Εδώ και 2 χρόνια δεν μπορεί να «κλειδώσει» η επένδυση της Cosco, ύψους 230 εκατ. ευρώ, στο δυτικό τμήμα του λιμανιού...
του Πειραιά.
Αιτία, οι δύο παρατηρήσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου επί του κειμένου της σύμβασης φαίνεται να δημιουργούν αξεπέραστο πρόβλημα και ίσως την οδηγήσουν σε ναυάγιο.
Η έκτακτη γενική συνέλευση του ΟΛΠ που έχει συγκληθεί για την Τρίτη αναμένεται είτε να αναβληθεί είτε να μη συζητήσει το θέμα του λεγόμενου «φιλικού διακανονισμού» -της νέας δηλαδή σύμβασης που «κλειδώνει» την επένδυση- για το οποίο και συγκλήθηκε.
Πιθανές ημερομηνίες για νέα γενική συνέλευση είναι, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, η 25η Νοεμβρίου και η 2α ή 5η Δεκεμβρίου. Ακόμα και έτσι, όμως, παραμένει αμφίβολο κατά πόσον μπορεί να υπάρξει πρόοδος.
Οι Κινέζοι αρνούνται να συμβιβαστούν με τις δύο παρεμβάσεις που έκανε το Ελεγκτικό Συνέδριο στο κείμενο του φιλικού διακανονισμού, όταν το ενέκρινε προ λίγων εβδομάδων.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο ενέκρινε τη σχετική σύμβαση υπό δύο όρους: Πρώτον, να τελειώσει η περίοδος αναστολής του εγγυημένου τιμήματος που πρέπει να καταβάλει η Cosco (με βάση την αρχική σύμβαση) το 2021, όταν θα τεθεί σε λειτουργία το δυτικό τμήμα του προβλήτα 3 στον Πειραιά.
Δεύτερον, να καταβάλλει η Cosco ενοίκιο και για το δυτικό τμήμα όταν αυτό ολοκληρωθεί. Υπενθυμίζεται πως οι Κινέζοι θα κληθούν να καταβάλλουν ενοίκιο και για το ανατολικό τμήμα, το οποίο βρίσκεται επί χρόνια «σε δοκιμαστική λειτουργία».
Το θέμα του ελάχιστου εγγυημένου ανταλλάγματος μπορεί σήμερα, που ο τερματικός σταθμός εμπορευματοκιβωτίων κινείται συνεχώς ανοδικά, να μη θεωρείται ζήτημα, αλλά σε περίπτωση που υπάρξει κρίση ή πόλεμος τιμών και τα έσοδα της Cosco μειώνονται, θα μειώνονται και τα έσοδα του ΟΛΠ κατά 2,84%.
Εάν τελικά δεν βρεθεί λύση στο ζήτημα που ανακύπτει με τις παρατηρήσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η Cosco θα περιμένει την ιδιωτικοποίηση και εφόσον επικρατήσει το ζήτημα θα μετατραπεί σε ενδο-ομιλικό της και άρα εύκολα θα μπορεί να λυθεί. Σε περίπτωση επικράτησης άλλου υποψηφίου ή μη ιδιωτικοποίησης (ένεκα και ενδεχόμενου εκλογών), η Cosco δεν αποκλείεται να προσφύγει σε διαιτησία, όπως προβλέπεται από την ισχύουσα συμβατική σχέση της με τον ΟΛΠ.
Σε κάθε περίπτωση, μία από τις μεγαλύτερες παραγωγικές επενδύσεις στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια σε υποδομές, που θα παραμείνουν σε κάθε περίπτωση στην ιδιοκτησία του ελληνικού κράτους, κινδυνεύει με ναυάγιο.