Latest News

Πέμπτη 10 Νοεμβρίου 2016

Πως το Facebook οδήγησε τον Τραμπ στον Λευκό Οίκο!


Οι ΗΠΑ μόλις ολοκλήρωσαν τις πρώτες προεδρικές εκλογές κατά τις οποίες η πλειοψηφία του εκλεκτορικού σώματος λάμβανε την ενημέρωσή της από τα social media, γράφει σε...
άρθρο του το Bloomberg. 
Και το αποτέλεσμα των εκλογών έχει ήδη σημάνει την έναρξη επιστημονικών μελετών και ερευνών (και) από τις εταιρίες που διαμόρφωσαν το περιεχόμενο αυτής της ενημέρωσης.
Το Facebook θα πρέπει να αντιμετωπίσει τη μεγάλη δυσαρέσκεια για το ρόλο που διαδραμάτισε στις εκλογές ως το μεγαλύτερο φίλτρο ειδήσεων στην ιστορία. Το 44% των ενηλίκων Αμερικανών έλαβαν την πληροφόρησή τους μέσω του Facebook, όπου πολλές από τις ειδήσεις ήταν από κομματικές πηγές με τις οποίες βέβαια μπορεί να συμφωνούσαν. Ο πολλαπλασιασμός των πλαστών ειδήσεων ήταν επίσης ένα σημαντικό πρόβλημα. Πλαστές ειδήσεις σχετικά με την Κλίντον, όπως αυτή που έλεγε ότι η οικογένεια Κλίντον διέπραξε φόνο και ότι ο Huma Abedin είναι τρομοκράτης διαδόθηκαν γρήγορα και μανιασμένα παρά τις διαψεύσεις και των μιντιακών οργανισμών.
Αυτές οι ιστορίες διαμόρφωσαν την κοινή γνώμη λέει ο Ed Wasserman, πρύτανης στο τμήμα δημοσιογραφίας του Berkeley. «Αυτό είναι ένα ορόσημο. Ο Τραμπ είχε την ικανότητα να περνάει το μήνυμά του χωρίς να είναι απαραίτητο να διαθέτει τις συνηθισμένες εγγυήσεις αξιοπιστίας που συνεπαγόταν η αποστολή του μηνύματος στο κοινό» λέει ο καθηγητής και προσθέτει «είχε ένα ολόκληρο σύστημα από media που ασκούσαν επιρροή χωρίς ουσιαστικά να έχουν κύρος. Και τα media που μιλούσαν και διέθεταν κύρος, το κύρος που προέρχεται μετά από προσεκτικό έλεγχο των δεδομένων, δεν είχαν στην πραγματικότητα επιρροή».
Σε δήλωσή του εκπρόσωπος του Facebook είπε για το ρόλο του μέσου ότι «ήταν απλά ένας από τους πολλούς τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι λάμβαναν ενημέρωση, και ήταν ένας από τους πολλούς τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι συνδέονται με τους ηγέτες τους, μετέχουν στην εκλογική διαδικασία και μοιράζονται τις απόψεις τους».
Πρώην και τωρινοί υπάλληλοι του Facebook, σήμερα γράφουν ότι το μέσο κοινωνικής δικτύωσης είναι υπεύθυνο για την πυροδότηση των μη έγκυρων ειδήσεων και της έντονης κομματοποίησης και οδήγησαν στην ανέλιξη του Τραμπ, λέει ο Bobby Goodlatte, που εργαζόταν στην εταιρεία από το 2008 μέχρι το 2012.
Το Facebook βέβαια έχει απαντήσει και στο παρελθόν σε κατηγορίες για τη ροή των ειδήσεων, ο Andrew Bosworth, στέλεχος της εταιρείας τονίζει ότι «η ροή των ειδήσεων δεν είναι τέλεια, αλλά τουλάχιστον έχουν μεγαλύτερη ποικιλία από τις εναλλακτικές που κυριαρχούσαν στην κατανάλωση ειδήσεων στα τέλη της δεκαετίας του 90».
Στο παρασκήνιο όμως, το Facebook μελετά και αναλύει τον αντίκτυπο της κατανάλωσης ειδήσεων. Το θέμα συζητήθηκε σε συνάντηση υψηλόβαθων στελεχών το καλοκαίρι. Η συνάντηση είχε στόχο να αναθεωρηθούν οι προτεραιότητες που δεν έδιναν έμφαση στα δημοσιεύματα των ΜΜΕ, υπέρ των αναρτήσεων από φίλους και οικογένεια.
Άλλωστε το Facebook δεν υποστηρίζει ότι είναι ΜΜΕ αλλά μία εταιρεία τεχνολογίας. Την ίδια ώρα όμως ερευνά το ρόλο του στην διάδοση ψεύτικων ειδήσεων. «Δεν μπορούμε να διαβάζουμε και να τσεκάρουμε τα πάντα» λέει ο επικεφαλής της ροής ειδήσεων, αυτό που κάνουμε είναι να δίνουμε τη δυνατότητα στους ανθρώπους να επισημαίνουν τα λάθη, στηριζόμαστε στην κοινότητα για να αναφέρει τέτοιου είδους περιεχόμενο».
Φυσικά εάν μία κοινότητα είναι έτοιμη να διαδώσει τα ψέματα και να τα αποδεχθεί θα είναι δύσκολο κάποιος από αυτή την κοινότητα να το καταγγείλει ως πλαστό.
Το Facebook μπορεί να βοήθησε τον Τραμπ να κερδίσει στις εκλογές, αλλά και το twitter του έδωσε τη δυνατότητα να έχει διαρκή πρόσβαση στους ψηφοφόρους. Φυσικά και η Κλίντον είχε τους λογαριασμούς της στα social media, αλλά ο Τραμπ με σχεδόν 14 εκατ. ακόλουθους είχε τη δυνατότητα να καθορίζει την ατζέντα, να ανοίγει κύκλους συζητήσεων και να μεταδίδει τα συχνά εμπρηστικά μήνυμά του. «Δεν έχει υπάρξει πιο αποτελεσματική λειτουργία του twitter από την προεκλογική εκστρατεία του Τραμπ» λέει ο Wasserman.
Οι μετοχές του twitter ενισχύθηκαν κατά 4,1% την Τετάρτη σε μία αναγνώριση του ρόλου του στην εκλογική διαδικασία, αλλά αυτό δεν είναι καλό για την εταιρεία. Όσο μεγαλύτερος γινόταν ο αριθμός των ακολούθων του Τραμπ, τόσο περισσότερο αυξάνονταν οι ρατσιστικές προσβολές και τα σχόλια μισογυνισμού των υποστηρικτών του προκαλώντας πονοκέφαλο στην εταιρεία. Τα trolls αυτοί που λειτουργούν υπέρ ενός υποψήφιου, χωρίς να είναι επίσημα ενταγμένοι στην εκστρατεία του, πολλές φορές επιτέθηκαν σε επικριτές του Τραμπ δημιουργώντας τους φόβο και ένα καθεστώς που τους έκανε να νιώθουν ανασφαλείς να πουν τις απόψεις τους.
Το twitter δεν είχε τη δυνατότητα να αντιμετωπίσει αυτές τις περιπτώσεις ηλεκτρονικής κακοποίησης κάτι που έκανε την Walt Disney να αποσύρει την πρότασή της για την εξαγορά του μέσου.
Στελέχη της εταιρείας όταν ρωτήθηκαν για αυτό είπαν ότι το μέσο είναι ένας χώρος για όλες τις ιδέες. Εάν υπάρχει κάποια λανθασμένη ενημέρωση ή ρητορική μίσους, τότε υπάρχει απάντηση.