«Απαιτούν την επιστροφή των Ελγινείων Μαρμάρων από τη Βρετανία, όμως οι Έλληνες κατηγορήθηκαν για πολιτισμική κλοπή, αφού υπέκλεψαν εικόνες ενός από τα διασημότερα....
φυσικά τοπία
(σσ. ορόσημο είναι η ακριβής μετάφραση του όρου landmark που χρησιμοποιείται από τον συντάκτη) της Αυστραλίας για ένα προωθητικό βίντεο».
Με αυτό τον προκλητικό τρόπο ξεκινά το δημοσίευμα της βρετανικής Telegraph που φέρει τον τίτλο: «Η Ελλάδα κατηγορείται για πολιτιστική κλοπή αυστραλιανού βίντεο». Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ της εφημερίδας, στο βίντεο του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού για τα 100 χρόνια περιλαμβάνονται εικόνες των Δώδεκα Αποστόλων, μίας εντυπωσιακής παραλίας στα ανοιχτά της Βικτώρια στη νότια Αυστραλία.
Το βίντεο έφερε τον τίτλο «Gods, Myths, Heroes» και είχε ως σκοπό την προσέλκυση τουριστών στην Ελλάδα. Αρχικά, δημοσιογράφοι της Guardian είχαν επισημάνει στις ελληνικές αρχές πως περιλαμβάνονται στο οπτικοακουστικό υλικό εικόνες από τους Ολυμπιακούς Αγώνες των Ναζί Το επίμαχο στιγμιότυπο αφαιρέθηκε αλλά μετά διαπιστώθηκε πως περιλαμβάνονται τοπία της Αυστραλίας.
Το οπτικό υλικό από τους Δώδεκα Αποστόλους είχε γυριστεί από τον Αυστραλό φωτογράφο Άλεξ Τσέρνι. Ο Αυστραλός φωτογράφος χαρακτήρισε εξωφρενικό το γεγονός ότι ένα μικρό κλιπ διάρκειας 15 δευτερολέπτων από τα πλάνα του χρησιμοποιήθηκε για τη διαφημιστική προβολή ενός τουριστικού προορισμού στο βόρειο ημισφαίριο, χιλιάδες μίλια μακριά από την Αυστραλία.
Ο κ. Τσέρνι είπε πως τα πλάνα του χρησιμοποιήθηκαν από τον ΕΟΤ χωρίς εκείνος να δώσει την απαραίτητη άδεια καθώς δεν γνώριζε τίποτα. Ο Αυστραλός φωτογράφος είπε ότι αφού επικοινώνησε με τους αρμοδίους του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού για τα πλάνα που είχε τραβήξει το 2010, ο ΕΟΤ συμφώνησε να του καταβάλει αμοιβή για τη χρήση του οπτικού υλικού.
Επιχειρώντας να δικαιολογήσουν την συμπερίληψη πλάνων από την τοποθεσία των Δώδεκα Αποστόλων, οι αρμόδιοι του ΕΟΤ επιχειρηματολόγησαν ότι «χρησιμοποιήθηκε συνειδητά ένα πλάνο από την Αυστραλία, το πλάνο του έναστρου ουρανού, για να υποστηρίξει καλλιτεχνικά, αυτό που περιγράφει ο αφηγητής.
Ότι σχεδόν σε όλη την υφήλιο, όπου και να γυρίσεις το βλέμμα σου, θα συναντήσεις μία ιδέα, ένα όνομα που έλκει την καταγωγή του από την Ελλάδα. Ακόμα και στον ουρανό της Αυστραλίας, στο νότιο ημισφαίριο, εξηγεί ο καλλιτεχνικός δημιουργός, όταν σηκώσεις τα μάτια σου ψηλά, θα δεις αστέρια και αστερισμούς που κουβαλούν ελληνικά ονόματα».
Πάντως οι υπεύθυνοι του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού αποσιώπησαν το γεγονός ότι συμφώνησαν να δώσουν αποζημίωση στον Άλεξ Τσέρνι για τα πνευματικά δικαιώματα του έργου του. Πάντως, ενδιαφέρον έχει ότι στην απολογητική ανακοίνωση που εκδόθηκε από τον ΕΟΤ στις 11 Νοεμβρίου για την χρήση πλάνων από τους Ολυμπιακούς των Ναζί, οι υπεύθυνοι του ΕΟΤ υποστήριξαν ότι «ο ΕΟΤ κατά την πάγια πρακτική και εμπειρία ετών, έχει προμηθευτεί όλα τα πλάνα που βρίσκονται στην διάθεση του, επί της βάσεως συμβάσεων με τους προμηθευτές του, και με την ρητή προϋπόθεση ότι είναι ελεύθερα δικαιωμάτων για κάθε χρήση».