Σε τροχιά προσαρμογής στα νέα δεδομένα που προκαλεί η «έκρηξη» της τεχνολογίας και η απήχηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης κινείται η παγκόσμια αγορά...
των media.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως κατά την τελευταία δεκαετία, υπό το βάρος της μείωσης της κυκλοφορίας (του Τύπου) και της σημαντικής υποχώρησης των εσόδων από τη διαφημιστική δαπάνη, οι νέοι «παίκτες» που δραστηριοποιούνται στη βιομηχανία των media περνούν στη νέα εποχή, στην ψηφιακή εποχή.
Πλέον οι μεγάλης κυκλοφορίας καθημερινές εφημερίδες βασίζονται, κατά ένα πολύ μεγάλο ποσοστό στο καθεστώς των συνδρομών, με στόχο την ανάπτυξη της online διαφήμισης. Όμως τα σχέδια δεν αποδίδουν ακόμη τα προσδοκώμενα. Τα έσοδα από την ψηφιακή διαφήμιση δεν έχουν ακόμη κατορθώσει να αντισταθμίσουν τη «βουτιά» των εσόδων από το μέτωπο του Τύπου. Και η «βουτιά» τους είναι ραγδαία, ήτοι πολύ μεγαλύτερη από ότι ήταν πριν από έναν χρόνο.
Τα έσοδα από διαφημίσεις της Tribune Publishing, ιδιοκτήτριας ενός χαρτοφυλακίου εφημερίδων που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τους Los Angeles Times και την Chicago Tribune, έπεσαν κατά 12,4% το τελευταίο τρίμηνο. Τα έσοδα της News Corp –ιδιοκτήτριας των Wall Street Journal, The Times και της The Sun- έπεσαν κατά 11% το αντίστοιχο διάστημα. Τα έσοδα από διαφημίσεις των New York Times μειώθηκαν κατά περίπου 7%.
Η κατάρρευση των εσόδων των εφημερίδων δεν θα απασχολούσε τόσο πολύ αν η ψηφιακή διαφήμιση κάλυπτε το κενό. Αλλά δεν το καλύπτει. Και αυτό γιατί οι μεγάλες εταιρείες αυξάνουν τους προϋπολογισμούς τους για ψηφιακή διαφήμιση αλλά το μεγαλύτερο κομμάτι των κονδυλίων πάνε σε μεγάλες τεχνολογικές πλατφόρμες όπως το Facebook και το Google.
Οι δημοσιογραφικοί οργανισμοί τρώνε από τα ψίχουλα που πέφτουν από το τραπέζι των τεχνολογικών γιγάντων. Ακόμη και αυτά τα ψίχουλα γίνονται όλο και πιο σπάνια. Τα έσοδα των New York Times από ψηφιακές διαφημίσεις το πρώτο τρίμηνο του έτους ήταν λιγότερα από το πρώτο τρίμηνο του 2015. Οι Facebook και Google δεν έχουν τέτοιες ανησυχίες. Οι δύο τεχνολογικοί γίγαντες μοιράστηκαν τη μερίδα του λέοντος (περίπου τα 2/3) των 20 δισ. δολαρίων που ξόδεψαν οι εταιρείες πέρσι για διαφημίσεις σε κινητά.
Σε μια προσπάθεια να μαζέψουν μεγαλύτερο κομμάτι της διαφημιστικής πίτας, οι εκδότες στρέφονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και κλειστές πλατφόρμες όπως το Facebook και η Apple κάνοντας χρήση εργαλείων, όπως το Facebook Instant Articles.
Υπάρχει μια λογική πίσω από αυτό. Μέσα σε πέντε χρόνια, από το 2011 έως σήμερα, το ποσοστό των ενηλίκων στις ΗΠΑ που κατείχαν κινητό αυξήθηκε από το 46% στο 82%, σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen. Μια πρόσφατη έρευνα του Knight Foundation έδειξε πως οι χρήστες κινητού ξοδεύουν μόλις το 5% του χρόνου που το χρησιμοποιούν στην ανάγνωση ειδήσεων και περίπου το 30% στα κοινωνικά δίκτυα. Οι χρήστες του Facebook συνεχίζουν να ενημερώνονται και να διαβάζουν ειδήσεις μόνο που τώρα αυτός που καθορίζει τα νέα που εμφανίζονται μπροστά τους είναι ένας αλγόριθμος που βασίζεται στο πόσοι άλλοι χρήστες διάβασαν το άρθρο και πόση ώρα ασχολήθηκαν μαζί του. Με άλλα λόγια, άρθρα που ενθαρρύνουν τον χρήστη να παραμείνουν σε αυτά έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να εμφανιστούν.
Το Facebook λοιπόν γίνεται ο κυρίαρχος εταίρος σε αυτή τη σχέση με τα Μέσα Ενημέρωσης. Ωστόσο είναι μια σχέση που οι δημοσιογραφικοί οργανισμοί είναι υποχρεωμένοι να διατηρήσουν. Είναι πολύ νωρίς για να πει κάποιος αν τελικά το Instant Articles θα παράγει ουσιαστικά έσοδα για τους εκδότες.
Μια νέα έκθεση της Διεθνούς Ένωσης Ειδησεογραφικών Μέσων (International News Media Association -ΙΝΜΑ), προειδοποιεί για τους κινδύνους που κρύβει η πολύ στενή σχέση με τις τεχνολογικές πλατφόρμες. Δείχνει στο παράδειγμα της Dell, η οποία σταδιακά μετέφερε κάθε κομμάτι της παραγωγής των υπολογιστών της στην Asus, η οποία όμως πήρε όλη αυτή την τεχνογνωσία που έμαθε και λάνσαρε τα δικά της προϊόντα που ανταγωνίζονται αυτά της Dell και με χαμηλότερες τιμές. Αναθέτοντας σε τρίτο την παραγωγής της, η Dell δημιούργησε από μόνη της έναν σημαντικό ανταγωνιστή.
Ο ίδιο κίνδυνος ισχύει και για τις επιχειρήσεις των Media, σύμφωνα με την INMA. Για τους εκδοτικούς οργανισμούς, το τίμημα που πληρώνουν για τη δωρεάν προβολή των προϊόντων τους είναι πως ότι μαθαίνουν το μαθαίνει και η ίδια η πλατφόρμα.
Το Faceook χρειάζεται τις ειδήσεις. Οι χρήστες του θέλουν να διαβάζουν ειδήσεις: Περίπου το 70% των χρηστών του Facebook διαβάζει ειδήσεις μέσω του κοινωνικού δικτύου σύμφωνα με τα στοιχεία του Knight Foundation. Όμως, με την βιομηχανία των ειδήσεων να υποφέρει από την κατάρρευση των διαφημιστικών εσόδων και μάλιστα χωρίς να έχει εναλλακτικές, η σχέση της με το Facebook είναι όσο μονόπλευρη γίνεται.
Insider.gr