Ο Πειραιάς είναι ένα από τα 10 πιο επιβαρυμένα λιμάνια σε αιωρούμενα σωματίδια στην... Ευρωπαϊκή Ενωση. Αυτό αποκαλύπτει νέα έρευνα που πραγματοποίησε πρόσφατα ομάδα Γερμανών επιστημόνων της οργάνωσης NABU (German Nature and Biodiversity Conservation Union), της μεγαλύτερης περιβαλλοντικής οργάνωσης στη Γερμανία. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, στα μεγάλα λιμάνια της ΕΕ, τα επίπεδα μόλυνσης στην ατμόσφαιρα είναι εξαιρετικά υψηλά και τοξικά –και ένα από αυτά είναι ο Πειραιάς Η μελέτη παρουσιάζεται με αφορμή την συνάντηση των αρμόδιων υπουργών των κρατών-μελών της ΕΕ στη Μάλτα για να συζητήσουν τη ναυτιλιακή ρύπανση. Η ρύπανση προέρχεται από παλιά πλοία, κρουαζιερόπλοια και σκαριά που δεν έχουν τη δυνατότητα να επεξεργαστούν τις εκλύσεις τους. Στόχος της NABU είναι να πιεστούν οι υπουργοί να λάβουν μέτρα κατά της αέριας ρύπανσης, απαγορεύοντας τα «ρυπαρά» πλοία στα λιμάνια της ΕΕ.
Για τις ανάγκες της μελέτης, οι Γερμανοί ειδικοί μέτρησαν την ατμοσφαιρική ρύπανση στα μεγάλα λιμάνια στην ΕΕ. Σε 10 από αυτά, καταγράφηκαν επικίνδυνα υψηλά επίπεδα αιωρούμενων μικροσωματιδίων, πολύ υψηλότερα από το όριο ασφαλείας του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας. Σε ορισμένα λιμάνια –όπως αυτό της Βαρκελώνης- τα μικροσωματίδια καταγράφηκαν 40 φορές πάνω από το επιτρεπτό όριο (με 46.000 σωματίδια ανά κυβικό εκατοστό)! Αλλά και ο Πειραιάς δεν πάει πίσω: 360.000 μικροσωματίδια ανά κυβικό εκατοστό, πολλές φορές πάνω από το επιτρεπόμενο όριο…
Υπολογίζεται ότι 50.000 άνθρωποι πεθαίνουν κάθε χρόνο στην Ευρώπη ως αποτέλεσμα των ρύπων από τα καράβια όλων των τύπων.
«Οι προορισμοί των κρουαζιερόπλοιων βρίσκονται κοντά ή μέσα στο κέντρο πόλεων, όπου συχνάζουν χιλιάδες πολίτες και τουρίστες κάθε μέρα. Ειδικά τα κρουαζιερόπλοια που κρατούν τις κινητήρες τους σε λειτουργία και μέσα στο λιμάνι, προκειμένου να λειτουργούν οι ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις που βρίσκονται πάνω στο πλοίο, μπορούν να συγκριθούν με την ενεργειακή ζήτηση μιας μικρής πόλης. Υπάρχουν μάλιστα πλοία που καίνε καύσιμο, το οποίο είναι μέχρι και 3.500 φορές πιο βρώμικο από το ντίζελ κίνησης για τα αυτοκίνητα, ενώ δεν έχουν εγκαταστήσει καμία τεχνολογία μείωσης καυσαερίων. Ως εκ τούτου, τα κρουαζιερόπλοια συμβάλλουν σημαντικά στην μόλυνση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που προκαλούν σοβαρά προβλήματα υγείας όπως καρδιαγγειακές παθήσεις ή καρκίνο από περιβαλλοντικούς λόγους», εξηγεί η οργάνωση.
«Δυστυχώς, δεν υπάρχει νομικό όριο για την ατμοσφαιρική ρύπανση ή τον αριθμό των σωματιδίων από τους κινητήρες των πλοίων. Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή οδηγία για την ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα, οι οριακές τιμές για τα αιωρούμενα μικροσωματίδια PM10 και PM2.5 απλώς καταγράφονται… Χρειάζεται άμεσα να γίνει κάτι, ώστε να βελτιωθεί η ποιότητα του αέρα που αναπνέουμε σε όλα τα λιμάνια της ΕΕ»...