στην Πολιτιστική Ακτή με τη δημιουργία ενός μόνιμου ελκυστικού παραλιμένιου πεδίου για τη φιλοξενία–διοργάνωση εκθέσεων και συνεδρίων σε συνεχή βάση, κατά τα πρότυπα της ΔΕΘ, σε συνδυασμό με τα μουσεία, τα αρχαιολογικά μνημεία (Θεμιστοκλή και Ηετιώνειας), την Πολιτιστική Ακτή και την Παγόδα
Ø τη μη κατασκευή Mall, αλλά ενίσχυση του Σταθμού Κρουαζιέρας με χρήσεις μικρής κλίμακας, για τη γρήγορη εξυπηρέτηση των επιβατών και μόνο
Ø το άνοιγμα της περιοχής των αρχαιοτήτων (Κονώνειο Τείχος, Στήλη Θεμιστοκλή) και του ξενοδοχείου στο Porto Leone στην πόλη, προς το Χατζηκυριάκειο, με κατάλληλες διαμορφώσεις περιπάτου και πυκνού αστικού πρασίνου
Β- για την Ανάπλαση της Πολιτιστικής Ακτής
Ø τη δρομολόγηση του συνολικού έργου της Πολιτιστικής Ακτής με 15ετή ορίζοντα, το οποίο –εκτός από την προβλεπόμενη δημιουργία του μικρού Μουσείου Μετανάστευσης μαζί με την εγκατάσταση του Ιστορικού Αρχείου του ΟΛΠ– θα συμπεριλαμβάνει:
· την κατασκευή του διεθνούς εμβέλειας Εθνικού Μουσείου Εναλίων Αρχαιοτήτων στο Σιλό
· την ανάδειξη των Μόνιμων Κτιστών Δεξαμενών ΟΛΠ
· την ανάδειξη του ταινιόδρομου Κράκαρη και
· την ανάδειξη του πλωτού μουσείου "Liberty"
Γ- για το Κυκλοφοριακό και το Περιβάλλον
Ø άμεση εκπόνηση κυκλοφοριακής/περιβαλλοντικής μελέτης και διαβούλευση για τη μελλοντική κυκλοφοριακή κατάσταση του Πειραιά
Ø συνδυασμό των μέσων μαζικής μεταφοράς επιβατών με το υπάρχον δίκτυο πόλης και τις νέες επεκτάσεις των ΜΣΤ (Μέσα Σταθερής Τροχιάς-Μετρό, Τραμ, Προαστιακός). Πάντως, στο Σχέδιο προβλέπεται σε ένα βαθμό, με σχεδιασμό ορισμένων δρομολογίων eco buses (οικολογικά λεωφορεία) προς το κέντρο της πόλης του Πειραιά και τους σταθμούς των ΜΣΤ
Ø ελάφρυνση της Ακτής Κονδύλη με παραχώρηση της ζώνης του κιγκλιδώματος ΟΛΠ, πλάτους μίας λωρίδας, στη νέα γραμμή Τραμ προς Κερατσίνι – Πέραμα
Ø εκπόνηση συνολικής περιβαλλοντικής μελέτης για την επιβάρυνση της πόλης από τη λειτουργία του λιμανιού, αλλά και από τη λειτουργία των προστιθέμενων προβλητών κρουαζιέρας
Ø άμεση έναρξη έργων ηλεκτροδότησης των πλοίων ακτοπλοΐας και κρουαζιέρας στους προβλήτες για περιορισμό των εκπομπών καυσαερίων.