Πραγματική επιστήμη αποτελούσε στο παρελθόν το «στρώσιμο» της μηχανής ενός καινούριου αυτοκινήτου...
Μάλιστα οι κατασκευαστές περιέγραφαν με ακρίβεια τη διαδικασία ρονταρίσματος των μοντέλων τους, η οποία διαρκούσε αρκετές χιλιάδες χιλιόμετρα και απαιτούσε νωρίς την πρώτη αλλαγή λαδιών, συνήθως μετά από 1.000 έως 2.000 χιλιόμετρα.
Οι βελτιώσεις στα μηχανικά μέρη των μοντέρνων αυτοκινήτων, αλλά και οι ανώτερες προδιαγραφές των σημερινών λιπαντικών, δεν έχουν απαλλάξει εντελώς τον οδηγό από την υποχρέωση να «στρώσει» τη μηχανή του οχήματός του. Ωστόσο τα πράγματα έχουν γίνει πλέον πολύ ευκολότερα και αρκεί ένα προσεκτικό και συγκρατημένο στυλ οδήγησης για τα πρώτα 1.000 χιλιόμετρα. Ορισμένοι αυτοκινητοκατασκευαστές εξακολουθούν πάντως να ενημερώνουν και να συμβουλεύουν τους πελάτες τους για το ροντάρισμα του καινούριου τετράτροχού τους.
Για το σωστό «στρώσιμο» του κινητήρα επιλέγουμε να κινηθούμε με ήπιο στυλ, χωρίς απότομες εκκινήσεις και φρεναρίσματα και χωρίς να αλλάζουμε γρήγορα («καρφωτά») τις σχέσεις στο σαζμάν.
Τα πρώτα 500 χιλιόμετρα αποφεύγουμε να ξεπερνάμε τις 3.000 σ.α.λ. του βενζινοκινητήρα και μετά τις αυξάνουμε σταδιακά στα επόμενα 1.000 χιλιόμετρα μέχρι τις 4.000 σ.α.λ.
Στα πετρελαιοκίνητα μοντέλα διατηρούμε για το ίδιο διάστημα τις περιστροφές του ντιζελοκινητήρα κάτω από τις 2.500 σ.α.λ.
Πρέπει να ελέγχουμε κάθε εβδομάδα το λιπαντικό του κινητήρα, επειδή στις πρώτες 10.000 χιλιόμετρα μπορεί να εμφανίσει το μοτέρ υψηλή κατανάλωση λαδιού. Ωστόσο θα πρέπει να ανησυχήσετε, μόνον αν συνεχιστεί αυτό και αργότερα.
Ροντάρισμα με τη μορφή απαλών χειρισμών χρειάζονται εκτός του κινητήρα και τα υπόλοιπα μέρη του αυτοκινήτου, όπως το σαζμάν και τα φρένα, τα οποία θα σας το ανταποδώσουν στο μέλλον με μακροζωία, όπως εξάλλου και ο κινητήρας του αυτοκινήτου σας. Σύμφωνα με τους ειδικούς, τα φρένα ενός οχήματος χρειάζονται περίπου 200 χιλιόμετρα, μέχρι να πιάσουν τη μέγιστη αποτελεσματικότητά τους.
Το δικό τους «στρώσιμο» απαιτούν και τα ελαστικά, την οποίων η πρόσφυση είναι μειωμένη αρχικά. Αιτία είναι μία εξωτερική ελαιώδης επίστρωση του ελαστικού με βάση τη σιλικόνη, χάρη στην οποία ξεκολλά ευκολότερα από το καλούπι κατά την παραγωγή του. Γιαυτό και πρέπει να οδηγείτε τα πρώτα 300 χιλιόμετρα με καινούρια ελαστικά προσεκτικά (ιδιαίτερα σε βρεγμένο και ολισθηρό οδόστρωμα), μέχρι να φύγει η επίστρωση και να πατάει το πέλμα σωστά και χωρίς να γλιστράει στην άσφαλτο.