Για τις σχέσεις κράτους – εκκλησίας, τα θρησκευτικά, την εκκλησιαστική περιουσία και τον υπουργό Παιδείας, μίλησε ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος σε...
συνέντευξη που παραχώρησε σε τηλεοπτικό σταθμό.
«Ο τόπος μας προχωράει από στιγμή σε στιγμή στον αφελληνισμό και στον αποχριστιανισμό», τόνισε ο αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος από την τηλεόραση του ΣΚΑΪ. Εμφατικά, μάλιστα, συμπλήρωσε για τον κίνδυνο ισλαμοποίησης πως «εκείνοι που δεν το βλέπουν είναι μακριά νυχτωμένοι».
Σε άλλο σημείο του λόγου του, αναφέρεται στον υπουργό Παιδείας Νίκο Φίλη και στον απόηχο της αντιπαράθεσης για το μάθημα των Θρησκευτικών, με την επισήμανση ότι «δυστυχώς, και ζητώ συγγνώμη γι’ αυτή τη φράση, ο κ. Φίλης είναι ένας προβληματικός άνθρωπος. Άλλα λέει το βράδυ, άλλα λέει το πρωί, είναι ασυνεπής. Και το λέω αυτό ως αρχιεπίσκοπος. Ασυνεπής στις σχέσεις του και στα λόγια του».
Σε άλλο σημείο του λόγου του, αναφέρεται στον υπουργό Παιδείας Νίκο Φίλη και στον απόηχο της αντιπαράθεσης για το μάθημα των Θρησκευτικών, με την επισήμανση ότι «δυστυχώς, και ζητώ συγγνώμη γι’ αυτή τη φράση, ο κ. Φίλης είναι ένας προβληματικός άνθρωπος. Άλλα λέει το βράδυ, άλλα λέει το πρωί, είναι ασυνεπής. Και το λέω αυτό ως αρχιεπίσκοπος. Ασυνεπής στις σχέσεις του και στα λόγια του».
Εν συνεχεία, θα επιβεβαιώσει αυτό που είχε πει πριν από λίγο καιρό, ότι ο Πάνος Καμμένος είχε απειλήσει να παραιτηθεί αν ο πρωθυπουργός δεν συμφωνούσε με όσα ζητούσε ο αρχιεπίσκοπος: «Αν μου πείτε Μακαριώτατε, δεν συμφωνείτε, δεν θέλετε, εγώ ρίχνω την κυβέρνηση αύριο το πρωί». «Και μάλιστα παρακάλεσε να μη φύγουμε από αυτόν τον χώρο -σχεδόν μετά δακρύων- αν δεν βρούμε λύση γιατί ο τόπος χρειάζεται συναίνεση για να προχωρήσουμε», συμπλήρωσε.
Ο προκαθήμενος της Εκκλησίας της Ελλάδος έκανε ακόμη λόγο για τη μητρική σχέση που υπάρχει μεταξύ της Εκκλησίας και του λαού και διερωτήθηκε «Ποιος θα μας χωρίσει;».
Σε ερώτηση «υπάρχει αυτή η κρίση στη σχέση Εκκλησίας – κυβέρνησης. Ακούει κανείς εκ δεξιών, “μα γιατί δεν είναι Χριστόδουλος ο Μακαριώτατος;”, εξ αριστερών, “προς Θεού να μη γίνει Χριστόδουλος ο Μακαριώτατος”. Εσείς πώς αντιδράτε σε αυτό;», απαντά ότι «Εγώ δεν πιστεύω στις συγκρούσεις. Πιστεύω στη συνεργασία. Αλλά δεν κάνω πίσω στις αρχές μου. Και οι αρχές μου είναι η πίστη μας στις αξίες, όπως είναι η πατρίδα μας. Για να πάμε λίγο πιο βαθιά στην ιστορία μας, στις παραδόσεις μας, στις οικογένειες μας, στον τρόπο ζωής μας». Ωστόσο, τονίζει ότι σέβεται το έργο του αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου.
Σε ερώτηση «υπάρχει αυτή η κρίση στη σχέση Εκκλησίας – κυβέρνησης. Ακούει κανείς εκ δεξιών, “μα γιατί δεν είναι Χριστόδουλος ο Μακαριώτατος;”, εξ αριστερών, “προς Θεού να μη γίνει Χριστόδουλος ο Μακαριώτατος”. Εσείς πώς αντιδράτε σε αυτό;», απαντά ότι «Εγώ δεν πιστεύω στις συγκρούσεις. Πιστεύω στη συνεργασία. Αλλά δεν κάνω πίσω στις αρχές μου. Και οι αρχές μου είναι η πίστη μας στις αξίες, όπως είναι η πατρίδα μας. Για να πάμε λίγο πιο βαθιά στην ιστορία μας, στις παραδόσεις μας, στις οικογένειες μας, στον τρόπο ζωής μας». Ωστόσο, τονίζει ότι σέβεται το έργο του αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου.
Ακολούθως, αναφέρεται στο ότι ουδέποτε αρνήθηκε τον διάλογο «και με τον κ. Παπανδρέου και με τον κ. Καραμανλή και με τον κ. Σαμαρά. Και τώρα με τον κ. Τσίπρα». Ωστόσο, «Αν τα πράγματα πάνε σε αδιέξοδο, ασφαλώς δεν θα μείνουμε με κλειστά τα μάτια και με δεμένα τα χέρια».
Σε ό,τι αφορά την εκκλησιαστική περιουσία κάνει λόγο για «εκκλησιαστική περιουσία 1.000 προσώπων, Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου», ενώ για τη σχέση του με τον Οικουμενικό Πατριάρχη, το Πατριαρχείο και το θέμα των νέων χωρών αποφαίνεται ότι «ο Πατριάρχης μας είναι δεκτός, όπου θέλει να έρθει στην Ελλάδα, στην Πελοπόννησο, στα νησιά μας, γιατί είναι ο δικός μας ο Πατριάρχης».
Σχετικά με το προσφυγικό, αναφέρεται στο φιλανθρωπικό έργο της Εκκλησίας προς κάθε κατεύθυνση, «αλλά φοβάμαι ότι η φιλοξενία των ξένων, των προσφύγων έχει γίνει λίγο επαγγελματική».
Τέλος, σε ό,τι αφορά την υστεροφημία του, επισημαίνει ότι δεν τον απασχολεί καθόλου η υστεροφημία, ότι δεν επιθυμεί να έρθει σε σύγκρουση ούτε με την κυβέρνηση «ούτε με τους δικούς μας τους ανθρώπους». Και καταλήγει: «Όπως είπα και στον ενθρονιστήριο λόγο μου, δεν θα ήθελα τίποτα περισσότερο από το να έχω ένα θρονί, όπως είπε ο Κοσμάς ο Αιτωλός, στο τέλος της ζωής μου να κάτσω σε ένα θρονάκι και να τελειώσω».