Χάος στις εφορίες και τις Διευθύνσεις Μεταφορών έχει προκαλέσει ο πρόσφατος νόμος σύμφωνα με τον οποίο...
τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού θα φορολογούνται με βάση την ημερομηνία που κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στη χώρα από την οποία προέρχονται και όχι με βάση την ημερομηνία εισαγωγής τους στην Ελλάδα.
Αν και ο σχετικός νόμος ψηφίστηκε τον Απρίλιο οι Διευθύνσεις Μεταφορών και οι εφορίες δεν ενημερώθηκαν εγκαίρως, με αποτέλεσμα πολλοί κάτοχοι παλαιών εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων να επιβαρύνονται με υψηλά ποσά φόρου πολυτελούς διαβίωσης, ο οποίος υπολογίζεται με βάση το τεκμήριο διαβίωσης για το οποίο λαμβάνεται υπόψη η παλαιότητα του οχήματος.
Το υπουργείο Υποδομών προσπάθησε να βάλει τέλος στη διαφορετική φορολογική μεταχείριση με εγκύκλιό του υφυπουργού Μ. Παπαδόπουλου. Σύμφωνα με την εγκύκλιο, οι Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών υποχρεούνται πλέον να αναγράφουν επί του εντύπου της αδείας κυκλοφορίας για τα εισαγωγής μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, εκτός από το έτος πρώτης κυκλοφορίας στην Ελλάδα, και το έτος πρώτης κυκλοφορίας στις κοινοτικές χώρες και σε χώρες της ΕΟΧ.
Σημειώνεται ότι το έτος κυκλοφορίας του Ι.Χ. λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό του τεκμηρίου διαβίωσης και κατ΄ επέκταση του φόρου πολυτελούς διαβίωσης.
Μέχρι σήμερα, η παλαιότητα για τον υπολογισμό του τεκμηρίου διαβίωσης για επιβατικά αυτοκίνητα και του φόρου πολυτελούς διαβίωσης για τα αυτοκίνητα με κυβισμό από 1.929 κυβικά και άνω, υπολογιζόταν βάσει του αναγραφόμενου επί της άδειας κυκλοφορίας έτους πρώτης κυκλοφορίας στην Ελλάδα, ανεξάρτητα εάν το αυτοκίνητο αυτό είχε κυκλοφορήσει σε προγενέστερο χρόνο σε κοινοτικές χώρες ή χώρες ΕΟΧ.
Ο υπολογισμός του τεκμηρίου διαβίωσης με βάση το έτος εισαγωγής του Ι.Χ. στην Ελλάδα και όχι το έτος πρώτης κυκλοφορίας στη χώρα προέλευσης είχε ως αποτέλεσμα χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων να επιβαρύνονται με υψηλότερο φόρο πολυτελούς διαβίωσης αλλά και με μεγαλύτερο τεκμήριο διαβίωσης.
Παράδειγμα
Ένας ιδιοκτήτης Ι.Χ. αυτοκινήτου 2.500 κ.ε. το οποίο κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στη Γερμανία το 2008 και εισήχθη στη χώρα μας το 2011 θα έπρεπε να πληρώσει φόρο πολυτελούς διαβίωσης 665 ευρώ με βάση το έτος εισαγωγής του Ι.Χ. στην Ελλάδα, ενώ με την εφαρμογή των νέων διατάξεων θα πληρώσει φόρο 466 ευρώ (199 ευρώ λιγότερο), αφού η παλαιότητα του αυτοκινήτου είναι άνω των πέντε ετών, καθώς θα λαμβάνεται υπόψη το έτος πρώτης κυκλοφορίας στη χώρα από την οποία εισήχθη.
τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού θα φορολογούνται με βάση την ημερομηνία που κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στη χώρα από την οποία προέρχονται και όχι με βάση την ημερομηνία εισαγωγής τους στην Ελλάδα.
Αν και ο σχετικός νόμος ψηφίστηκε τον Απρίλιο οι Διευθύνσεις Μεταφορών και οι εφορίες δεν ενημερώθηκαν εγκαίρως, με αποτέλεσμα πολλοί κάτοχοι παλαιών εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων να επιβαρύνονται με υψηλά ποσά φόρου πολυτελούς διαβίωσης, ο οποίος υπολογίζεται με βάση το τεκμήριο διαβίωσης για το οποίο λαμβάνεται υπόψη η παλαιότητα του οχήματος.
Το υπουργείο Υποδομών προσπάθησε να βάλει τέλος στη διαφορετική φορολογική μεταχείριση με εγκύκλιό του υφυπουργού Μ. Παπαδόπουλου. Σύμφωνα με την εγκύκλιο, οι Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών υποχρεούνται πλέον να αναγράφουν επί του εντύπου της αδείας κυκλοφορίας για τα εισαγωγής μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, εκτός από το έτος πρώτης κυκλοφορίας στην Ελλάδα, και το έτος πρώτης κυκλοφορίας στις κοινοτικές χώρες και σε χώρες της ΕΟΧ.
Σημειώνεται ότι το έτος κυκλοφορίας του Ι.Χ. λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό του τεκμηρίου διαβίωσης και κατ΄ επέκταση του φόρου πολυτελούς διαβίωσης.
Μέχρι σήμερα, η παλαιότητα για τον υπολογισμό του τεκμηρίου διαβίωσης για επιβατικά αυτοκίνητα και του φόρου πολυτελούς διαβίωσης για τα αυτοκίνητα με κυβισμό από 1.929 κυβικά και άνω, υπολογιζόταν βάσει του αναγραφόμενου επί της άδειας κυκλοφορίας έτους πρώτης κυκλοφορίας στην Ελλάδα, ανεξάρτητα εάν το αυτοκίνητο αυτό είχε κυκλοφορήσει σε προγενέστερο χρόνο σε κοινοτικές χώρες ή χώρες ΕΟΧ.
Ο υπολογισμός του τεκμηρίου διαβίωσης με βάση το έτος εισαγωγής του Ι.Χ. στην Ελλάδα και όχι το έτος πρώτης κυκλοφορίας στη χώρα προέλευσης είχε ως αποτέλεσμα χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων να επιβαρύνονται με υψηλότερο φόρο πολυτελούς διαβίωσης αλλά και με μεγαλύτερο τεκμήριο διαβίωσης.
Παράδειγμα
Ένας ιδιοκτήτης Ι.Χ. αυτοκινήτου 2.500 κ.ε. το οποίο κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στη Γερμανία το 2008 και εισήχθη στη χώρα μας το 2011 θα έπρεπε να πληρώσει φόρο πολυτελούς διαβίωσης 665 ευρώ με βάση το έτος εισαγωγής του Ι.Χ. στην Ελλάδα, ενώ με την εφαρμογή των νέων διατάξεων θα πληρώσει φόρο 466 ευρώ (199 ευρώ λιγότερο), αφού η παλαιότητα του αυτοκινήτου είναι άνω των πέντε ετών, καθώς θα λαμβάνεται υπόψη το έτος πρώτης κυκλοφορίας στη χώρα από την οποία εισήχθη.