Εκατοντάδες πλοία «φαντάσματα», που εξαφανίζονται ξαφνικά από τα συστήματα παρακολούθησης, οργώνουν τις θάλασσες της Ελλάδας και άλλων χωρών...
της Ευρώπης, κάνοντας αδιάκοπα κρυφά δρομολόγια με στάσεις σε ύποπτες περιοχές, όπως η Λιβύη και η Συρία.
Μεταξύ αυτών, ένα τάνκερ με ιταλική σημαία που φέρεται ότι ξεκίνησε από τη Λιβύη με προορισμό την Ελλάδα, αλλά στη διαδρομή έκανε δύο «ασυνήθιστες στάσεις», μία κοντά στην Κρήτη και μία κοντά στην ηπειρωτική Ελλάδα.
«Υπάρχει αυξημένη πιθανότητα να συνάντησε άλλο πλοίο για κάποια παράνομη συναλλαγή» γράφει χαρακτηριστικά η εφημερίδα «Times» του Λονδίνου, που πραγματοποίησε αποκαλυπτική έρευνα σε συνεργασία με την ειδική σε ναυτιλιακές αναλύσεις ισραηλινή εταιρία Winward, προσπαθώντας να ρίξει φως σε δρομολόγια που σχετίζονται με παράνομη διακίνηση μεταναστών.
Ανησυχητικά στοιχεία
Σύμφωνα με τα ιδιαίτερα ανησυχητικά στοιχεία της έρευνας, μόνο τους δύο πρώτους μήνες του 2017 2.850 πλοία έκλεισαν τις συσκευές εντοπισμού προτού εισέλθουν στα ευρωπαϊκά χωρικά ύδατα! Οι ειδικοί κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, καθώς πίσω από τα περίεργα δρομολόγια ενδέχεται να κρύβονται λαθρέμποροι όπλων και ναρκωτικών, δουλέμποροι που κάνουν παράνομη διακίνηση μεταναστών ή ακόμη και τρομοκρατών.
Η έρευνα έδειξε ότι τα πλοία «φαντάσματα» που κυκλοφορούν ουσιαστικά ανεξέλεγκτα στη Μεσόγειο απενεργοποιούν κατά την είσοδό τους στα ευρωπαϊκά ύδατα το σύστημα AIS (Automatic Identification System), με αποτέλεσμα να γίνονται «αόρατα» στα μόνιτορ παρακολούθησης. Το πιο ανησυχητικό είναι ότι κάποια από αυτά αποπλέουν από περιοχές όπου ανθεί το λαθρεμπόριο ή δρουν τρομοκρατικές ομάδες, ενώ αρκετές φορές πραγματοποιούν περίεργες ενδιάμεσες στάσεις.
Από τα 2.850 ύποπτα πλοία, τα 40 ξεκίνησαν από τη Λιβύη, κοντά στο σημείο όπου έχει βάση το Ισλαμικό Κράτος, ενώ άλλα 20 σταμάτησαν να εκπέμπουν τη θέση τους και έκαναν ύποπτες στάσεις για πάνω από έξι ώρες στα νερά της Συρίας ή του Λιβάνου, προτού φτάσουν στην Ευρώπη.
Επίσης, περισσότερα από 300 σκάφη μπήκαν στην Ευρώπη με «πλαστή ταυτότητα», εκπέμποντας δηλαδή ψεύτικο αριθμό αναγνώρισης IMO, που είναι κάτι αντίστοιχο με τις πινακίδες κυκλοφορίας στα αυτοκίνητα.
Οπως αναφέρεται στο δημοσίευμα, μπορεί σε κάποιες περιπτώσεις η απενεργοποίηση του συστήματος εντοπισμού να οφείλεται σε τεχνικά προβλήματα, αλλά στις περισσότερες είναι εσκεμμένη. Ετσι, οι υποψίες των Αρχών στρέφονται στο ενδεχόμενο κάποια από τα πλοία «φαντάσματα» να χρησιμοποιούνται σε λαθρεμπόριο όπλων και ναρκωτικών ή για την παράνομη διακίνηση μεταναστών προς την Ευρώπη, η οποία, σύμφωνα με τη Europol, έχει εξελιχθεί σε μια τεράστια μπίζνα με τζίρο δισεκατομμυρίων ευρώ.
Οι εμπειρογνώμονες προειδοποιούν πως τρομοκρατικές ομάδες, όπως το ISIS και η Αλ Κάιντα, μπορεί να εκμεταλλεύονται τα τρωτά σημεία της ασφάλειας στη θάλασσα για να μεταφέρουν όπλα και ανθρώπους. «Θα πρέπει να υπάρξει πραγματική ανησυχία για το τι συμβαίνει στην επιφάνεια της θάλασσας» δήλωσε μεταξύ άλλων στην εφημερίδα ο πρώην υπουργός Ασφάλειας του Ηνωμένου Βασιλείου, ναύαρχος Αλαν Γουέστ.