Την ώρα που οι τοπικοί φορείς της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά συναντούσαν τον αρμόδιο υπουργό Θοδωρή Δρίτσα, το νέο σχέδιο πώλησης του ΟΛΠ είχε φθάσει από το ΤΑΙΠΕΔ στο...
υπουργείο Ναυτιλίας.
Η κτηματική υπηρεσία του Δημοσίου έχει ήδη ολοκληρώσει τη μελέτη για το πού ανήκει η χερσαία ζώνη του λιμανιού και σε ποιον η θαλάσσια και τι έχει παραχωρηθεί με ενοίκιο στους δήμους. Από την πώληση δεν εξαιρείται το παραλιακό μέτωπο του Συγκροτήματος των Λιπασμάτων της Δραπετσώνας, το οποίο περιλαμβάνει ένα κομμάτι που ανήκει στον ΟΛΠ, ένα στην Εθνική Τράπεζα και ένα στην εταιρεία πετρελαιοειδών BP. Στο συγκεκριμένο σημείο του λιμανιού έχει προβλεφθεί η επέκταση προβλητών προκειμένου να εξυπηρετήσει πλοία της ακτοπλοΐας.
Αντιδράσεις για τον αιφνιδιασμό των δημάρχων
υπουργείο Ναυτιλίας.
Το σχέδιο των περίπου 80 σελίδων ήταν ήδη έτοιμο πριν καν γίνει η προγραμματισμένη συνάντηση με την αντιπροσωπεία από τον περιφερειάρχη Πειραιά Γιώργο Γαβρίλη και στους δημάρχους Πειραιά Γιάννη Μώραλη, Κερατσινίου - Δραπετσώνας Χρήστο Βρεττάκο, Περάματος Γιάννη Λαγουδάκη και Σαλαμίνας Ισιδώρα Νάννου.
Το σχέδιο δόθηκε προκειμένου να εξεταστεί από τα αρμόδια υπουργεία. Μέσα σε μία εβδομάδα θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η διαβούλευση για να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού, καθώς τα χρονοδιαγράμματα που αφορούν στην αξιοποίηση του λιμανιού είναι ασφυκτικά, λόγω μνημονίου.
Η νέα σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΠ πρόκειται να δοθεί για παρατηρήσεις και στους βασικούς διεκδικητές για την απόκτηση του 51% των μετοχών του ΟΛΠ από τους οποίους είναι βέβαιο ότι θα ζητούνται επενδύσεις για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, προκειμένου να παραχωρηθεί στη συνέχεια και επιπλέον ποσοστό – μέχρι και το 67% των μετοχών της επιχείρησης.
Οι υποψήφιοι μνηστήρες για το λιμάνι του Πειραιά φέρεται να είναι η κινεζική Cosco (σ.σ. είναι και το μεγάλο φαβορί καθώς έχει ήδη και τον ΣΕΜΠΟ στην προβλήτα 2 στο Ικόνιο), η δανική APM Terminals και η ICTS από τις Φιλιππίνες. Οι τρεις υποψήφιοι αγοραστές αναμένεται να υποβάλουν στη συνέχεια κλειστές δεσμευτικές προσφορές οι οποίες θα αξιολογηθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, ενώ η σύμβαση παραχώρησης με νομοσχέδιο θα πάρει τον δρόμο για ψήφιση στη Βουλή. Ο αρμόδιος υπουργός ξεκαθάρισε πως η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ θα προχωρήσει κανονικά καθώς εντάσσεται και στο πλαίσιο της πρώτης αξιολόγησης της κυβέρνησης.
Η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του λιμανιού αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το αργότερο στις αρχές του 2016.
Το master plan της πώλησης του λιμανιού:
Το σχέδιο δόθηκε προκειμένου να εξεταστεί από τα αρμόδια υπουργεία. Μέσα σε μία εβδομάδα θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η διαβούλευση για να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού, καθώς τα χρονοδιαγράμματα που αφορούν στην αξιοποίηση του λιμανιού είναι ασφυκτικά, λόγω μνημονίου.
Η νέα σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΠ πρόκειται να δοθεί για παρατηρήσεις και στους βασικούς διεκδικητές για την απόκτηση του 51% των μετοχών του ΟΛΠ από τους οποίους είναι βέβαιο ότι θα ζητούνται επενδύσεις για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, προκειμένου να παραχωρηθεί στη συνέχεια και επιπλέον ποσοστό – μέχρι και το 67% των μετοχών της επιχείρησης.
Οι υποψήφιοι μνηστήρες για το λιμάνι του Πειραιά φέρεται να είναι η κινεζική Cosco (σ.σ. είναι και το μεγάλο φαβορί καθώς έχει ήδη και τον ΣΕΜΠΟ στην προβλήτα 2 στο Ικόνιο), η δανική APM Terminals και η ICTS από τις Φιλιππίνες. Οι τρεις υποψήφιοι αγοραστές αναμένεται να υποβάλουν στη συνέχεια κλειστές δεσμευτικές προσφορές οι οποίες θα αξιολογηθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, ενώ η σύμβαση παραχώρησης με νομοσχέδιο θα πάρει τον δρόμο για ψήφιση στη Βουλή. Ο αρμόδιος υπουργός ξεκαθάρισε πως η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ θα προχωρήσει κανονικά καθώς εντάσσεται και στο πλαίσιο της πρώτης αξιολόγησης της κυβέρνησης.
Η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του λιμανιού αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το αργότερο στις αρχές του 2016.
Το master plan της πώλησης του λιμανιού:
"Τα δίνουν όλα" εκτός από τους...Δήμους!
Η κτηματική υπηρεσία του Δημοσίου έχει ήδη ολοκληρώσει τη μελέτη για το πού ανήκει η χερσαία ζώνη του λιμανιού και σε ποιον η θαλάσσια και τι έχει παραχωρηθεί με ενοίκιο στους δήμους. Από την πώληση δεν εξαιρείται το παραλιακό μέτωπο του Συγκροτήματος των Λιπασμάτων της Δραπετσώνας, το οποίο περιλαμβάνει ένα κομμάτι που ανήκει στον ΟΛΠ, ένα στην Εθνική Τράπεζα και ένα στην εταιρεία πετρελαιοειδών BP. Στο συγκεκριμένο σημείο του λιμανιού έχει προβλεφθεί η επέκταση προβλητών προκειμένου να εξυπηρετήσει πλοία της ακτοπλοΐας.
Εκείνο που προκαλεί εντύπωση είναι το γεγονός ότι εκτός και η περιοχή των πρώην Λιπασμάτων στη Δραπετσώνα με βάση το σχέδιο δεν εξαιρείται από την παραχώρηση ούτε το πορθμείο του Περάματος (από το οποίο εκτιμάται ότι ο επενδυτής θα έχει κέρδη περίπου 1 εκατ. ευρώ τον χρόνο έναντι 600.000-700.000 σήμερα). Εύλογα ερωτηματικά δημιουργούνται για το μέλλον της περιοχής της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης Περάματος.
Απλά, το... καρότο στη νέα σύμβαση είναι η αύξηση του ετήσιου ανταποδοτικού τέλους του ΟΛΠ προς το κράτος από το 2% στο 3,5% και το ΤΑΙΠΕΔ φαίνεται να προτείνει όλο το ποσοστό από το τέλος αυτό να αποδίδεται ως ανταποδοτικό στους δήμους και όχι μόνο το ποσοστό της αύξησης.
Αντιδράσεις για τον αιφνιδιασμό των δημάρχων
Μετά τη συνάντηση υπήρξε προβληματισμός στην αντιπροσωπεία που συναντήθηκε με τον υπουργό Ναυτιλίας Οι δήμαρχοι έκαναν λόγο για αιφνιδιασμό καθώς το σχέδιο παραχώρησης παρουσιάστηκε χωρίς να έχει προηγηθεί διαβούλευση με τις τοπικούς φορείς και τις προσεχείς ημέρες θα συζητήσουν τις εξελίξεις σε συνεδριάσεις δημοτικών συμβουλίων και θα καθορίσουν στη συνέχεια από κοινού τις επόμενες κινήσεις τους.
Οι προβληματισμοί των δήμων και των δημάρχων είναι πάρα πολύ σοβαροί, οι εξελίξεις αυτές θα καθορίσουν για πολλές δεκαετίες το μέλλον του Πειραιά και της ευρύτερης περιοχής της περιφέρειας Πειραιά και επομένως η συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών σε αυτές τις εξελίξεις είναι παραπάνω από απαραίτητες, παραδέχτηκε ο Θ. Δρίτσας μετά τη συνάντηση με την αντιπροσωπεία.
Πρόσθεσε επίσης ότι «σε αυτή την κατεύθυνση, σήμερα δεν υπάρχουν συμπεράσματα, αλλά νομίζω ότι υπάρχει ένα πολύ σοβαρό συμπέρασμα: ότι οι εξελίξεις για το λιμάνι του Πειραιά μας αφορούν όλους και όλοι πρέπει να έχουμε την αποτύπωση της γνώμης, έστω σε αυτά τα πολύ σκληρά και πολύ δεσμευτικά και από άποψη πλαισίου και από άποψη χρόνου περιθώρια».
Σ' αυτό τον λίγο χρόνο που απομένει θα είναι πολύ δημιουργική η συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών και πάνω από όλα της αυτοδιοίκησης, υποστήριξε ο υπουργός Ναυτιλίας, συμπληρώνοντας ότι τα θέματα που θέτουν οι δήμοι είναι ανοικτά και από εκεί και πέρα θα κριθεί πώς και σε τι βαθμό θα μπορέσει να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο που να ισορροπεί τουλάχιστον και να δίνει λύσεις ζωτικής σημασίας για τις τοπικές κοινωνίες.
Πρόσθεσε επίσης ότι «σε αυτή την κατεύθυνση, σήμερα δεν υπάρχουν συμπεράσματα, αλλά νομίζω ότι υπάρχει ένα πολύ σοβαρό συμπέρασμα: ότι οι εξελίξεις για το λιμάνι του Πειραιά μας αφορούν όλους και όλοι πρέπει να έχουμε την αποτύπωση της γνώμης, έστω σε αυτά τα πολύ σκληρά και πολύ δεσμευτικά και από άποψη πλαισίου και από άποψη χρόνου περιθώρια».
Σ' αυτό τον λίγο χρόνο που απομένει θα είναι πολύ δημιουργική η συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών και πάνω από όλα της αυτοδιοίκησης, υποστήριξε ο υπουργός Ναυτιλίας, συμπληρώνοντας ότι τα θέματα που θέτουν οι δήμοι είναι ανοικτά και από εκεί και πέρα θα κριθεί πώς και σε τι βαθμό θα μπορέσει να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο που να ισορροπεί τουλάχιστον και να δίνει λύσεις ζωτικής σημασίας για τις τοπικές κοινωνίες.
Πάντως, σύμφωνα με όσα έχουν δηλώσει ο Αντιπεριφερειάρχης Πειραιά και οι δήμαρχοι από τους παραλιμένιους δήμους έθεσαν το θέμα της εξαίρεσης από τη σύμβαση παραχώρησης του θαλάσσιου μετώπου του Συγκροτήματος των Λιπασμάτων Δραπετσώνας, αλλά και εδαφών από τη χερσαία ζώνη που έχουν παραχωρηθεί έναντι μικρού τιμήματος από τον ΟΛΠ στους δήμους.
Παράλληλα, ζήτησαν να συμπεριληφθεί στη σχετική σύμβαση το θέμα των ανταποδοτικών τελών προς τους δήμους αλλά και να υπάρξει δημόσια αρχή λιμένος. Εξάλλου, δεν διευθετείται από το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων το θέμα της εξαίρεσης του παραλιακού μετώπου και εδαφών της χερσαίας ζώνης του λιμανιού που έχουν παραχωρηθεί αντί μικρού τιμήματος σε δήμους ενώ φαίνεται να γίνεται αποδεκτό το θέμα της απόδοσης χρημάτων στους παραλιμένιους δήμους από το ανταποδοτικό τέλος που περιλαμβάνεται στη νέα σύμβαση.
Ήδη ο δήμαρχος Κερατσινίου Δραπετσώνας Βρεττάκος έχει προειδοποιήσει ότι η τοπική κοινωνία θα συνεχίσει τον αγώνα της προκειμένου η περιοχή των Λιπασμάτων να αναπλαστεί αλλά και το λιμάνι, που αποτελεί σημαντικό επενδυτικό κεφάλαιο, να παραμείνει στο ελληνικό Δημόσιο. Ο δήμαρχος έχει ήδη προανήγγειλε κινητοποιήσεις από το Σάββατο 10 Οκτωβρίου.
Τέλος σημειώνεται πως και η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδος (ΟΜΥΛΕ) έχει εκφράσει την αντίθεσή της στην ιδιωτικοποίηση των λιμανιών προειδοποιώντας σε κινητοποιήσεις εάν τελικά προχωρήσει η διαδικασία πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΠ και του ΟΛΘ.
Παράλληλα, ζήτησαν να συμπεριληφθεί στη σχετική σύμβαση το θέμα των ανταποδοτικών τελών προς τους δήμους αλλά και να υπάρξει δημόσια αρχή λιμένος. Εξάλλου, δεν διευθετείται από το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων το θέμα της εξαίρεσης του παραλιακού μετώπου και εδαφών της χερσαίας ζώνης του λιμανιού που έχουν παραχωρηθεί αντί μικρού τιμήματος σε δήμους ενώ φαίνεται να γίνεται αποδεκτό το θέμα της απόδοσης χρημάτων στους παραλιμένιους δήμους από το ανταποδοτικό τέλος που περιλαμβάνεται στη νέα σύμβαση.
Ήδη ο δήμαρχος Κερατσινίου Δραπετσώνας Βρεττάκος έχει προειδοποιήσει ότι η τοπική κοινωνία θα συνεχίσει τον αγώνα της προκειμένου η περιοχή των Λιπασμάτων να αναπλαστεί αλλά και το λιμάνι, που αποτελεί σημαντικό επενδυτικό κεφάλαιο, να παραμείνει στο ελληνικό Δημόσιο. Ο δήμαρχος έχει ήδη προανήγγειλε κινητοποιήσεις από το Σάββατο 10 Οκτωβρίου.
Τέλος σημειώνεται πως και η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδος (ΟΜΥΛΕ) έχει εκφράσει την αντίθεσή της στην ιδιωτικοποίηση των λιμανιών προειδοποιώντας σε κινητοποιήσεις εάν τελικά προχωρήσει η διαδικασία πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΠ και του ΟΛΘ.