Συνεχή πτώση καταγράφει ο τζίρος στο λιανεμπόριο τροφίμων, γεγονός που δείχνει ότι πλέον οι καταναλωτές έχουν...
περιορίσει στο ελάχιστο τις αγορές τους, λόγω της σημαντικής μείωσης που έχει υποστεί το διαθέσιμο εισόδημα, το οποίο και έχει «ροκανιστεί» τόσο από την αύξηση της φορολογίας όσο και των εισφορών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen το 2016 (που είχαμε και την κατάρρευση της Μαρινόπουλος) ο τζίρος στο λιανεμπόριο τροφίμων υποχώρησε κατά 4,5% σε σχέση με το 2015 και διαμορφώθηκε στα 9,5 δισ. ευρώ.
Εξίσου είναι απογοητευτική είναι και η εικόνα τον πρώτο μήνα του έτους, τον Ιανουάριο όπου ο τζίρος υποχώρησε κατά 5%.
Η εξέλιξη αυτή έχει προβληματίσει τα στελέχη των αλυσίδων σουπερμάρκετ, καθώς εκτιμούν ότι και οι επόμενοι μήνες θα είναι εξίσου δύσκολοι, αφού τα νέα φορολογικά μέτρα έχει συρρικνώσει κατά πολύ την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.
Την απαισιοδοξία των στελεχών των αλυσίδων έχει καταγράψει και η πρόσφατη εξαμηνιαία Έρευνα Τάσεων στο Λιανεμπόριο FMCG του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) σύμφωνα με την οποία το 61% θεωρεί ότι την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2017 οι πωλήσεις θα είναι μειωμένες σε σχέση με την ίδια περίοδο το 2016.
Το 27% αναμένει σχεδόν αμετάβλητες πωλήσεις και το 12% αύξηση. Μεσοσταθμικά η εκτίμηση των στελεχών είναι ότι οι πωλήσεις θα μειωθούν κατά 1,78% περίπου.
Σε επίπεδο πάντως γεωγραφικών περιοχών τις μεγαλύτερες απώλειες σε τζίρο προϊόντων το 2016 κατέγραψε η Κεντρική Ελλάδα κατά 9,6%, ενώ στην δεύτερη θέση της λίστας φιγουράρει μία από τις πλέον δημοφιλείς τουριστικές περιοχές της χώρας η Κρήτη με τις απώλειες να ανέρχνται στο 8,4%, Ακολουθεί η Πελοπόννησος με 7,9% η Μακεδονία – Θράκη όπου ο τζίρος υποχώρησε κατά 6,2% και τέλος η Αττική με απώλειες 4,6%.
Κόβουν ακόμη και τα είδη πρώτης ανάγκης οι καταναλωτές
Η οικονομική δυσπραγία των Ελλήνων όμως έχει οδηγήσει σε περικοπές ακόμη και βασικών καταναλωτικών προϊόντων, όπως για παράδειγμα το γάλα. Είναι ενδεικτικό ότι το γάλα κατέγραψε την μεγαλύτερη πτώση πωλήσεων κατά 14,3% με τα αναψυκτικά να αναλαμβάνουν την δεύτερη θέση καταγράφοντας απώλειες 12,1%.
«Όταν βλέπουμε ότι οι καταναλωτές κόβουν από τα καθημερινά τους έξοδα, ένα από τα βασικά είδη διατροφής όπως είναι το γάλα, τότε αντιλαμβανόμαστε ότι η κατάσταση είναι τραγική», επισημαίνει στο insider.gr στέλεχος μεγάλης αλυσίδας τροφίμων.
Για την αναστροφή της κατάστασης που όπως φαίνεται θα παγιωθεί μέσα στο 2017 οι αλυσίδες σουπερμάρκετ, προκειμένου να κρατήσουν την πελατεία τους αλλά και να κερδίσουν νέο αγοραστικό κοινό έχουν αποφασίσει να κινηθούν στο πλαίσιο των προσφορών.
«Προσφορές και μόνο προσφορές είναι αυτό που έχουμε αποφασίσει να κάνουμε για το 2017 και αυτή είναι η συμφωνία με τους προμηθευτές μας. Η λογική μας είναι «1+1 δώρο». Εκεί θα κριθεί το στοίχημα και εκεί θα κορυφωθεί και ο ανταγωνισμός μεταξύ των μεγάλων παικτών στο λιανεμπόριο», τονίζει το ίδιο στέλεχος.
Ο πόλεμος των προσφορών πάντως αναμένεται να έχει και νικητή: τους καταναλωτές καθώς το όφελος που θα αποκομίσουν μπορεί να φτάσει ακόμη τα 500 ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 14% της μέσης ετήσιας δαπάνης που πραγματοποιεί ένα νοικοκυριό για την αγορά τροφίμων.