Τα πολλαπλά οφέλη για την εθνική οικονομία και την ανάγκη εκπόνηση μιας ολοκληρωμένης εθνικής στρατηγικής για την εφοδιαστική αλυσίδα, επεσήμανε ο Πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π., Βασίλης Κορκίδης, παρουσιάζοντας τις...
απαραίτητες προϋποθέσεις για την ανάπτυξη του κλάδου των Logistics, που αφορά στην προοπτική της χώρα να ανακάμψει από μια πρωτοφανή, σε ένταση και διάρκεια, οικονομική κρίση.
Αφορμή η χθεσινή εσπερίδα, με θέμα: «Διαχείριση επικίνδυνων εμπορευμάτων, αποθήκευση, συσκευασία, μεταφορές, νομοθεσία», που πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς και διοργανώθηκε από την Ελληνική Εταιρεία Logistics.
Ειδικότερα, τα βασικά σημεία του χαιρετισμού του Βασίλη Κορκίδη είναι τα εξής :
« Η συνεισφορά των Logistics στο Α.Ε.Π. της Ελλάδας υπολογίζεται περίπου στο 10,8%, ενώ υπάρχουν πολλές περαιτέρω δυνατότητες ανάπτυξης του κλάδου. Πλήθος μελετών, σε εθνικό και διεθνές επίπεδο (Ι.Ο.Β.Ε., Σ.Ε.Β, McKinsey,) αναφέρονται στα logistics, ως τον κλάδο, που θα αποτελέσει έναν από τους κομβικούς μοχλούς ανάκαμψης της χώρας, βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα.
Για να επιτευχθεί ο στρατηγικός στόχος της εξέλιξης της χώρας σε διαμετακομιστικό κέντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, απαιτούνται ορισμένες προϋποθέσεις, στις οποίες αντιστοιχούν οι εξής δράσεις, που προωθούνται από το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς. Επιγραμματικά, θα ήθελα να αναφέρω τις εξής:
- Εκσυγχρονισμός και ανάπτυξη λιμένων. Το συγκριτικό πλεονέκτημα των ελληνικών λιμένων σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές πύλες εισόδου εμπορευματικών φορτίων αποτυπώνεται κυρίως μέσα από την ραγδαία ανάπτυξη του Πειραιά, κατά τα τελευταία χρόνια. Όπως είναι γνωστό, η νέα Διώρυγα του Σουέζ, έχει δώσει τη δυνατότητα αμφίδρομης κυκλοφορίας και διπλασίασε την τρέχουσα ημερήσια δυναμικότητα θαλάσσιας μεταφοράς των εμπορευμάτων, καθώς και διακίνησης TEUs στο μεγαλύτερο ευρωπαϊκό λιμάνι της Ανατολικής Μεσογείου, τον Πειραιά. Κατ΄επέκταση, οι προοπτικές ανάπτυξης του λιμανιού είναι πολλές, στο πλαίσιο της ανάδειξής του, σε βασική πύλη εισόδου και εξόδου εμπορευμάτων, αλλά και ναυτιλιακών υπηρεσιών, μεταξύ Ευρώπης και Ασίας. Ο στόχος μας είναι να καρπωθεί τον πλούτο του λιμανιού του Πειραιά, τόσο η πόλη, όσο και η επιχειρηματικότητα της ευρύτερης περιοχής και όχι να "μαντρωθεί" η εφοδιαστική και μεταφορική επιχειρηματικότητα μέσα στο λιμάνι.
Σε αυτό το πλαίσιο, χαιρετίζουμε το Μνημόνιο συνεργασίας, μεταξύ του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ), της Cosco και του λιμένα της Σαγκάης, για την αύξηση των εισερχόμενων φορτίων από την Κίνα στην Ευρώπη, που υπεγράφη χθες από τον Πρόεδρο της China Cosco Shipping Corporation Limited, Σου Λιρόνγκ, τον Πρόεδρο της Shanghai International Port Group (SIPG), Τσεν Σουγιουάν και τον Ανώτερο Σύμβουλο Διοίκησης του Ο.Λ.Π., Α. Λιάγκο. Όπως έγινε γνωστό, η Συμφωνία θεσμοθετεί τον από κοινού σχεδιασμό εκστρατειών προώθησης «για την ενίσχυση της χρήσης των δύο λιμένων, που θα μπορούσε να οδηγήσει σε μεγαλύτερη αξιοποίηση του χειρισμού φορτίου, του εμπορίου και των επιχειρηματικών ευκαιριών και για τους δύο λιμένες».
- Ανάπτυξη εμπορευματικών κέντρων. Τα Εμπορευματικά Κέντρα του Θριασίου Πεδίου και της Θεσσαλονίκης, αποτελούν θεμελιώδεις πυλώνες για την αποτελεσματική λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας, παρέχοντας άμεση πρόσβαση σε στρατηγικούς μεταφορικούς κόμβους και σύγχρονες υπηρεσίες.
-Υιοθέτηση Ευφυών Συστημάτων Μεταφορών. Η υιοθέτηση και χρήση Ευφυών Συστημάτων Μεταφορών, με στόχο τον εκσυγχρονισμό του συστήματος μεταφορών με τη χρήση της τεχνολογίας, είναι κρίσιμος παράγοντας για την προσαρμογή του εθνικού συστήματος μεταφορών στο μοντέλο της έξυπνης και πράσινης ανάπτυξης.
-Εφαρμογή καινοτόμων χρηματοδοτικών εργαλείων και μηχανισμών. Η εισροή σημαντικών πόρων για τις δραστηριότητες του κλάδου και η συνέργεια διαφόρων εργαλείων (ΕΣΠΑ, Juncker Plan, Αναπτυξιακός Νόμος, κ.λπ.), σε συνδυασμό με την αναβάθμιση των τελωνείων και συναφών διοικητικών διαδικασιών, αλλά και της εκπαίδευσης, της κατάρτισης και της διεθνούς πιστοποίησης σε δραστηριότητες εφοδιαστικής, θα αυξήσουν την αποδοτικότητα και την ανταγωνιστικότητα του μεταφορικού συστήματος.
Συνοψίζοντας, είναι επιτακτική ανάγκη η εκπόνηση μιας ολοκληρωμένης εθνικής στρατηγικής για την εφοδιαστική αλυσίδα, η οποία να ανταποκρίνεται στις νέες συνθήκες των εθνικών αναπτυξιακών αναγκών, αλλά και των διεθνών μεταφορικών ροών, να συνδέει τις ιδιωτικές επιχειρηματικές προτεραιότητες με τις δημόσιες επενδύσεις, να προβλέπει εκείνες τις εθνικές υποδομές που είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη του κλάδου, να οριοθετεί τους ρόλους και τις αρμοδιότητες των εμπλεκόμενων φορέων και να κατευθύνει αποτελεσματικά τους πόρους της νέας προγραμματική περιόδου.
Φυσικά, εκτός από τη δημιουργία του πρώτου, ναυτιλιακού ελληνικού Cluster "Maritime Hellas", ένα Cluster για τα Logistics μπορεί να αυξήσει σημαντικά τον ανταγωνισμό και την εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων».
« Η συνεισφορά των Logistics στο Α.Ε.Π. της Ελλάδας υπολογίζεται περίπου στο 10,8%, ενώ υπάρχουν πολλές περαιτέρω δυνατότητες ανάπτυξης του κλάδου. Πλήθος μελετών, σε εθνικό και διεθνές επίπεδο (Ι.Ο.Β.Ε., Σ.Ε.Β, McKinsey,) αναφέρονται στα logistics, ως τον κλάδο, που θα αποτελέσει έναν από τους κομβικούς μοχλούς ανάκαμψης της χώρας, βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα.
Για να επιτευχθεί ο στρατηγικός στόχος της εξέλιξης της χώρας σε διαμετακομιστικό κέντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, απαιτούνται ορισμένες προϋποθέσεις, στις οποίες αντιστοιχούν οι εξής δράσεις, που προωθούνται από το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς. Επιγραμματικά, θα ήθελα να αναφέρω τις εξής:
- Εκσυγχρονισμός και ανάπτυξη λιμένων. Το συγκριτικό πλεονέκτημα των ελληνικών λιμένων σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές πύλες εισόδου εμπορευματικών φορτίων αποτυπώνεται κυρίως μέσα από την ραγδαία ανάπτυξη του Πειραιά, κατά τα τελευταία χρόνια. Όπως είναι γνωστό, η νέα Διώρυγα του Σουέζ, έχει δώσει τη δυνατότητα αμφίδρομης κυκλοφορίας και διπλασίασε την τρέχουσα ημερήσια δυναμικότητα θαλάσσιας μεταφοράς των εμπορευμάτων, καθώς και διακίνησης TEUs στο μεγαλύτερο ευρωπαϊκό λιμάνι της Ανατολικής Μεσογείου, τον Πειραιά. Κατ΄επέκταση, οι προοπτικές ανάπτυξης του λιμανιού είναι πολλές, στο πλαίσιο της ανάδειξής του, σε βασική πύλη εισόδου και εξόδου εμπορευμάτων, αλλά και ναυτιλιακών υπηρεσιών, μεταξύ Ευρώπης και Ασίας. Ο στόχος μας είναι να καρπωθεί τον πλούτο του λιμανιού του Πειραιά, τόσο η πόλη, όσο και η επιχειρηματικότητα της ευρύτερης περιοχής και όχι να "μαντρωθεί" η εφοδιαστική και μεταφορική επιχειρηματικότητα μέσα στο λιμάνι.
Σε αυτό το πλαίσιο, χαιρετίζουμε το Μνημόνιο συνεργασίας, μεταξύ του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ), της Cosco και του λιμένα της Σαγκάης, για την αύξηση των εισερχόμενων φορτίων από την Κίνα στην Ευρώπη, που υπεγράφη χθες από τον Πρόεδρο της China Cosco Shipping Corporation Limited, Σου Λιρόνγκ, τον Πρόεδρο της Shanghai International Port Group (SIPG), Τσεν Σουγιουάν και τον Ανώτερο Σύμβουλο Διοίκησης του Ο.Λ.Π., Α. Λιάγκο. Όπως έγινε γνωστό, η Συμφωνία θεσμοθετεί τον από κοινού σχεδιασμό εκστρατειών προώθησης «για την ενίσχυση της χρήσης των δύο λιμένων, που θα μπορούσε να οδηγήσει σε μεγαλύτερη αξιοποίηση του χειρισμού φορτίου, του εμπορίου και των επιχειρηματικών ευκαιριών και για τους δύο λιμένες».
- Ανάπτυξη εμπορευματικών κέντρων. Τα Εμπορευματικά Κέντρα του Θριασίου Πεδίου και της Θεσσαλονίκης, αποτελούν θεμελιώδεις πυλώνες για την αποτελεσματική λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας, παρέχοντας άμεση πρόσβαση σε στρατηγικούς μεταφορικούς κόμβους και σύγχρονες υπηρεσίες.
-Υιοθέτηση Ευφυών Συστημάτων Μεταφορών. Η υιοθέτηση και χρήση Ευφυών Συστημάτων Μεταφορών, με στόχο τον εκσυγχρονισμό του συστήματος μεταφορών με τη χρήση της τεχνολογίας, είναι κρίσιμος παράγοντας για την προσαρμογή του εθνικού συστήματος μεταφορών στο μοντέλο της έξυπνης και πράσινης ανάπτυξης.
-Εφαρμογή καινοτόμων χρηματοδοτικών εργαλείων και μηχανισμών. Η εισροή σημαντικών πόρων για τις δραστηριότητες του κλάδου και η συνέργεια διαφόρων εργαλείων (ΕΣΠΑ, Juncker Plan, Αναπτυξιακός Νόμος, κ.λπ.), σε συνδυασμό με την αναβάθμιση των τελωνείων και συναφών διοικητικών διαδικασιών, αλλά και της εκπαίδευσης, της κατάρτισης και της διεθνούς πιστοποίησης σε δραστηριότητες εφοδιαστικής, θα αυξήσουν την αποδοτικότητα και την ανταγωνιστικότητα του μεταφορικού συστήματος.
Συνοψίζοντας, είναι επιτακτική ανάγκη η εκπόνηση μιας ολοκληρωμένης εθνικής στρατηγικής για την εφοδιαστική αλυσίδα, η οποία να ανταποκρίνεται στις νέες συνθήκες των εθνικών αναπτυξιακών αναγκών, αλλά και των διεθνών μεταφορικών ροών, να συνδέει τις ιδιωτικές επιχειρηματικές προτεραιότητες με τις δημόσιες επενδύσεις, να προβλέπει εκείνες τις εθνικές υποδομές που είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη του κλάδου, να οριοθετεί τους ρόλους και τις αρμοδιότητες των εμπλεκόμενων φορέων και να κατευθύνει αποτελεσματικά τους πόρους της νέας προγραμματική περιόδου.
Φυσικά, εκτός από τη δημιουργία του πρώτου, ναυτιλιακού ελληνικού Cluster "Maritime Hellas", ένα Cluster για τα Logistics μπορεί να αυξήσει σημαντικά τον ανταγωνισμό και την εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων».