Σε εθελοντικό φορολογικό και ασφαλιστικό θάνατο έχουν οδηγηθεί χιλιάδες επαγγελματίες του κλάδου των επισκευών ακινήτων, όπως είναι οι υδραυλικοί και οι...
ηλεκτρολόγοι. Προχωρούν σε διακοπή εργασιών και επιλέγουν πλέον να εργάζονται κάτω από το ραντάρ της εφορίας χωρίς βιβλία, αποδείξεις, φόρους και χαράτσια.
Η εικόνα που μεταδίδουν οι εφορίες όλης της χώρας στην κεντρική υπηρεσία είναι ότι μέσα στον μεγάλο αριθμό των φορολογούμενων που κλείνουν τα μπλοκάκια τους περιλαμβάνονται και πάρα πολλοί επαγγελματίες της οικοδομής. Μάλιστα πολλοί καταναλωτές διαπιστώνουν οι ίδιοι πλέον την κατάσταση που έχει αρχίσει να δημιουργείται με τους τεχνίτες αυτών των κλάδων αφού όταν τους ζητούν απόδειξη δεν παίρνουν πλέον μόνο την απάντηση ότι θα τους χρεωθεί ο ΦΠΑ. Παίρνουν την απάντηση ότι "έχω κλείσει τα βιβλία μου και δεν μπορώ να δώσω απόδειξη. Δέχομαι πληρωμή μόνο σε μετρητά…"
Οι χιλιάδες υδραυλικοί και ηλεκτρολόγοι που έχουν κλείσει τα βιβλία τους υποδέχονται με μειδιάματα τις εξαγγελίες και τους σχεδιασμούς για την αναγκαστική προμήθεια των συσκευών POS αφού πλέον δεν τους αφορά καμία υποχρέωση από τη εφορία ή τα ασφαλιστικά ταμεία.
Αναλυτικά στοιχεία για τη διακοπή εργασιών των επαγγελματιών της οικοδομής δεν υπάρχουν. Αυτό που λένε, ωστόσο, στις εφορίες είναι ότι το κλείσιμο των βιβλίων συνοδεύεται και από άμεση κατάθεση πινακίδων των ΙΧ τους προκειμένου να μηδενίσουν το τεκμήριο και να αποφύγουν ακόμη και την υποβολή φορολογικής δήλωσης.
Ποιοι είναι όμως οι λόγοι που τους οδηγούν σε αυτήν την απόφαση. Ένας υδραυλικός με ένα ΙΧ και μια μικρή κατοικία φθάνει να έχει τεκμαρτό εισόδημα της τάξης των περίπου 7.000 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι του βεβαιώνεται φόρος εισοδήματος 1.540 ευρώ. Άλλα 650 ευρώ τέλος επιτηδεύματος και ετήσιες ασφαλιστικές εισφορές της τάξης των περίπου 2.000 ευρώ. Συνολικά δηλαδή ο ελάχιστος φόρος τους για να εργάζονται "με βιβλία" ανέρχεται στο ποσό των 4.110 ευρώ. Και σε αυτά δεν υπολογίζονται το μηνιαίο κόστος του φοροτεχνικού για ΦΠΑ και δηλώσεις. Καλούνται να πληρώσουν έτσι φόρους τουλάχιστον 16 ευρώ για κάθε εργάσιμη ημέρα τους. Και αυτά χωρίς έξοδα καυσίμων για τις μετακινήσεις τους, εργαλεία κλπ.
"Προφανώς θεωρούν ότι αυτό το ημερήσιο φορολογικό κόστος είναι μη ανταποδοτικό και επιλέγουν να εργαστούν μόνο ‘με μαύρα’", λέει έμπειρος φοροτεχνικός που έχει κλείσει τα βιβλία πολλών πρώην πελατών τους.