Latest News

Τετάρτη 27 Απριλίου 2016

Η επόμενη μέρα για την «Παναγία Τήνου» - Οι δύτες, το ρήγμα και το σχέδιο απάντλησης των υδάτων


Νέα έρευνα στα ύφαλα του επιβατηγού οχηματαγωγού πλοίου «Παναγία Τήνου», στο οποίο...
προκλήθηκε εισροή υδάτων και έχει παρουσιάσει από χθες επικίνδυνη δεξιά κλίση 40 μοιρών στο λιμάνι του Πειραιά στην πύλη Ε-4, αναμένεται να πραγματοποιήσουν σήμερα ιδιώτες δύτες υπό τον συντονισμό ειδικών συνεργείων.
Στόχος είναι να εντοπιστεί το ρήγμα που προκάλεσε την εισροή υδάτων στο πλοίο και να στεγανοποιηθεί, αλλά και να τεθεί σε εφαρμογή το σχέδιο για απάντληση των υδάτων.
Δύτες που βούτηξαν και χθες στο ίδιο σημείο, δεν μπόρεσαν να διακρίνουν πολλά πράγματα λόγω των θολών νερών από τη λάσπη, καθώς πιθανολογείται ότι το «Παναγία Τήνου» πρέπει να έχει καθίσει στο έδαφος του βυθού και η κατάσταση να έχει σταθεροποιηθεί.
Το βάθος στο συγκεκριμένο σημείο, σύμφωνα με εκτιμήσεις, πρέπει να φτάνει τα οκτώ μέτρα, όσο και το ύψος του πλοίου.
Στο σημείο, έχουν τοποθετηθεί πλωτά αντιρρυπαντικά φράγματα, ενώ παράλληλα βρίσκονται εκεί δύο αντιρρυπαντικά σκάφη και δύο ρυμουλκά για λόγους ασφαλείας, καθώς το πλοίο πιθανόν έχει μικρή ποσότητα καυσίμων, που δεν έχει ακόμα προσδιοριστεί.
Το «Παναγία Τήνου» ήταν δεμένο στην πύλη Ε4, δίπλα από τα πλοία που «δένουν» στην πύλη Ε3 και εκτελούν καθημερινά δρομολόγια για Κρήτη.
Πλοίο που βρισκόταν δίπλα του χρειάστηκε να μετακινηθεί σε άλλο σημείο του λιμανιού, ενώ μετά το χθεσινό περιστατικό θα εξεταστεί για λόγους ασφαλείας εάν θα γίνει επανακαθορισμός των θέσεων των πλοίων που θα συνδέουν τον Πειραιά με την Κρήτη.
Το σημείο του ναυτικού ατυχήματος είναι, όμως, νευραλγικό για το λιμάνι, καθώς βρίσκεται μεταξύ των προβλητών που προσορμούν τα πλοία που καλύπτουν τις γραμμές της Κρήτης και αυτά που εξυπηρετούν τις γραμμές των Κυκλάδων. Περαιτέρω, το συμβάν έλαβε χώρα σε μια περίοδο που η αυξημένη, λόγω των αργιών του Πάσχα, επιβατική κίνηση επιτείνει το πρόβλημα.

Σύμφωνα με πηγές του ΟΛΠ, το πλοίο επρόκειτο να εκπλειστηριαστεί έναντι οφειλών ελλιμενισμού και άλλων προς την εισηγμένη. Απόφαση όμως που δεν μπόρεσε να ληφθεί, λόγω και της αδυναμίας του Δ.Σ. να συγκληθεί εδώ και δύο βδομάδες, εξαιτίας, μεταξύ άλλων, και των τελευταίων πρωτοφανών αντιδράσεων εργαζομένων στην ιδιωτικοποίηση.

Ειδικότερα, κατά την τελευταία προγραμματισμένη, για τις 19 Απριλίου, συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Οργανισμού, που δεν έγινε μετά την εισβολή ομάδας συνδικαλιστών στον χώρο της συνεδρίασης, στα θέματα της ημερήσιας διάταξης ήταν και η «έγκριση διενέργειας ανοικτού πλειοδοτικού διαγωνισμού για την εκποίηση/πώληση και απομάκρυνση εκτός Λιμένα Πειραιά του επιβλαβούς πλοίου/πλωτού ναυπηγήματος Ε/Γ – Ο/Γ “Παναγία Τήνου”, Ν.Π. 9913, που βρίσκεται στην περιοχή αρμοδιότητας ΟΛΠ Α.Ε. (Κεντρικό Λιμάνι Πειραιά), και των όρων της σχετικής διακήρυξης».

Το πλοίο, προηγούμενες ονομασίες του οποίου ήταν «Αγ. Γεώργιος», «Παντοκράτωρ», «Παναγιά Εκατονταπυλιανή», «Εξπρές Αρτεμης», αλλά και άλλες νωρίτερα, με γνωστότερη ίσως τη «Ρομίλντα», όταν ανήκε στον στόλο του Γεράσιμου Αγούδημου, είχε ναυπηγηθεί το 1972 στην Αγγλία. Είναι μήκους 117 μέτρων και ολικής χωρητικότητας (GT) 5.122 τόνων, και η τελευταία ανακατασκευή του είχε ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2009. Ανήκε από το 2004 στην Ventouris Sea Lines, που ιδρύθηκε το 1987 από τον Ευάγγελο Κ. Βεντούρη, και έκτοτε επί δύο και πλέον δεκαετίες κάλυπτε με τακτικά δρομολόγια αρκετά λιμάνια των δυτικών κυρίως Κυκλάδων. Ομως από το 2010 και μετά, και καθώς η κρίση κλιμακωνόταν και η επιβατική και εμπορική κίνηση συρρικνώθηκε δραματικά, η εταιρεία, με μόνον αυτό το πλοίο στο ενεργητικό της, αντιμετώπισε σοβαρότατα προβλήματα.

To «Παναγία Τήνου» βρέθηκε έτσι, στα τέλη του 2014, δεμένο στην περιοχή του Αγίου Διονυσίου, όπου και παρέμεινε εδώ και ενάμιση έτος περίπου. Αρχικά είχε γίνει επίσχεση εργασίας από ναυτικούς, λόγω οφειλών δεδουλευμένων, και στα τέλη του 2015 το ΝΑΤ προέβη στην αναγκαστική κατάσχεσή του, σύμφωνα με τις κείμενες περί ΝΑΤ διατάξεις, λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών. Ομως επί της πλοιοκτήτριας απαιτήσεις έχει και ο ΟΛΠ, όπως και διοικητικές αρμοδιότητες επί του πλοίου της, αφού βρισκόταν ελλιμενισμένο στην περιοχή ευθύνης του.

Στο σημείο τού εν εξελίξει ναυαγίου επιχειρούσαν ήδη από τις πρώτες ώρες του συμβάντος ρυμουλκά, δύτες και εταιρείες αντιρύπανσης, προκειμένου αφενός να ελεγχθεί η κλίση την οποία είχε πάρει εξαιτίας εισροής υδάτων και αφετέρου να αποτραπεί ρύπανση των υδάτων. Στις αρχές Δεκεμβρίου στο πλοίο είχαν ανέβει άγνωστοι, οι οποίοι αφαίρεσαν ό,τι αντικείμενο και εξοπλισμό αξίας μπόρεσαν να απομακρύνουν.