Η φετινή χρονιά είχε αρκετές δόσεις σύγκρουσης Πολιτείας και Εκκλησίας με αφορμή το μάθημα των Θρησκευτικών. Προς το παρόν επικρατεί νηνεμία αλλά το μέλλον προβλέπεται....
ταραχώδες.
Αφορμή,τα νέα βιβλία στα Θρησκευτικά όλων των τάξεων, τουλάχιστον ένα εγχειρίδιο -αν όχι δύο- στα Μαθηματικά του Δημοτικού και καλώς εχόντων των πραγμάτων νέα προγράμματα σπουδών σε όλα τα διδακτικά αντικείμενα.
Ιστορία και Αρχαία, δύο διδακτικά αντικείμενα-πεδία πλούσιων πολιτικών και όχι μόνο αντιπαραθέσεων, βρίσκονται στο μικροσκόπιο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Τα νέα προγράμματα σπουδών, που θα έρθουν τον Σεπτέμβρη του 2017 και θα δίνουν νέες κατευθυντήριες γραμμές στη διδασκαλία της Ιστορίας, η «επιστροφή» του «Επιταφίου» του Θουκυδίδη στο Λύκειο αλλά και οι σκέψεις για περαιτέρω αξιοποίηση του έργου του Σοφοκλή «Αντιγόνη» βρίσκονται στα συρτάρια του ΙΕΠ ως προτάσεις, με το πόρισμα της Βουλής για το Λύκειο (σ.σ.: αναμένεται τις επόμενες εβδομάδες) να δίνει μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα προς την κατεύθυνση που θα ακολουθήσει το Ινστιτούτο στις τρεις τελευταίες τάξεις του Λυκείου.
Το ΙΕΠ εδώ και αρκετούς μήνες παλεύει με το χρόνο, ώστε να διαμορφώσει μια νέα παιδαγωγική διαδικασία στις σχολικές τάξεις. Μέχρι τον Ιούνιο θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το έργο των νέων προγραμμάτων σπουδών. Για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση έχει ήδη γίνει η συγκέντρωση του μεγαλύτερου μέρους του υλικού, αυτή την περίοδο αναμένεται και στο Γυμνάσιο, ενώ για το Λύκειο οι σχεδιασμοί είναι περιορισμένοι, καθώς αναμένεται η πολιτική απόφαση που θα ληφθεί.
Ειδικότερα, οι αλλαγές που έρχονται:
Θρησκευτικά
Σχολικά εγχειρίδια που θα αποτελούν συμπλήρωμα στο πλούσιο υλικό που φέτος δόθηκε σε εκπαιδευτικούς και μαθητές μέσω των προγραμμάτων σπουδών θα έχουν από τον Σεπτέμβρη του 2017 στα χέρια τους οι μαθητές. Σύμφωνα με δηλώσεις του προέδρου του ΙΕΠ Γεράσιμου Κουζέλη στον «Ε.Τ.», τα νέα εγχειρίδια θα αντικαταστήσουν τα παλιά βιβλία. «Εχουν χαρακτήρα φακέλου που συγκεντρώνει σειρά πηγών, κειμένων και επιπλέον υλικού που αφορά τη λογική των νέων προγραμμάτων σπουδών. Δεν υπήρχε η δυνατότητα συγγραφής νέων βιβλίων, επομένως προχωρήσαμε σε αυτή τη μέθοδο».
Ο πρόεδρος του ΙΕΠ σημειώνει ότι το περιεχόμενο είναι γνωστό στους κόλπους της Εκκλησίας. Οπως φυσικά και με άλλα μαθήματα, εμφανίζεται συνειδητοποιημένος για αντιδράσεις που μπορεί να προκληθούν.
Ιστορία
«Η ιδιοτροπία της Ιστορίας είναι ότι δεν έχει συνέχεια οικοδόμησης. Θα κάνουμε μια πρόταση, με όλα τα ρίσκα που έχει μια πρόταση περί Ιστορίας πάντα», δήλωσε πριν από δύο μέρες ο κ. Κουζέλης στο ΑΠΕ. Κατά καιρούς, ο πρόεδρος του ΙΕΠ έχει αναφέρει ότι ειδικότερα τα βιβλία της σύγχρονης ελληνικής Ιστορίας είναι κακογραμμένα και προβληματικά κι έχει εξαγγείλει συγγραφή νέων.
Ελέω περιορισμένου χρόνου, τα προγράμματα σπουδών θα προπορευτούν των βιβλίων, το αν η υποδοχή τους όμως θα είναι θερμή είναι αρκετά αμφίβολο. Τα πρώτα δείγματα του σκεπτικού των νέων προγραμμάτων δόθηκαν φέτος με τις οδηγίες που εστάλησαν στους εκπαιδευτικούς για τη διδασκαλία της Ιστορίας. Ειδικότερα, η οδηγία προς τους δασκάλους για συνοπτική διδασκαλία ορισμένων κεφαλαίων προκάλεσε σφοδρές αντιδράσεις από τους φιλολόγους. Από την πλευρά του το υπουργείο Παιδείας είχε υποστηρίξει ότι κάποια από τα κεφάλαια διδάσκονται σε άλλες τάξεις και δεν χρειάζεται περαιτέρω εμβάθυνση.
Αυτό αποκαλύπτει και μία ακόμα οπτική των νέων προγραμμάτων σπουδών, για τα οποία υπάρχουν σκέψεις από το ΙΕΠ εμπλουτισμού τους με περισσότερα ιστορικά γεγονότα που αφορούν τη σύγχρονη Ιστορία. Τα σενάρια αυτά αφορούν κυρίως το Λύκειο και καλύπτουν τόσο την ελληνική όσο και τη διεθνή Ιστορία.
Μαθηματικά
Ακρως προβληματικά έχουν κριθεί τόσο από τη νέα ηγεσία του ΙΕΠ όσο και από την προηγούμενη ορισμένα βιβλία Μαθηματικών του Δημοτικού. Τον Σεπτέμβρη του 2017, οι μαθητές της Ε’ Δημοτικού θα έχουν στα χέρια τους το νέο σχολικό εγχειρίδιο, ενώ προσπάθειες γίνονται να τηρηθούν οι προθεσμίες και για το νέο βιβλίο της Β’ Δημοτικού, διαφορετικά θα σταλούν οδηγίες προς τους εκπαιδευτικούς.