Έφυγε αργά το βράδυ από τη ζωή, σε ηλικία 91 ετών, ο Ακαδημαϊκός και ζωγράφος Παναγιώτης Τέτσης, ο τελευταίος της παλιάς φρουράς των...
ελλήνων ζωγράφων.
Νοσηλευόταν στο νοσοκομείο Ευαγγελισμός όλο το τελευταίο χρονικό διάστημα μετά από επιδείνωση της υγείας του. Πρόκειται για πολύ μεγάλη απώλεια καθώς θεωρείτο ένας από τους σπουδαιότερους ζωγράφους που διαμόρφωσαν την ελληνική μεταπολεμική ζωγραφική μαζί με τον Γιάννη Μόραλη.
Περφόρμερ της πινελιάς
Με πλούσιο πνευματικό, καλλιτεχνικό και διδακτικό έργο, ύμνησε το ελληνικό φως και χρώμα. Εχει δωρίσει πάνω από 200 έργα στην Εθνική μας Πινακοθήκη. «Μεγάλος μάστορας αλλα και αριστοκρατης του χρωματος. Με θεματολογια κλασσικη, ως πρόφαση και αφετηρια για να ξεδιπλώσει το άφθονο, το δικο του μοναδικο χρώμα. Σαν μεγάλος μετεμ...πρεσσιονιστης του 19ου αιώνα που μυστηριωδως μεταπηδησε στον 21ο κι έμοιαζε τοσο φρεσκος και ορμητικος και περφορμερ της πινελιας οσο ελάχιστοι συγχρονοι. Ειχε έναν βαθεια κρυμμένο στοχασμό για τη φιλοσοφια της τεχνης του πισω απ' τις γρηγορες πινελιες και την "ήσυχη ζωη" οσων απεικονιζε σε χρωματικη αναταραχη», σημειώνει ο τεχνοκριτικός Χάρης Καμπουρίδης.
Η νεκρώσιμη ακολουθία θα γίνει τη Δευτέρα 7 Μαρτίου στον Ιερό Ναό του Αγίου Διονυσίου του Αεροπαγίτη στην οδό Σκουφά. Σύμφωνα με πληροφορίες, θα κηδευτεί την επόμενη ημέρα, Τρίτη, στην ιδιαίτερή του πατρίδα, την αγαπημένη του ΄Υδρα που τόσο ύμνησε με τη ζωγραφική του.
Η ζωή του
Ο Παναγιώτης Τέτσης γεννήθηκε στην Ύδρα το 1925 και το 1940 πήρε τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής ενώ την ίδια χρονιά γνωρίζει τους «πραγματικούς του δασκάλους», τον Πικιώνη και τον Χατζηκυριάκο - Γκίκα. Το 1943 σπουδάζει ζωγραφική στο προπαρασκευαστικό τμήμα της «Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών» στην Αθήνα, κοντά στους Δ. Μπισκίνη και Π. Μαθιόπουλο. Ακολουθεί η εισαγωγή του στα εργαστήρια της Σχολής, κοντά στον Κ. Παρθένη, απ' όπου αποφοίτησε το 1949. Μέλος της ομάδας Αρμός Α και αργότερα της ομάδας Αρμός Β, το 1951 διορίστηκε επιμελητής στην έδρα του ελεύθερου σχεδίου με καθηγητή τον Χατζηκυριάκο - Γκίκα στην Ανώτατη Σχολή Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ. Από το 1953 έως το 1956, ο Π. Τέτσης εγκαθίσταται στο Παρίσι, με υποτροφία του ΙΚΥ. Εκεί, στη Σχολή Καλών Τεχνών του Παρισιού διδάσκεται την τέχνη της χαλκογραφίας. Από το 1958 έως το 1976 διδάσκει στο Ελεύθερο Σπουδαστήριο Καλών Τεχνών (γνωστή αργότερα ως «Σχολή Βακαλό»), ενώ παράλληλα (έως το 1962) διδάσκει ελεύθερο σχέδιο στη «Σχολή Σχεδιαστών του Αθηναϊκού Τεχνολογικού Ομίλου». Το 1958 το ελληνικό τμήμα της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Τέχνης τον εκλέγει μεταξύ Ελλήνων υποψηφίων, για το διεθνές βραβείο του Μουσείου Γκουνγκενχάιμ, όπου και εκτίθεται το έργο του. Ακολουθεί (1962) το Βραβείο Κριτικών για το έργο «Το Ναυπηγείο», ενώ το 1970 ορίζεται εκπρόσωπος της Ελλάδας στην Μπιενάλε Βενετίας. Λόγω των ειδικών πολιτικών συνθηκών αρνείται τη συμμετοχή. Το 1976 ο Π. Τέτσης εκλέγεται καθηγητής στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, στο Γ΄ Εργαστήριο Ζωγραφικής, όπου διδάσκει έως το 1991. Το 1989 η σύγκλητος τον εκλέγει πρύτανη του Ιδρύματος και το 1993 εκλέγεται τακτικό μέλος στην Ακαδημία Αθηνών.
Έχει λάβει μέρος σε διεθνείς εκθέσεις ως εκπρόσωπος της Ελλάδας. Έχει παρουσιάσει έργα του σε 90 ατομικές και σε πάρα πολλές θεματικές - ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Ο γιος του, Αλέξης, παρέλαβε το μεγάλο βραβείο, Γιάννη Μόραλη, προς τιμήν του την περασμένη Δευτέρα 29 Φεβρουαρίου
Στον Παναγιώτη Τέτση δόθηκε τη Δευτέρα 29 Φεβρουαρίου το πρώτο Εικαστικό Βραβείο «Γιάννης Μόραλης» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Ο ίδιος ήταν ήδη αρκετά καταβεβλημένος από τα προβλήματα υγείας του, κι έτσι τη διάκριση παρέλαβε ο γιος του, Αλέξης. Στη φωτογραφία μαζί με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Προκόπη Παυλόπουλο και τον υπουργό Πολιτισμού κι Αθλητισμού, Αριστείδη Μπαλτά από τη βραδιά.
«Αλήθεια ποιος μπορεί να φανταστεί την Ιστορία της νεοελληνικής ζωγραφικής χωρίς την παρουσία του Τέτση; Η συνολική εικόνα της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής θα έχανε ακαριαία τους υψηλότατους τόνους της και κυρίως αυτόν τον μεταδοτικό παλμό, αυτόν τον ακαταμάχητο οίστρο, το ιαματικό αίσθημα ζωτικής ευφορίας και ψυχικής υγείας που αποπνέουν τα έργα του Υδραίου δημιουργού», είχε πεί πριν λίγες ημέρες η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης και στενή του φίλη , Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα
Να διατεθούν 20% των έργων του για να εμπλουτίσει η Ενθική Πινακοθήκη τις συλλογές της
Από τα 200 έργα που έχει διαθέσει στην Εθνική Πινακοθήκη ζητήσε με επιστολή του να διαθέσουν το 20% αυτών προκειμένου να αγοράσουν έργα τέχνης άλλων καλλιτεχνών που λείπουν από τις συλλογές της. Προς τιμήν του στη νέα Εθνική Πινακοθήκη θα φιλοξενείται η μνημειακή «Λαϊκή αγορά» του ,στην κεντρική αίθουσα που φέρει το όνομά του.