Κοινή ανακοίνωση 10 μελών της Κ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ από την ευρύτερη περιοχή του Πειραιά για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών...
Στη σκληρή και ανελέητη μάχη που δίνεται για να απεμπλακεί η χώρα από τη μέγγενη των δανειστών και από τις μνημονιακές πολιτικές, ο στόχος των πρωτόγνωρων πιέσεων που δέχεται η κυβέρνηση και ο λαός μας είναι η πλήρης υποταγή, η υπαναχώρηση και η ακύρωση των προγραμματικών δεσμεύσεων, έτσι ώστε να γίνει η αποτυχία του κυβερνητικού έργου τιμωρητικό παράδειγμα για όλους τους λαούς της Ευρώπης που θα θελήσουν να αντισταθούν στη βαρβαρότητα των πολιτικών λιτότητας.
Σε αυτή τη σκληρή πολιτική μάχη που εξελίσσεται, οι δεσμεύσεις μας στον λαό, ότι «Μοναδική μας δέσμευση είναι να υπηρετήσουμε το συμφέρον του λαού μας», «Αμετάκλητη απόφαση της κυβέρνησης, είναι να τιμήσει και να εφαρμόσει στο σύνολό τους τις προεκλογικές προγραμματικές της δεσμεύσεις με πλήρη σεβασμό στη λαϊκή βούληση», αποτελούν για τις δυνάμεις του ΣΥΡΙΖΑ στον Πειραιά τον οδηγό δράσης. Γιατί τώρα, περισσότερο από ποτέ, είναι αναγκαία η κινητοποίηση του λαϊκού παράγοντα, για να υπερασπιστεί την επιλογή του. Η μάχη για την υπεράσπιση της δημόσιας περιουσίας, των δημόσιων αγαθών και υποδομών, ειδικά αυτών που είναι στρατηγικής σημασίας και αποτελούν σημαντικά αναπτυξιακά εργαλεία για την παραγωγική και οικονομική ανασυγκρότηση της χώρας, απαιτεί τώρα την πιο πλατιά μαζική πολιτική και κοινωνική συμμαχία, ικανή να στείλει μήνυμα στους εκβιαστές, επιβεβαιώνοντας τη βούληση του λαού και της κυβέρνησης.
Το λιμάνι του Πειραιά, το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, με πολλαπλές λειτουργίες, ως κομβικό αναπτυξιακό εργαλείο, δεν μπορεί και δεν πρέπει να ιδιωτικοποιηθεί.
Γιατί να μην πουληθεί ο ΟΛΠ
Το σταμάτημα της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ αποτελεί προγραμματική θέση της κυβέρνησης, με την οποία πήρε ψήφο εμπιστοσύνης στη Βουλή.
Η επιλογή πώλησης του 51% των μετοχών του ΟΛΠ θα μετατρέψει το υπάρχον κρατικό μονοπώλιο σε ένα ισχυρό ιδιωτικό μονοπώλιο. Η πιθανότητα δε αυτό να ελέγχεται από ξένη κρατική εταιρεία είναι εξαιρετικά υψηλή.
Ο δημόσιος ΟΛΠ διασφαλίζει την ελεύθερη και ασφαλή παροχή του κοινωνικού αγαθού της μεταφοράς στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών.
Ο ΟΛΠ έχει διπλή ταυτότητα, κοινωνική και επιχειρηματική.
Προσφέρει υπηρεσίες με πολύ έντονο κοινωνικό πρόσημο, όπως η ακτοπλοΐα και η κρουαζιέρα.
- Είναι το κεντρικό λιμάνι ακτοπλοΐας της χώρας, εξασφαλίζοντας με καταλυτικό τρόπο την σύνδεση με τα νησιά του Αιγαίου και την Κρήτη ( εξυπηρετεί το 96% των συνδέσεων).
- Είναι το κεντρικό λιμάνι κρουαζιέρας στη χώρα, το μεγαλύτερο τέρμιναλ στην Αν. Μεσόγειο.
Ο έλεγχος του λιμανιού δίνει στο κράτος τη δυνατότητα να σχεδιάσει και να υλοποιήσει πολιτικές για την ακτοπλοΐα και το θαλάσσιο τουρισμό. Με την ιδιωτικοποίησή του, αυτή η δυνατότητα χάνεται ή ελαχιστοποιείται. Η προοπτική αυτή είναι ιδιαίτερα προβληματική με δεδομένο ότι τα νησιά δεν έχουν οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια, η σύνδεσή τους με την ενδοχώρα είναι ιδιαίτερα κρίσιμη. Η οικονομική και κοινωνική συνοχή της χώρας είναι μια κρίσιμη παράμετρος.
- Είναι το μεγαλύτερο τέρμιναλ αυτοκινήτων στην Αν. Μεσόγειο. Οι δύο σταθμοί εμπορευματοκιβωτίων. Είναι το παράκτιο μέτωπο της ευρύτερης περιοχής των Λιπασμάτων.
Οι αρχαιολογικοί χώροι της περιοχής
Ο έλεγχος του κεντρικού λιμανιού της χώρας είναι ένα απαραίτητο εργαλείο στον σχεδιασμό αλλά και στην εφαρμογή πολιτικών που σχετίζονται με την εθνική ασφάλεια της χώρας.
Ο ΟΛΠ έχει αναπτυχθεί εντός ενός ιδιαίτερα πυκνού οικιστικού ιστού, που είναι οι δήμοι Πειραιά, Δραπετσώνας - Κερατσινίου, Περάματος και Σαλαμίνας. Η άναρχη ανάπτυξη και η απουσία σχεδιασμού που συνέβη τα προηγούμενα χρόνια, καθιστά τη μεταξύ τους ισορροπία πολύ ευαίσθητη. Η αρμονική ανάπτυξη λιμανιού και πόλης, μπορεί να διασφαλιστεί μόνο με τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα του.
Εντός των ορίων τού ΟΛΠ βρίσκεται και η Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη. Η απώλεια του χώρου και ο έλεγχος εξ ολοκλήρου από ιδιώτες δεν δίνει δυνατότητα ανασυγκρότησης και επανασχεδιασμού της ναυπηγοεπισκευής.
Συνολικά ο Οργανισμός είναι διαχρονικά κερδοφόρος. Με διαφανή λειτουργία και κοινωνικό έλεγχο, αποτελεί εργαλείο ανάπτυξης για την ευρύτερη περιοχή του Πειραιά και βασικό σημείο αναφοράς για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Η καθαρή παρούσα αξία του δεν έχει αποτιμηθεί. Μόνο η σύμβαση παραχώρησης με την COSCO που περιορίζεται στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του εμπορικού λιμανιού αποτιμάται σε 1 δισ. ευρώ. Οι υπόλοιπες εγκαταστάσεις και δραστηριότητες αξίζουν τουλάχιστον άλλο 1 δισ. Η τιμή που ακούγεται είναι 300 εκατ. ευρώ και στην καλύτερη περίπτωση άλλα 300 εκατ. ευρώ για υπερκοστολογημένες επενδύσεις.
Το μοντέλο ιδιωτικοποίησης με την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών είναι ένα ακραία νεοφιλελεύθερο μοντέλο. Έχει επιλεγεί μόνο στη Βρετανία, για περιφερειακά λιμάνια που είχαν αυστηρά εμπορική δραστηριότητα. Το μοντέλο έχει καταγράψει πολλά προβλήματα, θεωρείται αποτυχημένο και έχει εγκαταλειφθεί από το 2000.
Με την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών το κράτος εκχωρεί στον ιδιωτικό τομέα τη δυνατότητα σχεδιασμού πολιτικής για το κεντρικό λιμάνι της χώρας. Αυτή η απόφαση περιορίζει ασφυκτικά τη δυνατότητα σχεδιασμού εθνικής λιμενικής πολιτικής και ενός μοντέλου παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας.
Η πώληση μετοχών είναι ένα μοντέλο που δεν συμβαδίζει με το ευρωπαϊκό κεκτημένο στον τομέα διοίκησης των λιμανιών. Στην Ε.Ε. το 95% των λιμανιών είναι υπό δημόσιο έλεγχο.
Γιώργος Γαβρίλης, Στάθης Λεωτσάκος, Μάκης Μαντάς, Μανώλης Σαρρής, Ελένη Σταματάκη, Σταυρούλα Συράκου, Νίκος Τσιγώνιας, Λία Φράγκου, Μαρία Χατζησταυράκη, Σταμάτης Κοιλάκος (Ε.Ε.).
@ Γιατί δεν συμμετέχουν οι Δρίτσας - Λαφαζάνης που είναι υπουργοί από τον Πειραιά, ρε σύντροφοι;