Latest News

Σάββατο 10 Φεβρουαρίου 2018

Μετά τη φέτα και ο γύρος κατοχυρώνεται ως ελληνικός!


Σε εθνικό μας προϊόν εξελίσσεται ο γύρος, μετά τη φέτα και το...
γιαούρτι!
Οπως έκανε γνωστό ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Επεξεργασίας Κρέατος (ΣΕΒΕΚ), έχει καταθέσει φάκελο στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης για την καταχώριση του «ελληνικού γύρου» ως Προστατευόμενη Γεωγραφική Ενδειξη στο ενωσιακό Μητρώο ΠΟΠ-ΠΓΕ της ΕΕ, ενώ εξετάζεται και η δυνατότητα παράλληλης υποβολής αίτησης για καταχώριση της ονομασίας «Γύρος» ως Εγγυημένο Παραδοσιακό Ιδιότυπο Προϊόν. Σκοπός αυτής της προσπάθειας, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, είναι η ανάδειξη της αυθεντικότητας της ελληνικής παραγωγής γύρου, όπως έχει κατοχυρωθεί από τον Κώδικα Τροφίμων & Ποτών, τόσο στην ευρωπαϊκή όσο και στη διεθνή αγορά, η καταγραφή των χαρακτηριστικών, του τρόπου παραγωγής, των προϋποθέσεων και των τεχνικών λεπτομερειών του προϊόντος, αλλά και η δημιουργία προστιθέμενης αξίας σε εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο για τον γύρο ως παραδοσιακό προϊόν της Ελλάδος.
Η ετήσια παραγωγή υπολογίζεται στους 110.000 τόνους, εκ των οποίων σχεδόν το 80% προέρχεται από τις 10 μεγάλες βιομηχανίες του κλάδου και το υπόλοιπο 20% από 80 μικρότερες εταιρείες. Σημαντικό είναι και το κομμάτι των εξαγωγών, στις οποίες όμως δραστηριοποιούνται μόλις οι 5 μεγαλύτερες βιομηχανίες εξάγοντας το προϊόν σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες και σε κάποιες τρίτες χώρες, όπου αυτό όμως επιτρέπεται.
Περίπου 500 τόνοι ημερησίως
Αντίστοιχα η κατανάλωση στους χώρους εστίασης υπολογίζεται μαζί με τα σουβλάκια και άλλα είδη κρέατος στους 700 τόνους ημερησίως, εκ των οποίων το 60%-70% αφορά στον γύρο, δηλαδή περίπου 420-490 τόνοι την ημέρα.
Οπως αναφέρει στον «Ε.Τ.» ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ELVIDA FOODS που παράγει το γνωστό brand «Hellenic Gyros», κ. Στέλιος Σκαρίμπας, η οικονομική κρίση βοήθησε στην ανάπτυξη του γύρου καταγράφοντας αύξηση τουλάχιστον 30%. Αυτό οφείλεται στη στροφή των καταναλωτών από τις πίτσες και τα σπαγγέτι που είναι ακριβότερα σαν φαγητά στον… φθηνό γύρο! Ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο, επήλθε κορεσμός στη συγκεκριμένη αγορά και αναπόφευκτα πολλά ψητοπωλεία έχουν οδηγηθεί στο λουκέτο.
Η αξία της αγοράς του γύρου εκτιμάται στα 500 εκατ. ευρώ ετησίως στα 16.500 ψητοπωλεία της χώρας, εκ των οποίων περίπου 380 εκατ. ευρώ «μένουν» στις βιομηχανίες.
100% ελληνική «πατέντα»
Αναφορικά με την ελληνικότητα του γύρου, όπως σημειώνει στον «Ε.Τ.» ο εντεταλμένος σύμβουλος του ΣΕΒΕΚ, κ. Γιώργος Οικονόμου, είναι 100% ελληνική «πατέντα» ως προς τον τρόπο παρασκευής του. «Ο γύρος είναι κομμάτι χοιρινού κρέατος τοποθετημένα το ένα πάνω στο άλλο. Δεν έχει καμία σχέση με το τουρκικό ντονέρ, παρά μόνο στον τρόπο ψησίματος». Αλλωστε, όπως υπογραμμίζει, οι Τούρκοι δεν τρώνε χοιρινό. Για αυτό τον λόγο την Τρίτη 27/2/18 θα πραγματοποιηθεί ευρεία σύσκεψη ώστε να συναινέσουν όλοι οι κτηνοτροφικοί (πρωτογενής τομέας) και μεταποιητικοί φορείς της χώρας, καθώς και οι υπηρεσιακοί παράγοντες των συναρμόδιων υπουργείων, στη χάραξη μίας εναρμονισμένης, κοινά αποδεκτής στρατηγικής, για την προστασία, προβολή και προώθηση του ελληνικού γύρου.