Στο Σχέδιο Ανάπτυξης και Διαχείρισης (master plan) του λιμανιού του Πειραιά, η Ο.Λ.Π Α.Ε προτείνει 19 έργα που...
καλύπτουν τη μεγαλύτερη έκτασή του, από το Παλατάκι έως το Πέραμα.
Κάποια από αυτά αναμορφώνουν ριζικά τη λειτουργία του λιμανιού, ενώ τα περισσότερα έχουν άμεσες επιπτώσεις στους όμορους δήμους και στην ευρύτερη περιοχή του Μείζονος Πειραιά.
Η δημοτική κίνηση «το Λιμάνι της Αγωνίας – Πειραιάς η πόλη μας», που στην 20χρονη διαδρομή της αγωνίζεται για ένα λιμάνι ανοιχτό στην πόλη, εκτιμά ότι πριν τεθεί σε εφαρμογή η υλοποίηση του Σχεδίου πρέπει να προηγηθεί ουσιαστική διαβούλευση με τους φορείς και τις συλλογικότητες του Πειραιά, προκειμένου οι όποιες επεμβάσεις να συνυπολογίζουν τις προσδοκίες και την ευημερία των Πολιτών, να συμβάλλουν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής τους και να πραγματοποιούνται με τη συμμετοχή των παραγωγικών δυνάμεων της πόλης.
Τα συν
Εκ πρώτης όψεως, αξιολογούμε ως θετικά τα προβλεπόμενα έργα συντήρησης, επισκευών, εξοπλισμού και εκβαθύνσεων, τη λειτουργία δικτύου οικολογικών λεωφορείων για την εξυπηρέτηση του κοινού μέσα στο λιμάνι αλλά και για τη μετάβασή του προς το κέντρο της πόλης και τους σταθμούς των Μέσων Σταθερής Τροχιάς. Επίσης, εκτιμούμε ως θετική εξέλιξη τη διαμόρφωση της Πέτρινης Αποθήκης σε Μουσείο Μετανάστευσης και την εκεί εγκατάσταση του Ιστορικού Αρχείου του ΟΛΠ.
Τα πλην
Αντίθετα, διατηρούμε πολλές και έντονες επιφυλάξεις για τη σχεδιαζόμενη επέκταση του λιμένος κρουαζιέρας –έως και 6 νέες προβλήτες και με εκτεταμένη επιχωμάτωση μπροστά στη Σχολή Δοκίμων– χωρίς προηγούμενη σοβαρή μελέτη σκοπιμότητας και χωρίς περιβαλλοντική μελέτη για την επιβάρυνση της πόλης από τα ρυπογόνα κρουαζιερόπλοια μιας τουριστικής βιομηχανίας που συρρικνώνεται συνεχώς στην Ανατολική Μεσόγειο. Το ίδιο ισχύει και για τη σχεδιαζόμενη οικοδόμηση κτηριακών μεγαθηρίων ύψους 55 μέτρων που ξεπερνούν κατά πολύ τα επιτρεπόμενα από τον ΓΟΚ όρια δόμησης (32 μέτρα ή 9 όροφοι).
Εξάλλου, δυσάρεστη έκπληξη προκαλεί η παντελής απουσία αναφοράς στη δημιουργία του διεθνούς εμβέλειας Εθνικού Μουσείου Εναλίων Αρχαιοτήτων στο Σιλό και γενικότερα η έλλειψη μέριμνας για την αξιοποίηση και ανάδειξη της Πολιτιστικής Ακτής.
Επειδή τα νέα έργα θα σημαδέψουν τον Πειραιά με τρόπο μη αναστρέψιμο, το ΛτΑ επιφυλάσσεται να παρουσιάσει σύντομα ολοκληρωμένη πρόταση που θα προκύψει από τη Γενική Συνέλευση των μελών και των φίλων του.