Latest News

Παρασκευή 9 Φεβρουαρίου 2018

Τα πλην και τα συν στο Master Plan της ΟΛΠ ΑΕ


"Πακέτο" από αντιρρήσεις και επιφυλάξεις, αλλά και βήματα προς την θετική κατεύθυνση καταγράφηκαν σε ευρεία σύσκεψη για το Επιχειρησιακό Σχέδιο (Master Plan) της ΟΛΠ ΑΕ, αν και...
η διαβούλευση χαρακτηρίζεται προσχηματική, χωρίς τα απαιτούμενα στοιχεία για τα σχέδια της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά


Ειδικότερα, η σύσκεψη πραγματοποιήθηκε,στο κεντρικό κτήριο των Περιφερειακών Ενοτήτων Πειραιά και Νήσων, για να συζητηθεί το Επιχειρησιακό Σχέδιο (Master Plan) της Οργανισμός Λιμένος Πειραιά (ΟΛΠ) ΑΕ, όπου συμμετείχαν : οι Αντιπεριφερειάρχες Πειραιά Γιώργος Γαβρίλης και Νήσων Παναγιώτης Χατζηπέρος, οι Δήμαρχοι Πειραιά Γιάννης Μώραλης, Κερατσινίου- Δραπετσώνας Χρήστος Βρεττάκος, Περάματος Γιάννης Λαγουδάκης και Σαλαμίνας Ισιδώρα Νάννου, οι Πρόεδροι του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Πειραιά Ανδρ. Μιχάλαρος, του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Πειραιά Γιάννης Βουτσινάς, του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά Νίκος Μανεσιώτης, που εκπροσώπησε και το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά και του Σωματείου των Ναυπηγοεπισκευαστών (ΣΕΝΑΒΙ) Βασίλης Κανακάκης.

Όλοι οι συμμετέχοντες συμφώνησαν ότι:
  • Το Επιχειρησιακό Σχέδιο της ΟΛΠ ΑΕ καθορίζει για τα επόμενα χρόνια τους τρόπους ανάπτυξης του λιμανιού του Πειραιά, πράγμα που σημαίνει ότι θα έχει άμεση θετική ή αρνητική επίδραση στη λειτουργία των πόλεων, στη τοπική οικονομία και στη ποιότητα ζωής των πολιτών.
Για αυτό, οι Αυτοδιοικητικοί και άλλοι φορείς πρέπει να φροντίσουν ώστε η σχέση Λιμανιού- Πόλεων να μην καταστεί ετεροβαρής με ζημία των Πόλεων.

Προσχηματική διαβούλευση

Ωστόσο, η διαβούλευση αν και αποτελεί συμβατική υποχρέωσή της ΟΛΠ ΑΕ, γίνεται με ασφυκτικά χρονικά περιθώρια, με αποτέλεσμα να καθίσταται μια προσχηματική διαδικασία, που συνιστά αντισυμβατική αντιμετώπιση.

Εν συνεχεία, παραθέτουμε, συνοπτικά, τις γενικές επισημάνεις και διαπιστώσεις ως προς το περιεχόμενο του Επιχειρησιακού Σχεδίου:
  1. Δεν έχουν παρασχεθεί, ως οφειλόταν, επαρκή και αναλυτικά στοιχεία για τις προτεινόμενες παρεμβάσεις που περιγράφονται στο master plan.
Ειδικότερα, δεν έχουν τεθεί υπ’ όψιν μας προβλέψεις και προτάσεις για την αντιμετώπιση της αυξημένης ατμοσφαιρικής ρύπανσης εξαιτίας τόσο των νέων δραστηριοτήτων όσο και της επέκτασης των υφισταμένων χρήσεων καθώς επίσης και της ηχορύπανσης εξαιτίας της λειτουργίας βαρέων μηχανημάτων (γερανογέφυρες κλπ) έναντι πυκνοκατοικημένων αστικών περιοχών.
  1. Δεν έχουν περιέλθει σε γνώση μας οι απαραίτητες και προβλεπόμενες μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ούτε οι συγκοινωνιακές μελέτες παρά το γεγονός ότι στο master plan προτείνονται έργα με προφανείς επιπτώσεις στο υφιστάμενο στο περιβάλλον και στα συγκοινωνιακά δίκτυα.
  2. Είμαστε αντίθετοι στο σχεδιασμό ανάπτυξης μεγάλης κλίμακας εμπορικών δραστηριοτήτων στο επιβατικό λιμάνι και σε άλλες λιμενικές περιοχές, διότι δεν εντάσσονται στις λιμενικές δραστηριότητες και λειτουργούν ανταγωνιστικά προς τις πόλεις και τη τοπική οικονομία.
  3. Οι προτεινόμενες παρεμβάσεις δεν μπορεί να παρεκκλίνουν από τους εγκεκριμένους Γενικούς Πολεοδομικούς και Περιβαλλοντικούς  Κανονισμούς.
  4. Απουσιάζει κάθε αναφορά για την «Πολιτιστική Ακτή» και ειδικά για το «Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων» το οποίο ρητά αναφέρεται στη σύμβαση παραχώρησης.

Αντιρρήσεις και επιφυλάξεις

Από την πλειοψηφία των παρευρισκομένων εκφράστηκαν, επίσης, επιφυλάξεις και αντιρρήσεις για τα ακόλουθα ζητήματα:
  1. Η διαμόρφωση χώρου αποθήκευσης κοντέινερ (κέντρο Logistics) στο Ικόνιο είναι προφανές ότι δεν μπορεί να υιοθετηθεί διότι ο χώρος βρίσκεται εντός του αστικού ιστού και εκεί δημοπρατείται η κατασκευή Κέντρου Υγείας.
  2. Να μην εγκριθούν τα προτεινόμενα ύψη των 22 μέτρων για κατασκευές στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη. Σημειωτέον ότι ανάλογη πρόταση του ΟΛΠ είχε απορριφθεί στο παρελθόν από τη διυπουργική Επιτροπή Σχεδίασης Ανάπτυξης Λιμένων.
  3. Η επέκταση και η ένταση των δραστηριοτήτων των εταιρειών πετρελαιοειδών στο Πέραμα δημιουργεί σοβαρά προβλήματα καθώς δεν είναι δυνατόν να συνυπάρχουν εντός κατοικημένης περιοχής.
  4. Η αδειοδότηση νέου ναυπηγείου, σε περιοχή που ήδη υπάρχουν και λειτουργούν ναυπηγοεπισκευαστικές εγκαταστάσεις προκαλεί όρους αθέμιτου ανταγωνισμού προς υπάρχουσες μονάδες.

Για τα θέματα που υπήρχε σύμφωνη γνώμη Φορέων που συμμετείχαν στη σύσκεψη (λ.χ. νέα ξενοδοχεία, σταθμός κρουαζιέρας, δεξαμενή, υποδομές ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης κ.ά.) θα κατατεθούν από τον κάθε Φορέα ξεχωριστά υπομνήματα.
Καταλήγοντας οι συμμετέχοντες συμφώνησαν ότι θα ζητήσουν συνάντηση με τους αρμόδιους Κυβερνητικούς φορείς και κάθε Δήμος και Επιμελητήριο θα καταθέσει εμπεριστατωμένο υπόμνημα με τις προτάσεις του.